Officieel: Audi RS Q3

Audi RS Q3 2013
Audi presenteert in Genève de eerste RS-versie van een model uit de Q-Reeks: de RS Q3.

Met de Audi RS Q3 brengen de Duitsers de performante RS-filosofie voor het eerst naar het compacte SUV-segment. Onder de motorkap komt er een 2.5-liter vijfcilinder met een vermogen van 310 pk, terwijl het koppel 420 Nm bedraagt. Het blok is sterk verwant aan dat uit de TT RS en RS3 Sportback, maar dan ietwat aangepast voor het gebruik in een kleine SUV. Dankzij de 1-2-4-5-3 ontstekingssequentie van de cilinders, gecombineerd met de geometrie van de luchtinlaat en uitlaat, wordt bovendien een extra sportief geluid geproduceerd, waardoor de Q3 RS doet terugdenken aan de symfonieën uit de jaren ’80. Als je het Audi drive select in dynamic hebt geselecteerd, tenminste! 

Een sprint van 0-100 km/u werkt de 1.730 kilogram wegende Audi RS Q3 reeds af in 5,5 seconden, wat volgens Audi geen enkele concurrent uit het segment hem nadoet. De topsnelheid werd zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/u. Schakelen gebeurt via een zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling, die het motorkoppel mooi verdeelt over de vier wielen via het permanente quattro systeem. Maar naast oog voor prestaties heeft de RS Q3 eveneens het beste voor met het milieu: er werden een standaard start/stop-systeem geïnstalleerd en een specifieke oliepomp, waarmee het verbruik beperkt blijft tot gemiddeld 8,8 liter/100 kilometer.

Verdere aanpassingen betreffen een met 25 mm verlaagde ophanging, standaard 19-inch lichtmetalen velgen waarachter geventileerde remschijven van 365 mm schuilen, een ESC-systeem met Sport-functie die bovendien volledig uit te schakelen is en een aangepaste stuurinrichting voor dat tikkeltje extra sportiviteit. En ook het design focust op het sportieve: een exclusieve honingraat grille, RS voorbumper, quattro embleem, een spoiler achteraan en een achterbumper met geïntegreerde diffuser. De uitlaatpijpen zijn naar laatste RS-gewoonte ovaal vormgegeven. Twee optionele styling pakketten brengen de kers op de taart. Binnenin tot slot werd het instrumentenpaneel aangepast met grijze wijzerplaten, witte belettering en rode naalden. De stiksels van het driespaaks stuurwiel werden in een contrasterend kleurtje gestoken, net als de versnellingspook. Maar ook een turbodrukmeter is van de partij,en zowel de olietemperatuur als rondetijden kunnen bijgehouden worden via een specifiek RS-menu in het infotainment systeem. De RS Q3 kost minstens 54.600 euro bij onze oosterburen.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...