Officieel: Jaguar XKR-S GT

Jaguar XKR-S GT
Jaguar heeft in New York de XKR-S GT voorgesteld: de kracht van de XKR-S met een nog extremere bodykit.

Wie dacht dat de XKR-S Jaguar’s laatste toevoeging aan het XK-gamma zou zijn, had het duidelijk mis. Vandaag heeft de constructeur op het Autosalon van New York de XKR-S GT voorgesteld, die volgens de Britten dé ultieme XK Coupé zou zijn. En één der meest exclusieve, want de productie wordt momenteel beperkt tot slechts 30 stuks. Voorlopig is echter alleen sprake van een verkoop op de Noord-Amerikaanse markt. Zo’n 25 Amerikanen en 5 Canadezen behoren tot de gelukkigen. Moest de vraag groot genoeg zijn, wil Jaguar wel een Britse versie overwegen.

Onder de motorkap van de XKR-S GT is er ten opzichte van de XKR-S die wij deze zomer nog testten niets veranderd: een 5.0-liter V8 met supercharger zorgt nog steeds voor 550 pk, de transmissie is nog steeds automatisch. Wel zorgt een opvallende bodykit voor de nodige differentiatie onder de spotters. Zo zijn er vooraan een splitter en kleine vleugels uit koolstofvezel en zorgen wielkastverbreders voor een optimale luchtcirculatie rond de wagen, naar de motor en naar de remmen.

Er werden ook wat extra stukken uit de motorkap gesneden, wat zwarte stickers aangebracht, achteraan werd een diffuser uit koolstofvezel gemonteerd en naast je enorme spoiler kan je evenmin kijken. Deze zou volgens Jaguar 145 kg downforce leveren bij de topsnelheid van 300 km/u. Opmerkelijk is ook dat de sprint van 0-100 km/u zakt van 4,4 seconden naar 3,9 seconden. Minder dan 7 minuten en 40 seconden voor een rondje Nordschleife zou voor de XKR-S GT tot slot ook geen probleem mogen zijn.

Verder kon de XKR-S GT ook profiteren van alle kennis die Jaguar heeft opgedaan bij de ontwikkeling van de F-Type. De ophanging werd zo sterk aangepast en de GT-versie beschikt over in de hoogte verstelbare dempers die respectievelijk 68% en 25% stijver zijn aan de voor- en achterkant. Het spoor van de GT is vooraan 52 mm breder en de wagen krijgt de snellere stuurinrichting van de F-Type.

Andere noemenswaardige feiten zijn dat de XKR-S GT de eerste Jaguar wordt met carbon-keramische remmen, die 398 mm en 380 mm in diameter meten. Bovendien zorgt het nieuwe remsysteem voor een gewichtsbesparing van maar liefst 21 kg ongeveerd gewicht. Gele remklauwen zorgen voor een contrasterend effect. Voor de ultieme grip met het wegdek monteerde Jaguar Pirelli Corsa banden die specifiek voor de XKR-S GT werden ontwikkeld en perfect om de exclusieve 20-inch lichtmetalen velgen passen.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...