Rijtest Skoda Rapid
Een strakke vormgeving, boordevol ruimte en een aantrekkelijk prijskaartje: de nieuwe Skoda Rapid.

Leemtes in het gamma vormen opportuniteiten, dat weet de VAG-groep als geen ander. En opportuniteiten zijn er om te grijpen, vandaar dat dochtermerk Skoda haar kans schoon zag om de lege ruimte tussen de Fabia en de Octavia op te vullen met een nieuw model: de Rapid. Wilde het merk de opgestelde groeidoelstellingen voor 2018 bereiken, kon het immers wel een extra verkoopskanon in het compacte A-segment gebruiken. Hoewel, zo compact is de Rapid met zijn totale voertuiglengte van 4,48 meter ook weer niet, maar zijn catalogusprijs en de optielijst blijven dat daarentegen wel. Is de Rapid een loutere gamma-aanvulling, of kreeg de Tsjech toch een persoonlijk karakter mee? Wij gingen het met plezier voor jullie na en reden een weekje met de Rapid 1.4-liter TSI.

Rijtest Skoda Rapid

Rijtest Skoda RapidRijtest Skoda Rapid 10

Wie het autosalon van Frankfurt in 2011 nog levendig voor zich ziet, en dan niet enkel de onthulling van de nieuwe Porsche 911 of de Aston Martin V12 Zagato, herinnert zich misschien ook de MissionL Concept op de stand van Skoda. De portieren mogen dan wel uiteindelijk klinken gekregen hebben en het interieur is dan wel iets soberder in de Rapid, veel werd er verder niet geraakt aan het strakke lijnenspel. Jozef Kabaň trachtte de wagen zoveel mogelijk emotie bij te brengen, toch zover toegestaan werd door moeder Volkswagen. De lange wielbasis en het coupé-achtige design helpen daarbij, maar ook de expressieve neus imponeert. De instapper krijgt amper 14-inch velgen mee, maar onze testwagen oogt een stuk sportiever dankzij zijn 17-inch Camelot-velgen. Het achterwerk onderscheidt zich tot slot door de driehoekige vormen tussen achterlichten en nummerplaat, terwijl onze Lava Blue Rapid ook een subtiele kofferspoiler als kers op de taart meekreeg. Het design blijft typisch Skoda en niet überspannend, maar de nieuwe richting weet ons zeker te smaken.

Rijtest Skoda Rapid

Rijtest Skoda RapidRijtest Skoda Rapid

Binnenin verbaast de Rapid niet meteen met zijn typische VAG-instrumentencluster, Skoda dashboard en elementair stuurtje, maar wel met de aanwezige spatium. Het geliefkoosde woord van een mijner Latijn-leraars lang, zeer lang geleden, was het eerste dat in mij opkwam wanneer ik het bestuurdersportier opende. Ook achteraan namen meerdere volwassenen plaats en zij waren eveneens zeer te spreken over de been- en hoofdruimte. Niet voor niets zijn beide best-in-class, net als de koffer met maar liefst 550 liter bagageruimte. Skoda mikt op families en maakt alle wensen van haar doelpubliek waar, zoveel is duidelijk. Verder zijn ook de voorste zetels knap vormgegeven in één stuk. Een sportief detail, maar het motiefje is dat iets minder. Qua zitcomfort en zijdelingse steun scoren ze tot slot zeker voldoende. En natuurlijk verlaat geen enkele Skoda de fabriek zonder Simply Clever oplossingen: in première zijn de vuilbakjes in de voorste deuren, een houder voor een veiligheidsjacket onder de bestuurderszetel en een ijsschraper in de tankklep. Maar ook opbergvakken waar anderhalve liter flessen in passen, een houder voor een parkeerticket en meerdere blikjeshouders zijn weer van de partij. Zaken die ertoe doen, zonder meerkost.

Rijtest Skoda Rapid

Rijtest Skoda RapidRijtest Skoda Rapid

Zet ons blindelings in de Rapid, bij het rijden herkennen we meteen het onderstel van een Skoda. Niet te zacht, niet te hard, maar een demping als een stevige handdruk. De Rapid staat nog niet op het veelbesproken MQB-platform, maar zelfs met de grootste velgmaat uit het gamma bleef het comfort ten allen tijde behouden. Al zal de stevige demping niet alle oneffenheden wegfilteren, wij verkiezen al langer een zekere communicatie dan contactloos zweven over het wegdek. De veerpoten zelf mochten voor ons in de bochten zelfs iets harder staan, want de Rapid gaat in lange doordraaiers toch wat overhellen. Nu goed, het doelpubliek bestaat zoals eerder gezegd uit families, niet uit Track Day liefhebbers. Het stuurgevoel is dan ook typisch VAG: zéér licht en weinig communicatief, maar comfortabel voor het dagelijkse woon-werkverkeer en een ontspannende weekendtrip. De rechtuit stabiliteit is bovendien voorbeeldig, op de autostrade hoef je nauwelijks te corrigeren en de Rapid blijft kaarsrecht het rijvak volgen.

