Test Jaguar XF 2.0 I4
De Jaguar XF is sinds kort ook beschikbaar met een 2.0 liter grote benzinemotor met 240 pk. Tijd om die eens aan de tand te voelen!

Dat Jaguar en Ford nu niet langer hun resultaten op de balans van hetzelfde bedrijf boeken, wil niet zeggen dat ze niet langer kunnen samenwerken. In België blijkt dat onder meer uit het feit dat je aan dezelfde balie waar je Jaguar perswagens kan halen, je ook Ford perswagens meeneemt voor een weekje testen. Op een hoger niveau merken we dat onder meer aan de Jaguar XF die vanaf heden een 2.0 liter groot motorblok met 240 pk in het vooronder krijgt. Fabrikant van dat motorblok: Ford Motor Company. Aan het exterieur en het interieur van de XF verandert er dan weer niets, de XF blijft nog steeds de moderne wagen die hij daarvoor al was. Anno 2012 vinden we uiteraard LED-stroken vooraan, terwijl achteraan de achterlichten zodanig gesculpteerd werden dan we er de “J” van Jaguar in herkennen. 2 dikke uitlaten die tijdens het koude weer voldoende witte rook blazen om het Vaticaan te doen denken dat er een nieuwe Paus is, zijn de enige aanwijzing op het feit dat deze XF een nieuw kloppend hart heeft gekregen.

Test Jaguar XF 2.0 (17) copy

Test Jaguar XF 2.0 (18) copyTest Jaguar XF 2.0 (11) copy

Aan de binnenkant worden de sportieve aspiraties van ons testmodel kenbaar gemaakt door een koolstofvezelachtige inleg op het dashboard en de middenconsole. De lederen zetels zijn eerder luxueus dan sportief, toch bieden ze voldoende zijdelingse steun om een occasionele glimlach op het gezicht van de chauffeur in kwestie te toveren. Hetzelfde geldt voor de schakelflippers achter het stuur die je toelaten zeer vlot te kiezen tussen de acht verzetten die de automaat van de XF 2.0 rijk is. Het centrale infotainment scherm stond vroeger gekend als traag en gebrekkig als het over resolutie ging. Die kritiek is op het nieuwe scherm helemaal niet van toepassing, het is helder en bij de minste aanraking gaat het systeem naar het gewenste menu. Kus van de juffrouw en een bank vooruit! Het Meridian geluidssysteem is zelfs zodanig goed dat het wat meer dan een kus van de juffrouw verdient. Wat dat exact moge zijn, laten we met plezier aan de fantasie van de lezer over.

Test Jaguar XF 2.0 (11) copy

Test Jaguar XF 2.0 (11) copyTest Jaguar XF 2.0 (11) copy

De nieuwe 2.0 liter i4 motor laat zich kenmerken door zijn veelzijdigheid. Hou je je rechtervoet onder controle dan is het een redelijk ingetogen blok dat aan 7,5 liter per 100 km voldoende heeft. Wie zijn rechtervoet minder goed beheerst zal van elke gelegenheid om de lenigheid van het motorblok te testen gebruiken maken. Eénmaal de naald van de toerenteller richting 5.000 toeren gaat, begint er een klein feestje. Niet alleen op gebied van rijbeleving, ook op gebied van geluidsensatie mag deze nieuwe 2.0 liter er best wel zijn. Het maximale vermogen van 240 pk wordt bereikt bij 5.500 toeren. Het koppel van 340 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 toeren. Dit wil zeggen dat vermogen en koppel mooi over het hele toerenbereik zijn uitgesmeerd, waardoor hernemingen gesmeerd verlopen. Het minste wat we over dit blok kunnen zeggen, is dat het lenig is. Een sprint van nul naar honderd zou 7,9 seconden mogen duren, wijzelf hadden de wagen iets sneller ingeschat. Het gemiddelde verbruik van 8,9 liter per 100 km hadden we dan weer iets hoger inschat, eerder in de buurt van 10 liter.

