chevy orlando header
Een Chevrolet die wel heel erg Amerikaans klinkt, maar niet te koop is in Amerika? Jawel hij bestaat en kreeg de naam Orlando mee!

Tijd dus om alle clichés te ontkrachten. De Orlando werd volledig ontwikkeld op Opels platform van de Zafira Grand Tourer en is dus eigenlijk zo Europees als maar kan zijn. Meteen de reden waarom Chevrolet hun Orlando niet in Amerika, maar grotendeels in Europa en Canada verkoopt. Ging er kwaliteit verloren door iets Amerikaans op een Europees platform te monteren? Op het eerste zicht zeker niet, want op vlak van looks werd er ironisch genoeg wel ge-Amerikaniseerd. De Orlando krijgt een nogal lompe neus aan met reusachtige koplampen en een navenante grille. Langszij wordt het iets moeilijker vader en zoon uit elkaar te halen door het identieke glaswerk, alhoewel de 17-duimers wel iets weggeven. Beëindigen we onze wandeling achteraan, dan kunnen we de hippe squircle-vorm spotten met opnieuw enorme lichtbakens. Een term als ‘mooi’ durven we net niet in de mond nemen, maar met zeven zitplaatsen, lengte en hoogte van respectievelijk 4,6 en 1,6 meter en een maximaal laadvermogen van 1.600 liter worden we al snel vrij vergevingsgezind.

Chevrolet Orlando 1

Chevrolet Orlando 2 Chevrolet Orlando 3

Deze afmetingen worden volgens de brochure handig benut dankzij 7 zitplaatsen, maar in realiteit gaat het eerder om een comfortabele vierzitter met een meer dan grote koffer en handige armsteun. Meest opmerkelijke probleem is dat de achterste twee zetels moeilijk bereikbaar zijn en slechts comfortabel zijn voor kabouters en kinderen. Je laat ze dus beter verborgen onder de zeer praktische bodem uit kunststof waarop je makkelijk 739 liter bagage kwijt kan. In tegenstelling tot de achterbank in een Renault Espace, zijn de zetels van de Orlando niet verstelbaar en spijtig genoeg zit een barkruk aangenamer dan de middelste plaats op de achterbank. Hou het simpel en neem dus voor lange afstanden bij voorkeur maar drie passagiers mee, terwijl je op de achterbank nog een armsteun uitklapt.

Schuiven we vervolgens naar de voorste rij, valt alles op z’n plaats. Het herkenbare GM-interieur, dat we ook in de Cruze en Zafira GT terugvinden, zorgt voor een vertrouwde en ergonomische omgeving. Je krijgt een blitse tellerpartij met blauwe verlichting, makkelijke stuurbediening, climate control en ook een multimediasysteem dat z’n strepen al verdiende bij Opel. Het opbergvakje onder de bedieningsconsole voor de gps en radio biedt plaats voor jouw persoonlijke I-dingetje of gsm en laat naast persoonlijke beats ook soms minder aangename interferentiegolven horen. Ongetwijfeld praktisch zijn tot slot ook de ’taxi-achterspiegel’, immense zijspiegels en premium aanvoelende knoppen die we op de meest logische plaats terugvinden.

Chevrolet Orlando Interieur 1

Chevrolet Orlando Interieur 2 Chevrolet Orlando Interieur 3

Onder de motorkap ligt een 2.0-liter diesel met vier cilinders en een turbo te pronken, goed voor 163 paarden bij 3.800 toeren en een welkom koppel van 360 Nm vanaf 2.000 toeren. De overbrenging gebeurt via een manuele of automatische transmissie met zes versnellingen en zorgt voor een voorwielaangedreven geheel. Ondanks het reusachtige leeggewicht van 1.655 kg voelt hij dankzij het krachtige koppel verrassend vlot aan en zeker op snelwegen ga je behoorlijk snel naar de topsnelheid van 195 km/u, nadat je in 10,3 seconden naar honderd geknalt bent. Misschien niet de meest verfijnde aandrijflijn, maar de vlotheid en souplesse waarmee je door het verkeer suist zorgen voor een contrast met het veel te lage snelheidsbeeld.

