Rijtest: Ford B-Max 1.6 TDCi

Rijtest Ford B-Max
Compact, ruim en innovatief praktisch: de nieuwe Ford B-Max.

Uitermate benieuwd, maar toch met veel spijt in het hart ruilden we op donderdagavond de sleutel van de Focus ST in voor deze van de nieuwe B-Max. Geel Tangerine Scream inruilen voor Burnished Glow bruin, 18-inch lichtmetaal voor 15-inch staal, benzine voor diesel en 250 pk voor 95 pk. Kortom, een wereld van verschil. Een Sound Symposer hadden we bij het indrukken van de startknop niet nodig om met de voeten meteen op de grond te landen, maar eens op weg bleek de 1.6-liter diesel in het vooronder aangenaam stil. Het comfort en de rust kwamen welgekomen om de nieuwe mindset te adopteren. En met een rijbereik van 810 kilometer hadden we bovendien nog heel wat tijd om deze opdracht te realiseren. Een weekje de groene jongen uithangen om te compenseren voor een weekje rubber verslinden met de ST, het leek ons billijk. Na een rit van Brussel naar Gent stond er plots 5 kilometer meer op de teller: de B-Max had er duidelijk al zin in, wij moesten nog bekomen.

Rijtest Ford B-Max

Op vrijdagmorgen waren ook wij volledig klaar voor de B-Max. We reden ermee naar het werk en konden zo al peilen naar de eerste reacties. De snoet van de B-Max leek iedereen alvast te appreciëren: het trapeziumvormige radiatorrooster, de sierlijke koplampen, de krachtige lijnen in de motorkap en de sportieve onderlip van de bumper geven deze MAV (Multi-Activity Vehicle) immers een dynamisch voorkomen. Ook de achterkant werd licht verteerd, ondanks de bultige sculptuur onder de achterruit. Langszij valt dan weer op hoe compact de B-Max is: een wielbasis van 2.489 mm gecombineerd met een totale voertuiglengte die amper de vier meter overschrijdt (4.077 mm). Jammer dat de karakterlijn langszij gebroken wordt door een gleuf voor de schuifdeur, waarmee ondanks alle inspanningen de associatie met een kleine bestelwagen bij sommigen levendig blijft. Het was echter de enige negatieve opmerking die de B-Max moest verdragen en wanneer we alle deuren wagenwijd open stelden, veranderden enkele critici meteen in enthousiastelingen.

Rijtest Ford B-Max

Rijtest Ford B-MaxRijtest Ford B-Max

Wie B-Max zegt, zegt immers ook een vrije toegang tot het interieur die meer dan anderhalve meter breed is. Ford-ingenieurs gingen undercover om te kijken hoe bestuurders hun auto dagelijks gebruiken bij het winkelen en het afhalen van de kinderen op school om te bepalen wat de Blauwe Ovaal kon doen om het leven van mama’s en papa’s een stuk comfortabeler te maken. En zo kwamen ze tot dit innovatieve deurenconcept, waarbij de traditionele middenstijl geïntegreerd zit in de deuren en niet langer de toegang tot het interieur belemmert. Het deurenconcept van de Opel Meriva is innovatief en uiterst handig, maar dit systeem scoort duidelijk nog enkele punten beter. Snel wat boodschappen op de achterbank gooien of de allerkleinsten vastklikken in de Maxi-Cosi, het ging nooit eenvoudiger. Dankzij de schuifdeuren is het bovendien een stuk makkelijker voor de achterste inzittenden om uit te stappen in drukke straten of op smalle parkeerplaatsen. De kleine esthetische impact wordt dus meer dan gecompenseerd!

Rijtest Ford B-Max

Qua veiligheid daarentegen moet er geen enkel compromis worden gesloten: de B-Max haalde maar liefst 5 sterren bij de EURO NCAP crashtests. Om dat te bereiken werden de deuren voor- en achteraan verstevigd met ultrasterk boorstaal. Maar liefst 58% van de koetswerk- en deurstructuur bestaat uit staalsoorten met een hoge tot ultrahoge sterkte. Bovendien ontwikkelde Ford unieke testprocedures om het nieuwe deurenconcept aan de tand te voelen. Het testwerk nam vijf jaar in beslag en telde 5.000 virtuele en 40 echte crashtests. Speciale crashvangers zorgen ervoor dat zelfs in extreme omstandigheden de deuren niet loskomen uit de dak- en vloerstructuur en tot zeven airbags beschermen de inzittenden als het echt tot een crash zou komen. Van frontale airbags over gordijnairbags, knieairbags tot zelfs “3D-airbags” voor de borstkas. Ford heeft er duidelijk alles aan gedaan om negatieve vooroordelen voor de veiligheid de grond in te boren.

Rijtest Ford B-Max

Rijtest Ford B-MaxRijtest Ford B-Max

 

Wat verder meteen opvalt in de B-Max is de enorme ruimte ten opzichte van de geringe buitenafmetingen. Ford is er met glans in geslaagd elke cm³ optimaal te gebruiken, met als gevolg een hele hoop been- en hoofdruimte voor de achterste inzittenden. Dat er ook vooraan aan ruimte geen gebrek is, spreekt voor zich. Wel is het even wennen aan de gordel die vanwege de ontbrekende middenstijl vastzit aan de zetel zelf: in begin is het even zoeken. Er zijn voldoende opbergvakken en als het echt nodig is, kan de achterbank in twee ongelijke delen (60/40) worden neergeklapt. Zelfs de voorste passagierszetel kan worden weggeklapt! Ideaal voor Ikea-boodschappen tot 2,34 meter lang. De koffer zelf biedt wel plaats aan slechts 318 liter: een stuk minder dan bij de Meriva (400 liter), maar al bij al genoeg voor de wekelijkse boodschappen. Voor het overige is de B-Max typisch Ford: het dashboard ligt in lijn met dat van de andere wagens uit het gamma en de materiaalkeuze is volledig in orde. Enkel het kapje boven het informatiescherm in de middenconsole voelt nogal goedkoop aan. Nu goed, gezien de compacte klasse stadsagens waarin de B-Max zich situeert, is dit eerder muggenziften. De uitstekende audio en het nieuwe Sync-systeem doen zoiets al snel vergeten.

