Volkswagen Golf GTD mk7
Met het historische GTD verleden van de Golf was het gewoon wachten tot vandaag op een officiële bevestiging van Volkswagen.

De GTD wordt naar goede gewoonte terug de sportiefste diesel binnen het Golf-gamma. Daarvoor is het bekende 2.0-liter TDI wederom verantwoordelijk, hier goed voor maar liefst 184 pk en 380 Nm koppel. Dat is een stijging van 15 pk met de huidige versie, wat toch een mooie toename blijkt te zijn voor de 1.300kg wegende Golf. Sprinten met je zelfontbrander aan het stoplicht kán, maar weet dat je 7,5 tellen nodig zal hebben alvorens de naald 100 km/u zal aanwijzen. Wanneer de naald 230 km/u aantikt is het accelereren ook voorgoed voorbij.

Volgens Volkswagen heeft deze populaire bolide slechts gemiddeld 4,2 liter diesel nodig, al gokken we dat het werkelijk verbruik wat hoger zal uitkomen. Standaard mag de sportieve huisvader zelf schakelen, al kan je optioneel uiteraard kiezen voor de befaamde DSG-versnellingsbak. Nog belangrijk voor leasend België is de beperkte uitstoot van maar liefst 109 g CO2 per kilometer, waardoor deze Golf GTD bij velen een haalbare kaart zal worden.

Visueel valt de Golf GTD op in het straatbeeld door de stoere velgen, specifieke honingraat grille, horizontale lamellen in de neus, een minieme spoiler achteraan en iets wat moet doorgaan als sidekirts. Volkswagen biedt overigens maar 3 basiskleuren aan (rood, wit en zwart), maar als je voldoende hard op de tafel slaat moet er wel iets te regelen zijn. Prijzen zijn nog niet beschikbaar, maar tegen de marktintroductie in juni moeten die zeker online zijn! Voor live beelden moet je nog even wachten tot begin maart, dan wordt deze superdiesel voorgesteld op het Autosalon van Genève.

Lees hier onze rijtest met de huidige Volkswagen Golf GTD