Het regent lof over de recente Volvo’s. En toch rusten de Zweden niet op hun lauweren: ze komen met maar liefst 6 opgefriste modellen naar Genève.

Volvo frist zowat heel het gamma op, behalve natuurlijk de heel recente V40 en de XC90. Laatstgenoemde krijgt volgend jaar een opvolger en daar wordt momenteel de laatste hand aan gelegd.

De XC60, alias de Q5-killer krijgt een helemaal nieuwe neus aangemeten. De oude motorkap werd vervangen door een nieuw exemplaar, hij is uitgerust met een nieuwe set koplampen en het radiatorrooster pronkt voortaan met chroom inzetstukken. De stootlijsten, voorheen nog in het donkergrijs, krijgen nu ook het carrosseriekleur. Onderhuids is vanaf nu het CTC (Corner Traction Control) standaard.

Zowel de S60 als de V60 krijgen verder ook een nieuwe snoet waarin alles een maatje groter is. Ook hier vinden we splinternieuwe koplampen terug, inclusief LED dagrijlichten. De achterkant werd ook opnieuw getekend en is voortaan LED-proof. Onderhuids komt er een interessante optie bij: het sportchassis, dat tot nu voorbehouden was voor de R-Design-variant. Het kan voortaan ook (tegen meerprijs) besteld worden.

Bij de overige (grotere) modellen is er ook nieuws, zij het minder ingrijpend. De V70, XC70 en topberline S80 krijgen allemaal dezelfde behandeling. De ruitensproeiers werden verplaatst, weg van de motorkap en het radiatorrooster wordt in het zwart gezet. Het Volvo-logo werd tot slot op steroïden gezet. Binnenin is er keuze voor een verwarmd stuurwiel.

In het interieur van al deze modellen is meer uitrusting voortaan standaard of beschikbaar, al gaat het om eerder kleine zaken. De digitale tellerpartij uit de nieuwe V40 wordt op alle vermelde modellen ingebouwd. Bij modellen met automaat verschijnen nu schakelpeddels aan het stuur, bij die met een regensensor een ontdooifunctie voor de voorruit.

Maar ook op motorisch vlak werd werk verricht: de 1.6-liter turbodiesel, die bijvoorbeeld in de D2-versie van de S60 ligt, stoot nog slechts 108 g/km CO2  uit en zou nog slechts 3.4 l/100km verbruiken. In andere modellen met deze motor werden deze tweaks ook toegepast, maar afhankelijk van gewicht en grootte veranderen de uiteindelijke waarden hieromtrent. Of Volvo met deze superfacelift  (als is de een al wat grondiger dan de andere) een of ander record wil vestigen is niet duidelijk, maar het is absoluut ambitieus. Al deze wijzigingen zullen volgende week te zien zijn op de Zwitserse beursvloer en in de showrooms vanaf mei. (via: AC)