Rijtest: Jaguar XJ L 2.0 i4 Ti

Jaguar XJ L 2.0 2013 Test
Een viercilinder benzinemotor in een Jaguar XJ? Wij gingen er een weekje mee op pad…

Aan de binnen- en buitenkant is de XJ weinig veranderd in vergelijking met het model dat drie jaar geleden op de markt gelanceerd werd. De buitenkant is op één of andere manier tegelijkertijd modern en statig. Zo kan Jaguar zowel haar bestaande koperspubliek, dat de vorige generatie XJ liefheeft, en een nieuwe generatie kopers, die meer van modern design houdt, aantrekken. De coupé-lijn van de wagen is een troef ten opzichte van concurrenten, coupé modellen zijn immers volledig in en directe concurrenten zoals de BMW 7-Reeks en de Mercedes S-Klasse hebben zich tot op heden nog geen dergelijke lijn aangemeten. Gelukkig blijft er achterin voldoende hoofdruimte, wie met de XJ met verlengde wielbasis op pad gaat, krijgt er nog eens een hele hoop beenruimte bij. Beenruimte die de XJ goed kan gebruiken, want de standaard versie die we enkele jaren geleden testten, heeft daar een licht tekort aan. Er is een goede reden waarom M in de vorige James Bond voor het door ons geteste exemplaar koos…

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test (5)

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test (13)Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test

Waar er sowieso geen tekort aan is bij de Jaguar XJ, is luxe. Hoe modern het interieur ook getekend mag zijn, de traditionele luxe van Jaguar blijft aanwezig. Lederen en elektrische zetels met massagefunctie, cruise control, overal een hoogwaardige bekleding en tonnen hout. Gelukkig is er in de nieuwe XJ – die toch een stuk moderner wil zijn dan zijn voorgangers – ook plaats voor moderne luxe. Op het scherm vooraan krijg je als bestuurder informatie over het multimediasysteem en de navigatie-instructies te zien, terwijl de passagier tegelijk naar digitale televisie kan kijken. Traditionele wijzerplaten werden overboord gegooid, het moderne Jaguar kiest voor een digitaal scherm. En daar waar er achteraan vroeger ruimte was voor enkele bekers in de middenconsole op de achterbank, is er nu ook een afstandsbediening met aanraakscherm terug te vinden. De schermpjes die in de hoofdsteunen van de voorste zetels werden ingewerkt moeten namelijk op een vlotte manier bediend kunnen worden. En om de bestuurder naar de radio te laten luisteren en de passagiers te laten genieten van televisie, zijn er draadloze koptelefoons aanwezig. De Place to be in deze XJ is eigenlijk de achterbank.

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test

Wat niet wil zeggen dat het rijgedrag tegenvalt, integendeel. Deze slee laat zich rijden zoals je dat zou verwachten van een luxe limousine: moeiteloos. Het stuur is behoorlijk licht waardoor de XJ zich gemakkelijk over het wegdek laat laveren. Als een mes door boter. De wagen voelt altijd stabiel en zelfzeker aan, zelfs tijdens onze winterse testperiode. Achterwielaandrijving en zomerbanden zijn geen ideale combinatie om een limousine van meer dan €100 k te testen, toch voelden we ons nooit onveilig. De demping is zo ingesteld dat alle oneffenheden quasi onvoelbaar zijn voor de inzittenden, zelfs met de 20″ Orona velgen die ons testmodel droeg.

