Officieel: Toyota FT-86 Open concept
Toyota stelt in Genève de FT-86 Open Concept voor!

Echt verrassend is het uiteraard niet meer, zo werd er al bij de lancering van de coupé variant gefluisterd in de wandelgangen dat er ook een dakloze GT-86 in de pijplijn zat. Na een impressie en een officiële aankondiging was het gewoon uitkijken wanneer het persbericht in onze bus viel, wat vandaag ook het geval is. Toyota houdt wel vast aan hun lanceringsstrategie, waarmee we eerst nog enkele maanden opgezadeld zitten met een concept variant.

Maar net zoals bij de gewone GT86 zijn de veranderingen eerder miniem waardoor we hier toch voor 99% het uiteindelijke werk al kunnen aanschouwen. De sportwagen van Toyota bood al voldoende plezier voor een zacht prijsje, en zonder dak zal de plezierfactor nog exponentieel stijgen. De Jappen kozen voor een stoffen dakconstructie zodoende ze het extra gewicht zo laag mogelijk konden houden. Een metalen klapdak zou ook de achterbank doen verdwijnen, terwijl momenteel kinderen (of personen zonder benen) nog achteraan kunnen plaatsnemen.

Het conceptmodel kreeg een bijzonder aangenaam interieur met een blauw/witte kleurstelling, de supporters van KAA Gent weten dus waarvoor ze moeten gaan. Het goudgele tapijt is misschien wel een beetje van het goede, maar is het en blijft een concept dat met de aandacht moet gaan lopen. Opmerkelijk is wel dat op de slechte Photoshops het infotainmentsysteem vervangen is door een klein aftermarkt exemplaar. Voor live foto’s moeten we nog even wachten tot het Autosalon van Genève, daar wordt er ook wel meer informatie en een introductiedatum verwacht.

Motorisch verwachten we dezelfde krachtbron als de GT-86 coupé, namelijk een 2.0-liter boxermotor die goed is voor 200 pk en 205 Nm. Hiermee is een topsnelheid mogelijk van 233 km/u en heb je slechts 7,6 seconden nodig voor de 0 tot 100 km/u sprint, al neigt de Toyota eerder naar een speelkameraad voor in het weekend dan een rasechte circuitracer. Of de halfbroer Subaru BRZ ook dakloos gaat in de toekomst, is nog niet duidelijk.

Lees hier onze rijtest + video met de Toyota GT-86 Coupe