Test Jaguar XF 2.0 (11) copy

Test Jaguar XF 2.0 (11) copyTest Jaguar XF 2.0 (11) copy

Bij een wagen als de XF is de 2.0 liter grote benzinemotor niet bepaald een evidente keuze. Deze Jag zal allicht het meest met de nieuwe 2.2 liter grote dieselmotor over de toonbank gaan. Die motor is niet alleen goed voor 163 pk (200 pk zonder beperking), maar tegelijkertijd ook voor een stijging van de Belgische verkopen van Jaguar met ongeveer 30%. Wie 163 pk te weinig vindt, kan bij de 3.0 liter grote dieselmotor terecht. Die levert ofwel 240 ofwel 275 pk. Aan dieselzijde is er dus keuze genoeg, wie liever benzine rijdt kan op pad met de hierboven beschreven 2.0 liter i4, maar kan tevens ook aankloppen bij een fonkelnieuw 3.0 liter groot benzineblok dat 340 paarden op de achterwielen afvuurt. En optioneel zelfs op allevier de wielen. De Jaguar XF is voor het eerst beschikbaar met vierwielaandrijving in deze motorisatie. Every Jagger’s dream is dan weer de 5.0 liter grote V8-motor met 510 pk. Deze motorisatie maakt de XF zo krachtig, dat Jaguar hem een R-badge opkleeft.

Test Jaguar XF 2.0 (11) copy

Test Jaguar XF 2.0 (12) copyTest Jaguar XF 2.0 (11) copy

Het stuur van de XF voelt redelijk licht bekrachtigd aan en is vooral op comfort afgestemd. We voelen dat er nog wat ruimte voor verbetering is, maar merken toch dat de scherpte volstaat om toch wat rijplezier voor de dag te brengen. Of zouden de grote velgen met sportbanden die op ons testmodel gemonteerd werden daar voor iets tussen zitten? Allicht wel… Alle kracht van de Ford-motor gaat richting de achterwielen, zo hoort het. Hoe ontevreden we tijdens onze winterse testweek ook mochten zijn van die achterwielaandrijving, in andere omstandigheden is deze configuratie nog steeds dé aandrijving bij uitstek. Nog een geluk dat we konden terugvallen op de Wintermodus waarmee de XF is uitgerust. In de zomer volstaat het de Sportmodus in te schakelen voor aangepast rijplezier. Even het rechterpedaal intrappen en een occasioneel stapje opzij van de XF’s achterwerk tovert een glimlach op je gezicht.

Test Jaguar XF 2.0 (11) copy

De 2.0 liter grote benzinemotor van deze katachtige op zijn staart trappen kan vanaf €46.700. Geen exuberant prijskaartje dus, al is €46.700 ook niet niks. Wat veel goedmaakt is dat er standaard 17″ velgen, een automatische versnellingsbak met acht verzetten, bi-xenon koplampen, een 7″ groot aanraakscherm en een lederen stuur aanwezig zijn. Wie diep in de optielijsten duikt kan van deze Jaguar XF – net zoals dat bij zijn Duitse concurrenten het geval is – een zeer dure wagen maken. Zelfbeheersing is ook hier de boodschap. De goedkoopste XF die Jaguar in de rekken heeft, is de versie met de 2.2 liter grote diesel. Daar hangt een prijskaartje van €43.200 aan.

Test Jaguar XF 2.0 (11) copy

Test Jaguar XF 2.0 (11) copyTest Jaguar XF 2.0 (11) copy

Conclusie

Bij zijn lancering had de Jaguar XF een relatief beperkt gamma aan motoren. Standaard lag er een 3.0 liter grote V6 in het vooronder, wat de XF fiscaal minder aantrekkelijk maakte. Nu hebben 2 nieuwe motoren het gamma langs onder aangevuld. De 2.2 liter grote diesel testten we eerder al en lijkt ons ideaal voor zakelijke chauffeurs. Wie wat meer plezier wil, kiest voor de 2.0 liter grote i4 motor die we in deze rijtest aan de tand voelden. Het motorblok is relatief zuinig als je je rechtervoet onder controle houdt, maar tovert een glimlach op je gezicht éénmaal je die voetbeheersing laat voor wat het is. En de XF zelf? Die is nog altijd even geniaal als op het moment dat hij gelanceerd werd. Misschien zelfs nog een beetje meer…

Test Jaguar XF 2.0 (11) copy

Overzicht

+ Motor
+ Interieur
+ Speels en toch zakelijk

– Stuur mag iets zwaarder

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes