header snow driving
Na een allesbehalve witte Kerst, krijgen we nu toch onze gezellige witte vlokjes. Ze zijn oh zo mooi, maar niet te onderschatten en vragen een aangepaste rijstijl.

Vijf korte tips voor de beginner. Velen onder ons weten al wat te doen op ijzige wegen, maar de basics blijven belangrijk! Daarom kort deze oplijsting van Do’s en Don’ts. Indien je zelf nog tips hebt, twijfel dan vooral niet te reageren!

1. Wees voorbereid

Ongetwijfeld het belangrijkste bij gladde wegen is de voorbereiding. Dit begint eenvoudigweg bij het aankopen van winterbanden of in extremis het opleggen van sneeuwkettingen. Ook ABS is een must-have en probeer zeker ook je tractiecontrole of andere hulpsystemen niet af te zetten. Vul je ruitenwisservloeistof en antivries aan en je bent er klaar voor. Wees tot slot zeer alert om eventueel tegen te sturen of een noodstop te maken.

Braking-on-snow

2. Rem anticiperend en zacht.

Ongetwijfeld gevaarlijkste is de meer dan verdubbelde remafstand. Anticiperen is de boodschap en remmen gebeurt dus liever vroeger dan laat. Laat genoeg afstand tussen voorliggers, bij kruispunten of andere gevaren. Verder is het cruciaal om enkel op de rechte stukken te remmen en zeker niet mid-corner, wil je niet beginnen slippen. Doseer de remdruk zodat de banden steeds hun maximale grip houden.

3. Noodstop – ABS.

Kom je toch een onverwachts obstakel tegen en is noodstop de enige optie, dan is ABS jouw beste kans. Stamp de rem zo hard mogelijk in en probeer zeker niet pompend te remmen. Het Altijd-Blijven-Sturen zorgt ervoor dat je steeds kan blijven sturen en dus ook uitwijken. Is er helemaal geen grip te bespeuren en is uitwijken belangrijker dan stilstaan, laat dan even de rem los en stuur zachtjes weg van je obstakel. Heb je geen ABS, dan is pompend remmen toch aangewezen om toch te kunnen blijven sturen.

braking-without-abs-large

4. Rij zo vlot mogelijk.

Kleine dingen zoals een plots schakelmoment kunnen zorgen voor gripverlies en het is dus van cruciaal belang alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Accelereer geleidelijk aan, schakel boterzacht en blijf steeds in de hoogst mogelijke versnelling. Start in tweede versnelling indien mogelijk en hou het toerental zo laag mogelijk.

5. Overstuur – Onderstuur.

Ambities in de rallywereld? Ideaal om jouw carrière vroegtijdig te beëindigen, is oefenen op de openbare weg. Soms is er echter geen andere keuze en moet je een plotse stuurbeweging maken waardoor de wagen begint te slippen.

onderstuur

Gelukkig zijn voor beide situaties gelijkaardige oplossingen. Plaats de wagen zo snel mogelijk in neutraal en stuur tegen. Onderstuur is de meest gevaarlijke van beiden. Je voorbanden verliezen alle grip, waardoor sturen onmogelijk wordt. Oplossingen? Zet de wagen in neutraal en stuur zachtjes in de gewenste richting. Remmen of overdreven sturen zijn een absolute no-go.

Overstuur is daarentegen de leukste van beiden. De achterbanden verliezen grip en het kontje zwaait uit. Probeer vooral niet te remmen en plaats de wagen in neutraal of duw de koppeling in. Hoe dan ook, vermijd bruuske reacties. Vervolgens stuur je opnieuw naar de gewenste richting, maar vergeet vooral het stuur niet in neutrale positie te brengen eens de wagen in de juiste richting wijst. Eens gestabiliseerd rem dan zachtjes en adem rustig in en uit. Gelukkig zijn meeste moderne wagens voorzien van hulpsystemen die je assisteren bij het tegensturen.

Tot slot willen we nog meegeven dat “kijken” levens kan redden. Vooral bij overstuur helpen je ogen je om succesvol tegen te sturen in de juiste richting.

overstuur