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test

Volledig nieuw aan deze XJ is zijn kloppend hart. Jaguar transplanteerde de motor van Ford-afkomst in haar meest luxueuze limousine, waar de eisen hoog zijn. De motor is twee liter groot en doet zijn cilinders op en neer gaan door benzine te verbranden. Het blok is op papier goed voor 240 pk, een sprint van nul naar honderd in 7,5 seconden, een topsnelheid van 250 km/u en een verbruik van 9,3 liter per 100 km. In de realiteit betekent dit dat de Jaguar XJ 2.0 over net voldoende paarden beschikt. Minder vermogen zou fataal zijn voor deze wagen, die gelukkig amper 1.660 kg in de schaal legt. De gasrespons is minder goed dan je zou verwachten, bij het vloeren van het gaspedaal duurt het toch even eer de achterwielen de beschikbare kracht ook effectief naar het asfalt overbrengen. De responsieve achttraps automaat zal hier voor niets tussen zitten, die doet zijn werk uitstekend.Ook al moet je de motor soms wat martelen om vooruit te geraken, de Jaguar blijft zijn cool behouden, de motor maakt een aardig geluid tijdens het accelereren en blijft stil tijdens het rijden. In de Europese verbruikstesten tekent de XJ een verbruik van 9,3 liter per 100 km. In de meer realistische test die wij gedurende een week uitvoerden, kwamen we op ongeveer 10 liter benzine per 100 km uit. Nog steeds acceptabel voor een wagen van deze afmetingen.

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test

U leest het al, meer vermogen is wenselijk, doch strikt genomen niet noodzakelijk. Soelaas wordt gebracht door een 3.0 liter grote V6 dieselmotor die met 275 pk beschikbaar is. Ook 3.0 liter groot, maar door benzine aangedreven, is de 3.0 liter grote V6 met supercharger die goed is voor 340 pk. Wie een nog grotere honger naar vermogen heeft, kan die stillen met de 5.0 liter grote V8-motor met compressor. Die is goed voor een duizelingwekkende 510 pk en een verbruik van 11,3 liter per 100 km. Meer dan dubbel zoveel vermogen, maar een dorst die niet twee keer zo groot is. Redenen genoeg om de laatste motor te kiezen, al is de prijs die je daarvoor neertelt wel dubbel zo groot als de prijs die je betaalt voor de 2.0 liter benzine. De belastingen van de 5.0 liter V8 zijn tegelijk ook een veelvoud van die op de relatief fiscaalvriendelijke 2 liter. Pleasure has its price…

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test

De beginprijs van de XJ bedraagt €72.350. Daarvoor krijg je de door ons geteste 2.0 liter motor met het Luxury uitrustingsniveau. Xenon koplampen, een achttraps automaat, 18″ velgen, houtinleg, Keyless go, lederen zetels en een navigatiesysteem zijn allemaal standaard. Dus in theorie zou het niet nodig zijn opties aan te vinken op de optielijst, al strookt dat niet volledig met de werkelijkheid. In het segment waar de XJ speelt is de regel “More is always better” een feit. Daarom biedt Jaguar oneindig veel mogelijkheden om je wagen te personaliseren, het duurste model moet je ongeveer €182.985 lichter maken. Ofwel 2 standaard XJ’s en nog een leuke Lotus Elise erbij voor in het weekend. De XJ is op zich een zeer betaalbare wagen, maar kan net zoals zijn concurrenten onnoemelijk duur gemaakt worden door te diep in de optielijsten te duiken.

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test (10)

Conclusie

Aan luxe moet de Jaguar XJ met zijn 2.0 liter benzine niet inboeten. Aan kracht jammer genoeg wel. Er is net voldoende vermogen, maar in het segment waar de XJ speelt, is meer altijd beter. De grootste troef van de XJ is ongetwijfeld zijn sublieme interieur, op de achterbank is het zelfs nog iets beter vertoeven dan voorin. Op voorwaarde dat je de lange wielbasis gekocht hebt, natuurlijk. Als we dan toch twee negatieve punten moeten oplijsten, denken we aan de matig enthousiaste gasrespons en het feit dat er wel wat meer poer onder de motorkap zou mogen liggen, de keerzijde van de medaille – met onder meer een fiscaalvriendelijk beleid voor deze compacte motor, de luxe in het interieur, de stijl aan de buitenkant en nog vele andere pluspunten – is gelukkig voldoende groot om deze 2.0 liter benzine toch te overwegen.

Jaguar XJ L 2.0 i4 2013 Test (8)

Overzicht

+ Luxe en comfort
+ Afwerking
+ Weggedrag

– Net voldoende kracht, als Jag driver wil je wat meer
– Trage gasrespons

Tekst: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...