CCVARIANT
Bij de volgende generatie Passat zal niet op een, maar op twee modellen de aanduiding CC prijken.

De Volkswagen CC (voorheen Passat CC) passeerde al eerder de revue. Het concept? Een Volkswagen waarbij het om stijl te doen is. Volgens sommigen in navolging van Mercedes met hun CLS, maar hoe dan ook leveren ze een interessante propositie. Al is er waarschijnlijk meer aan de hand, want nu de CLS Shooting Brake out in the open is, gaan er in Ingolstadt stemmen op om een gelijkaardige variant te maken van hun CC. Inderdaad: een breakversie.

Zo gek is dat nog niet. Er is namelijk amper een sterker merk dan dat van de Passat Variant: verkoopskanon op de leasemarkt, en daarna vindt elk exemplaar wel een particuliere eigenaar die het praktische ervan weet te appreciëren. Het is dus vrij goed denkbaar dat de combinatie stijl én ruimte het publiek zal aanspreken.

Op het resultaat is het wel wachten tot de introductie van de volgende generatie Passat, die gemikt wordt in de eerste helft van 2015. De CC zal dan ook groeien, en bijna 4m90 lang worden. Daarmee moet hij nog meer het midden houden tussen een standaard Passat en het luxe slagschip: de Phaeton. Lengte is niet noodzakelijk evenredig met beenruimte, getuige daarvan de BMW 6-reeks. Toch belooft VW dat de extra lengte de achterpassagiers ten goede zal komen.

Onveranderd blijft de aandrijflijn, die net zoals bij de standaard Passat bestaat uit dwarsgeplaatste viercilindermotoren, die via voor- of vierwielaandrijving voor beweging zorgen. Voor dat laatste wordt het nieuwste differentieel van de groep beloofd, de Haldex 5. Geen V6-roffel meer, dat is zeker. Maar wat blijkbaar nog niet vastligt, is de naam. (via: AC)