Volkswagen Golf GTI
Volkswagen lost de nieuwe Golf GTI op het Autosalon van Genève in twee uitvoeringen: standard & performance.

Volkswagen toont in Genève niet enkel de Golf VII GTD, maar ook de nieuwste GTI van haar verkoopskanon. Bovendien is er voortaan niet één, maar komen er twee versies van de ondertussen historisch gegroeide hot hatch. De Duitsers bieden een standaardvariant aan met 220 pk en een GTI Performance exemplaar met 230 pk. Bij beiden zorgt een 2.0-liter TSI voor de aandrijving op de voorwielen, maar laatstgenoemde krijgt op die vooras ook nog een sperdifferentieel mee. Het koppel van beide wagens bedraagt een zeer respectabele 350 Nm.

Verder voldoet Volkswagen aan de laatste trend waarbij ook prestatiegerichte modellen uit het gamma een start/stop-systeem meekrijgen. Het blok is reeds conform de EU6-Norm en zou gecombineerd met een manuele zesbak slechts gemiddeld 6,0 liter per 100 kilometer verbruiken. (Wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van amper 139 g/km) Natuurlijk is de GTI ook bij de Golf VII verkrijgbaar met zestraps DSG. Interessanter dan weer zijn de sprintcijfers: de GTI Performance wint 0,1 seconden op de standaard GTI en werkt het gekende 0-100 km/u-traject af in 6,4 tellen. De V/Max bedraagt 250 km/u.

Tot slot krijgt de nieuwe Golf GTI natuurlijk ook enkele esthetische onderscheidende kenmerken. Een sportophanging is legio, de remklauwen zijn naar traditie rood gekleurd en achteraan vinden we een dubbele gechromeerde uitlaatpijp. Verwonderlijk bedraagt de velgmaat slechts 17-inch, al is het rubber toch 225 mm breed. Subtiele zijschorten, een diffuser en verdonkerde LED achterlichten maken het uiterlijk plaatje af.

Binnenin vragen vooral de sportzetels met Schotse ruiten de aandacht, alsook het sportstuur en het GTI-logo op de versnellingspook. Verder krijgt ook het instrumentenpaneel een sportieve toets en wordt het dashboard afgewerkt met specfieke inleg. Volkswagen belooft een optimale mix van comfort en veiligheid in de GTI, al denken wij bij een GTI vooral aan prestaties en lekker hard hoeken. De orderboeken worden in Duitsland reeds volgende week geopend en de prijzen starten daar vanaf 28.350 euro.