Audi S3 Sedan
Zoals verwacht heeft Audi in New York de vierdeurs A3 voorgesteld.

We kondigden het donderdag al aan en nu wordt het ook officieel bevestigd: Audi heeft de A3 Sedan mee naar het Autosalon van New York. De wagen komt naast de A3 en A3 Sportback in het gamma en moet vooral concurreren met de Mercedes CLA, die onlangs werd geïntroduceerd. De wagen is 4,46 meter lang, heeft een 2,64 meter lange wielbasis en kreeg een onderscheidende “Tornado Line” over de hele langszijde. In de breedte verslaat de Sedan zelfs de A3 Sportback met 11 millimeter, terwijl de hoogte 9 mm lager uitkomt. Vooraan oogt de A3 Sedan nauwelijks anders dan om het even welk ander stuk metaal met vier ringen erop, maar achteraan zal je de nieuwkomer probleemloos herkennen aan de driehoekige lichtblokken en de subtiel in de koffer geïntegreerde ‘spoiler’.

Binnenin krijgen we natuurlijk een tot in de puntjes verfijnd interieur, zoals we gewoon zijn van de Duitsers uit Ingolstadt. Het MMI-systeem werd bovendien herzien, er is keuze uit drie verschillende stuurwielen, sportzetels en een hoop andere goodies. Het hele kleurenpalet van beige over grijs, bruin tot zwart en zelfs tweekleurige combinaties kan doorlopen worden. Stof, leder of Alcantara, Audi biedt het allemaal (tegen natuurlijk een meerprijsje) aan.

De Audi A3 Sedan zou in de late zomer gelanceerd worden en vanaf de start beschikbaar zijn met drie verschillende krachtbronnen: een 1.4-liter TFSI met 140 pk, een 1.8-liter TFSI met 180 pk en een 2.0-liter dieselmotor met 150 pk. De 1.8-liter stuwt de A3 Sedan van 0-100 km/u in 7,3 seconden, met de zelfontbrander heb je 8,7 seconden geduld nodig. Welke motoren Audi zal gebruiken in de Verenigde Staten is nog niet bekend, maar dat zal ons ook een worst wezen.

De topper in het gamma wordt natuurlijk de S3 Sedan, die onder de motorkap een 2.0-liter TFSI krijgt met een vermogen van 300 pk en een koppel van 380 Nm. Weinig verrassingen, en dat is evenmin het feit dat een quattro vierwielaandrijving standaard wordt geleverd. Voor de sprint naar 100 heeft de S3 Sedan maar 4,9 seconden nodig, drie tienden trager dan de CLA 45 AMG binnenkort waarschijnlijk op de chronometer zal zetten. Met manuele transmissie heb je 5,3 seconden nodig. De topsnelheid bedraagt ra-ra-ra…250 km/u.

Aan de buitenkant moest elk koetswerkpaneel van de S3 Sportback vervangen worden, ook al wordt het chassis gedeeld. Het designteam wou immers een iets breder spoor dat voor iets meer sexappeal zorgt. De ophanging kreeg verder stijvere S-Line veren, 19-inchers zijn optioneel en vier ovalen uitlaatpijpen sieren het achterste. Tot slot kreeg de S3 Sedan wat ander bumperwerk en de gekende chromen spiegels. De topper zal iets later gelanceerd worden dan de standaard A3 Sedan.