Autosalon Geneve 2013 - Alfa Romeo
Alfa Romeo brengt op Genève het meest de tot de verbeelding sprekende model sinds jaren: 4C.

Het nieuwe juweeltje erft op technisch gebied van de 8C, algemeen beschouwd als een van de mooiste automobielen en slechts in beperkte oplage gemaakt. De 4C ziet er hoegenaamd niet lelijk uit, maar over de contrasterende koplampenwaren we niet onmiddelijk enthousiast. Onder de motorkap vinden we uiteraard de 1750 cc turbobenzinemotor uit de Giulietta QV, maar herwerkt zodat het nu 240 pk levert. Het aluminium blok hangt aan Alfa’s TCT, hun versnellingsbak met dubbele koppeling. Het derde stuk uitrusting dat de identiteit moet bepalen is de DNA-selector. Anders dan in de Giulietta bijvoorbeeld, werd ook nog een stand Race toegevoegd aan de rijmodi die verschillende instellingen van de aandrijflijn bedient. De sportwagen met twee zetels, achterwielaandrijving en een wielbasis van 2,4 meter rolt van de band in de hallen van zustermerk Maserati in Modena. De 4C wordt ook verkrijgbaar in de Verenigde Staten, dat is de eerste keer in de moderne geschiedenis van het merk.

Verder is ook nog een model van de 4C tentoongesteld, waarop het chassis in koolstofvezel de eer krijgt die het verdient. Ook aanwezig: twee speciale versies van de MiTo in kader van zijn rol in het SBK Superbike World Championship. Een ervan heet de ‘Limited Edition Superbike’, de ‘limited’ betekent in dit geval 200. Daarnaast is er ook een speciale editie van de 1.4-liter met 135 pk die de SBK-kit aangemeten krijgt.

Ook voor de Giulietta presenteert Alfa lekkers. Voortaan is ook de ‘Veloce’-uitrusting beschikbaar. Veloce betekent dan wel ‘snel’, de veranderingen zijn enkel cosmetisch van aard. Niet nieuw maar ook aanwezig is de Giulietta met een klavertje vier erop, de Quadrifoglio Verde of de QV.

Tenslotte is er ook nog de Gloria. Die kwam tot stand met medewerking van de huisdesigners, maar werd uitgevoerd door 20 studenten van het European Design Institute in Turijn. De opdracht? Een berline die 100% Alfa Romeo is, maar moet passen op de Amerikaanse en Aziatische markt. Het is een 4,7 meter lange wagen geworden, die met een V6 of V8 zou aangedreven worden. Van hetzelfde model is op de beursvloer een app gemaakt waarop je het model kan verkennen, verschillende exterieurkleuren én velgen kan bewonderen én beoordelen. Heel 2013 allemaal.