Rijtest Ford B-Max

Rijtest Ford B-MaxRijtest Ford B-Max

De B-Max blijft wel een Ford en zoals algemeen geweten mikt Ford toch steeds op rijplezier. Wij vroegen ons dan ook af of het weghalen van de middenstijl hierbij geen negatieve invloed zou uitoefenen. Al was onze angst gelukkig snel gesust: de B-Max staat op het onderstel van de Fiesta en rijdt voortreffelijk. Wel lijkt de achterste ophanging vrij slap, zodat de wagen bij lange doordaaiers op het buitenste achterwiel lijkt te leunen. Niet het klassieke overhellen, maar toch een eigenaardig gevoel. Het stuurgevoel is verder meer afgestemd op het gebruik als compacte stadswagen: iets lichter en iets minder feedback. Ook de ophanging is eerder comfortabel dan echt sportief, maar in de bochten blijft de Meriva zonder twijfel achter. De B-Max behoudt een dynamisch karaktertrekje en daarmee blijft Ford trouw aan haar merk-DNA.

Rijtest Ford B-Max

Iets minder sportief is het motorengamma: twee diesels met 75 of 95 pk en enkele benzinemotoren met maximum 120 pk. Wij reden met de 1.6-liter TDCi die een vermogen van 95 pk levert en een koppel van 215 Nm. De ‘topdiesel’ met andere woorden. Jammer genoeg is er aan de prestaties weinig ‘top’: een sprint van 0-100 km/u in net geen 14 seconden en een top van 173 km/u. Gelukkig was onze mindset echter snel overgeschakeld op ECO en reden we de B-Max zoals hij bedoeld was. De B-Max diesel is immers absoluut niet gericht op prestaties, maar is hij wel de zuinigste in zijn klasse. Ford belooft een gemiddeld verbruik van slechts 4,0 liter per 100 kilometer, terwijl de CO2-uitstoot maar 104 gram per kilometer bedraagt. Met alle blaadjes van de ECO-mode op groen haalden wij na een volledige testweek 5,1 liter gemiddeld, 847,5 gereden kilometers en nog 93 resterend. Al bedraagt de tankinhoud slechts 47 liter, vaak tanken moet je dus allesbehalve! Een start/stop-systeem bleef wel achterwege op de dieselversie, wat vandaag de dag eerder de uitzondering dan regel is. Volgens ons blijft de 1.0-liter EcoBoost met 120 pk de beste keuze voor de B-Max en is een diesel met 115 pk echt wel welkom, maar als prestaties je koud laten en gewoon bent van rustig te rijden, dan helpt ook de 1.6-liter TDCi je vlot door het verkeer.

Rijtest Ford B-Max

Rijtest Ford B-MaxRijtest Ford B-Max

Ook de prijzen spreken in het voordeel van de 1.0 Ecoboost: de 100 pk-versie heb je vanaf 17.800 euro, de 120 pk-versie vanaf 18.800 euro-eenheden. De goedkoopste B-max komt met een 1.4-liter atmosferische benzinemotor en gaat voor 15.800 euro de deur uit, terwijl onze testwagen een basisprijs kent van 19.550 euro. De Trend/Champions-uitvoering is de laagst mogelijke keuze bij deze motorisatie en heeft alles wat je verwacht: Hill Start Assist, elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan, mistlampen vooraan, airconditioning, boordcomputer, lederen stuurwiel en een radio/CD met AUX-en USB en 6 luidsprekers. Wil je een automatische airco, koplampen en ruitenwissers, cruise control, LED’s, Sync en lichtmetalen velgen? Dan kies je beter voor de Titanium/Chapions Plus Edition en betaal je 21.050 euro. Overigens kost een metaalkleur €450, een key-free systeem €350 en een panoramisch dak €650. Ook zijn er nog interessante en betaalbare packs met onder andere inklapbare spiegels en parkeersensoren voor- en achteraan. Algemeen gezien is de B-Max niet super goedkoop, maar je betaalt wel minder dan voor zijn voornaamste concurrent.

Rijtest Ford B-Max

Conclusie

Ford zocht een manier om zich te differentiëren binnen het felbevochten segment van de compacte B-segment MPV’s en heeft ze ook gevonden. Het innovatief deurenconcept speelt daarbij de grootste rol: instappen naar de achterbank, uitstappen op smalle parkeerplaatsen of de kindjes de gordel omdoen waren nog nooit zo eenvoudig. Maar de B-Max heeft ook andere troeven: hij is uiterst compact vanbuiten en royaal ruim vanbinnen. Het rijgedrag kreeg de gekende Ford-toets en de 1.6-liter diesel is de zuinigste in zijn klasse. Wij zouden persoonlijk voor de 1.0-liter EcoBoost kiezen, maar wie echt kilometers moet malen is beter af met deze motorisatie. De prestaties zijn niet blits, maar als je de B-Max rijdt zoals hij bedoeld is, kom je nooit een enkele pk tekort!

Rijtest Ford B-Max

Overzicht

+ innovatief deurenconcept
+ zuinige dieselmotor
+ dynamische toets

– prestaties

Rijtest Ford B-Max

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...