Na al dat optrekken en dynamisch testen kwamen we op een overdreven verbruik van 9 liter.  We keken even de officiële cijfers na, trokken onze ecologische schoenen aan en toverden uiteindelijk een gemengd verbruik van 6,5 liter tevoorschijn. Reden we vervolgens de stad terug in en kegelden het verbruik opnieuw op het cijfer 8. De uitstoot van 139 g CO2 plaatst de Orlando met manuele bak in de Euro V klasse, terwijl de automaat er nog een schepje bovenop doet en op 169 g CO2 komt. Een volle tank brengt je ongeveer 800 km ver, waarna je 60 liter mag gaan tanken; acceptabel.

Chevolet Orlando Driving 1

Chevolet Orlando Driving 2 Chevolet Orlando Driving 3

Het liefst zal je die kilometers doorbrengen op hoofd- en snelwegen. Het verbruik blijft minimaal en de Orlando komt er volledig tot z’n recht als people carrier. Er is weinig windgeluid te bespeuren, de zitpositie staat op comfort – lees: vrij hoog – ingesteld, de goed geïsoleerde motor heeft geen enkele moeite bij hernemingen dankzij het koppel en de pook schakelt heerlijk. Ga je liever wat speelser rijden op secundaire wegen, dan is er wonder boven wonder nog iets te halen uit deze zevenzitter! De ophanging balanceert mooi tussen hard en zacht en ook van overdreven body roll, lijkt deze mastodont geen last te hebben. Enige nadeel is het vrij opmerkelijk aanwezige turbogat, dat je enkel kan vermijden door te revven in het rood; net niet de bedoeling dus. Ten slotte kan de Orlando met passagiers zijn mannetje wel staan: het extra gewicht wordt moeiteloos gedragen dankzij de 163 paarden en we krijgen niet het gevoel dat de motor zich überhaupt moet forceren.

Chevrolet Orlando Still

Chevrolet Orlando Still  Chevrolet Orlando Still

Vanaf minimum €19.069 staat er al een Orlando LS met ABS, radio en manuele airco op de oprit. Interessanter lijkt het ons om meteen voor de LT te gaan die begint bij €21.869 en wat comfort geeft in de vorm van lederen stuurwiel, parkeersensoren stuurbediening en ipod-interface. Enige probleem met voorgaande versies is dat je enkel kan kiezen tussen de 140 pk-krachtige benzinemotor of het dieselblok met 130 pk. Vanaf de LTZ is er ook de keuze voor het performante blok van 163 pk. Het kost je minimaal €22.719, maar je krijgt ook meteen cruise control, elektronisch inklapbare zijspiegels en ruitewissers met regensensor. Enige reden waarom je de duurste versie zou willen kiezen moeten wel de lederen zetels zijn, maar daar stopt het ook. Totaalprijs van de perswagen moet ongeveer €26.245 zijn en geloof ons, meer luxe heb je niet echt nodig in een wagen als deze, behalve misschien de lederen zetels.

Chevrolet Orlando Still

Conclusie

De Chevrolet Orlando geeft dus een goede prijs-kwaliteitsverhouding, maar wat moet je er mee? Alhoewel er zeven plaatsen zijn, gebruik je er meestal slechts 4 in combinatie met de grote koffer. Dan koop je toch gewoon even een ruime sedan zoals de nieuwe Skoda Rapid? Tenzij je natuurlijk een soccermom bent die handig gebruik maakt van de zitruimte door het rondvoeren van kinderen. Ieder zijn of haar keuze. Het enige wat we jullie wel kunnen meegeven is dat de minderwaarde van €5.000 ten opzichte van pakweg een Zafira Grand Tourer wel heel erg goed verborgen zit en je met een beginprijs van €19.069 eigenlijk niet kan sukkelen.

Overzicht:

+ Ruimte
+ Motorblok
+ Wegligging

– Kwaliteit & bruikbaarheid achterzetels?

Chevrolet Orlando Still

Tekst & Foto’s: Arthur Vanderplaetsen

Met dank aan het Provinciaal Streekcentrum Huysmanhoeve te Eeklo.
www.huysmanhoeve.be / www.plattelandscentrum.be