Opletten geblazen wie vaak de E40 of de E17 neemt, maar liefst 3 nieuwe trajectcontrolesystemen zijn vanaf heden in werking.

Sinds deze ochtend is de trajectcontrole tussen Wetteren en Erpe-Mere actief in beide richtingen. De camera’s en infraroodflitsers hangen mooi zichtbaar onder de brug en meten je gemiddelde snelheid tijdens 7,4 kilometer asfalt. Wie uitkomt op een eindscore van meer dan 120 km/u hangt er aan, al is er nog niets bekend omtrent een foutmarge. Met de plaatsing wil de Vlaamse Minster van Verkeer de verkeersveiligheid verhogen en het remeffect voor flitspalen beperken.

In de toekomst wil de minister graag 1 trajectcontrolesysteem installeren per jaar. Als parameters neemt men het aantal ernstige ongevallen in het verleden en de praktische haalbaarheid van een plaatsing. De meetinstallatie tussen Wetteren en Erpe-Mere zou ongeveer €600.000 kosten, maar gezien de meeropbrengst voor de schatkist is dat een berekende investering. Alles voor de verkeersveiligheid uiteraard.

Op het viaduct van Gentbrugge wordt je reistijd nu ook richting Antwerpen gemeten, sinds begin 2012 was dat al het geval in de richting van Kortrijk. Qua aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen op onze Vlaamse autosnelwegen constateren we gelukkig een serieuze daling. In 2000 vielen er jammer genoeg 143 doden, in 2010 slechts 51, al is elke uiteraard een te veel. Sinds de plaatsing van het trajectcontrolesysteem – Scrabbletopper! – in Gentbrugge viel er daar nog geen enkel dodelijk slachtoffer, het lijkt dus een positieve invloed te hebben op de verkeersveiligheid op onze wegen.