Alfa Romeo 4C 2013
Een carbon chassis, een aluminium middenmotor en achterwielaandrijving: de Alfa Romeo 4C is volledig klaar!

Het moment waarop autoliefhebbers overal ter wereld zaten te wachten, is aangebroken. Alfa Romeo komt vandaag naar buiten met de officiële details van de 4C. Twee jaar na de eerste voorstelling is de wagen volledig rijp voor productie. Een wagen waarmee Alfa Romeo bewijst dat het de pure essentie van een sportwagen bouwen nooit heeft verleerd. Een middenmotor, achterwielaandrijving, twee kuipzetels en een carbon chassis: Italiaanse flair gecombineerd met technologische uitmuntendheid.

De Alfa Romeo 4C werd vormgegeven in het Centro Stile van Alfa Romeo en kreeg heel wat erfenis mee. Als ze er een moeten uitkiezen, verwijzen de Italianen graag naar de 33 Stradale. Ook deze wagen combineerde de extreme mechanische en functionele vereisten met een bloedmooi design. En de 4C heeft ook de afmetingen van een compacte sportwagen: minder dan 4 meter lang, 2 meter breed, 118 cm hoog en een wielbasis van 2,4 meter. De wendbaarheid en aerodynamische efficiëntie spreken boekdelen. En ook binnenin is de 4C een sportwagen Pur Sang. Er werden zo heel wat koolstofvezel accenten gebruikt, het geheel geeft een lichtgewicht indruk en de cabine is volledig rond de bestuurder gebouwd.

Maar het hart van de 4C ligt in het midden: een volledig uit aluminium vervaardigde 1750 Turbo Benzina die via een TCT-transmissie met dubbele koppeling het vermogen op louter de achterwielen overbrengt. Schakelen kan ook met hendels achter het stuur. Hoeveel pk de nieuwe krachtbron exact levert, wilde Alfa Romeo nog niet kwijt. Maar de weight-to-power ratio van amper 4 kg/pk is alvast een cijfertje om mee op te scheppen. Bovendien introduceert Alfa Romeo een specifieke DNA-schakelaar met niet enkel de drie traditionele standen (All Weather, Normal & Dynamic), maar ook een exclusieve Race-modus. Het is absoluut nagelbijten tot we alle cijfertjes krijgen, al staat het nu reeds buiten kijf dat de orderboeken voor de 4C nog dit jaar openen. De 4C zal tot slot niet uit een traditionele Alfa Romeo fabriek van de band rollen, maar geproduceerd worden in de Maserati-fabriek te Modena.