Rijtest Skoda Rapid

Onze testwagen had bovendien niet enkel de grootste velgmaat, maar ook de meest vermogende krachtbron uit de catalogus. Om niet in het vaarwater te komen van de nieuwe Octavia die binnenkort uitkomt, is dat een 1.4-liter TSI met 122 pk. Het koppel bedraagt een respectabele 200 Nm en dat momentum is al beschikbaar vanaf 1.500 toeren per minuut. Deze ‘topmotorisatie’ wordt uitsluitend gelinkt aan een zeventraps DSG-transmissie, die als je het ons vraagt een uitstekende partner is voor deze benzinemotor. Opvallend is vooral de souplesse van het motorblok. De 1.6-liter TDI mag dan nog over 50 Nm extra beschikken, de toerennaald bij de benzinemotor is een stuk levendiger en dat zelfs in de lage toeren. De gekende diesel durft al eens lui aan te voelen, terwijl de 1.4-liter TSI werkelijk een hoop rijplezier biedt. Als het echt snel moet gaan, klimt de naald zelfs tot de 6.000 toeren. Zo gezond klinkt het eerlijk gezegd niet, maar vanaf 4.000 toeren komt er echt nog een extra duw in de rug. De amper 1.236 kilogram (- 75 besturende kilo’s) wegende Rapid sprint van 0-100 km/u in 9,5 seconden en haalt een topsnelheid van 205 km/u. En dat voor een wagen uit het A-segment… Het enige nadeel ten opzichte van de diesel is natuurlijk het verbruik. Hoewel het door ons gehaalde gemiddelde van een kleine 7 liter per 100 kilometer best goed te noemen is, heb je bij de diesel vermoedelijk al snel genoeg aan anderhalve liter minder.

Rijtest Skoda Rapid

Rijtest Skoda RapidRijtest Skoda Rapid

Ook kost de 105 pk dieselversie in basisuitvoering Active met 18.990 euro iets minder dan de 1.4-liter TSI met 122 pk (19.790 euro). De goedkoopste Rapid is er al vanaf 15.120 euro, maar daar krijg je niet meer voor terug dan 3 cilinders en 75 pk. Voor wie geen airco of radio nodig heeft en enkel in zijn dagelijkse transportbehoefte wil voorzien, zal de Active bovendien volstaan, maar voor sommigen mag het al iets meer zijn. Daarom zijn er net als bij andere modellen uit het gamma ook nog het Ambition en Elegance uitvoeringsniveau. De vergrotende trap (€21.240) biedt onder andere een boordcomputer, armsteun, neerklapbare achterbank in (60/40) verhouding, sleutel met afstandsbediening (jawel), radio/CD en een manuele airco. De overtreffende trap (€22.940) brengt vloermatjes, een automatische airco, parkeersensoren, elektrische ruiten achteraan, aluminium velgen en leder bekleding voor stuur, handremgreep en versnellingspook. Opties blijven verder zeer betaalbaar: metaalkleur (€400), navigatiesysteem (€500) en bijvoorbeeld een Winter Pack (€225) (verwarmde voorzetels en verwarmde voorruitsproeiers).

Rijtest Skoda Rapid

Conclusie

Er is wel degelijk een brug tussen de Skoda Fabia en Skoda Rapid. De Rapid zit strakker in het vel en is een behoorlijk stuk ruimer. Of er ook een dergelijke brug is tussen de Rapid en de nieuwe Octavia die langer is dan een verschil in motoren, uitrusting en prijs, blijft afwachten tot onze rijtest met laatstgenoemde. Op zichzelf slaagt de Rapid daarentegen in elke test: hij oogt strak en luidt de nieuwe designrichting van Skoda in, biedt echt ongelooflijk veel ruimte in de koffer alsook voor de achterste passagiers en heeft een schappelijk prijskaartje. De souplesse van de 1.4-liter TSI biedt bovendien een hoop meer rijplezier dan de 1.6-liter TDI, al blijft de laatste een stukje zuiniger.

Rijtest Skoda Rapid

Overzicht

+ Ongelooflijk veel ruimte
+ Souplesse 1.4 TSI & DSG-transmissie

– Weinig communicatief stuur

Rijtest Skoda Rapid

Tekst & Foto’s: Tim De Baets