Kort Getest: Renault Clio R.S. 200 EDC

Rijtest Renault Clio RS
De nieuwe Clio IV deelt de Renault Sport passie met een hoop meer mensen dan voorheen.

Het is onmogelijk iedereen tevreden te stellen. Dat wisten de ingenieurs en marketeers van Renault Sport nog voor ze de krijtlijnen van het projet Clio RS IV uittekenden. Het is steeds zoeken naar de balans tussen een ruimer doelpubliek en het tevreden houden van de trouwe klantenbasis. Maar meer klanten werven zonder het product aan te passen opdat het minder extreem is, meer comfortabel en bruikbaar onder alle omstandigheden, is nagenoeg onmogelijk. Een symbiose vinden tussen deze voorwaarden en tegelijk de wensen van de puristen, is nooit een makkelijke opdracht geweest. Bovendien moeten de Fransen te allen tijde trouw blijven aan la passion. Blijft die passie bewaard met een kleiner en geblazen blok, het dumpen van de manuele versnelling en een bravere afstelling van de ophanging? Wij mochten het op het circuit van Satory ten zuiden van Parijs alvast voor een eerste keer kort nagaan.

Rijtest Renault Clio RS

Rijtest Renault Clio RSRijtest Renault Clio RS

We zeggen circuit, maar eigenlijk had de serie bochtencombinaties waar we de Clio IV RS mochten loslaten meer van een rallyparcours dan van een geasfalteerd biljartlaken. Geplaveide stukken wisselden af met opgelapt tarmac, en qua natuurlijke hoogteverschillen leek Satory wel een kleine Nürburgring Nordschleife. Helaas een tiental keer korter, maar desalniettemin minstens eenzelfde ratio plezier per kilometer. De zesde versnelling van de nieuwe EDC-transmissie met dubbele koppeling zouden we niet bereiken, maar het was een ideale beproeving voor de reactiesnelheid ervan. En we moeten eerlijk zijn, die heeft ons aangenaam verrast. Of je nu in volautomatische modus ligt of zelf schakelt met de lepels aan het stuur, veranderen van verzet gaat in een fractie van een seconde. Na het inschakelen van de R.S.-knop wordt het schakelgedrag nog iets extremer en klimt de toerennaald al eens richting 6.000. De gekende biep bij het juiste schakelmoment is ook van de partij. Ja, we hadden liever een manuele versnellingsbak. En ja, een 1.6-liter turbomotor mist wat passie ten opzichte van een atmosferische 2.0-liter. Maar die trein is al vertrokken, en wij springen er liever op dan te blijven staan langs de zijlijn.

Rijtest Renault Clio RS

Rijtest Renault Clio RSRijtest Renault Clio RS

Dankzij de launch control vertrekt de Clio RS IV echter eerder als een HST dan een boemeltrein. R.S.-modus activeren, linkervoet op het rempedaal en rechtervoet vol op de gas. Even de beide lepeltjes naar je toe trekken, terug lossen en de Clio gaat sputteren als een Spitfire. Zet je tot slot de linkervoet opzij, dan schiet de kleine hot hatch er als een speer vandoor. Een hele procedure, maar zeer effectief en efficiënt. De volle 240 Nm worden optimaal via het rubber op het wegdek neergezet en in ideale omstandigheden bereik je na amper 6,7 seconden 100 kilometer per uur. Het vermogen van 200 pk is verder voldoende om een topsnelheid te bereiken van 230 km/u. Die bereik je iets meer Playstation-gewijs en met iets minder beleving dan vroeger, maar de nieuwe Clio is zwart op wit dus wel sneller dan zijn voorganger. Het digitale karakter komt nog meer op de voorgrond wanneer je het telemetrie-systeem induikt en beseft dat je ook nog andere modi hebt dan Normal en Sport, maar daarover pas meer in een uitgebreide rijtest.

Rijtest Renault Clio RS

Rijtest Renault Clio RSRijtest Renault Clio RS

Rest ons enkel nog het weggedrag van de Clio RS IV, die beschikbaar is met Sport- of Cup-chassis. En als je opteert voor het laatste, wordt dit subtiel aan de buitenwereld meegedeeld met de rode remklauwen achter de knappe 18-inchers. We kregen de kans het technische Satory met beide versies af te gaan kort na elkaar, om het verschil nog extra in de verf te zetten. Het Sport-chassis voelt vrij braaf aan, is zeer vergevingsgezind en een stuk comfortabeler dan de vorige Clio RS. Gezien de staat van de Belgische wegen waarschijnlijk meteen ook de ideale keuze voor Jan modaal, maar wij waren meteen verkocht bij het beproeven van het Cup-chassis. De Clio RS voelde daarmee een stuk speelser aan, had duidelijk een grotere neiging tot een vleugje lift-off overstuur en brengt zo het rijplezier naar een hoger niveau. Iets minder comfortabel natuurlijk, maar sowieso de optie die puristen als eerste aankruisen bovenop de basisprijs van 24.950 euro. Ook Olivier Panis trouwens, ex F1-piloot die van de partij was en ons even toonde waar de limieten van de nieuwste Renault Sport liggen. Dubbel zo ver als wij zelf aandurfden, konden we eerlijk toegeven wanneer we ietwat onevenwichtig terug uit de auto kropen.

Rijtest Renault Clio RS

Conclusie

Renault Sport kreeg een vlaag van kritiek over zich heen, maar is er volgens ons toch in geslaagd een product op de markt te brengen dat toegankelijker is geworden voor een groter publiek zonder afscheid te moeten nemen van de trouwe RS-aanhangers. De Clio RS werd minder extreem en zo ook comfortabeler, maar dankzij het optionele Cup-chassis wordt de kloof met zijn voorganger iets kleiner. Aan de transmissie-discussie verspelen we tot slot beter geen moeite meer, it is what it is. Die moeite gebruiken we beter voor het optimaliseren van onze rijkwaliteiten, want goede vriend Olivier heeft duidelijk gemaakt dat er nog heel wat werk aan de winkel is. En geen betere wagen dan de Clio RS IV om dat op speelse wijze te doen. Het blijft immers hoe dan ook een kleine topwagen,die ons op het technische circuit van Satory meer dan eens een grote lach op het gezicht toverde!

Rijtest Renault Clio RS

Overzicht

+ Cup-chassis
+ Pittig motorblok

+/- Geen manuele transmissie

– Iets té digitaal?

Rijtest Renault Clio RS

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...