Mercedes CLA 2013
In Brussel niets spectaculairs, maar in Detroit stelde Mercedes vandaag officieel de CLA voor.

De nieuwe A-klasse is nog niet koud, en hier komt al een tweede variant op dezelfde basis: de CLA. Vanbuiten duidelijk in CLS-stijl, vanbinnen een A-klasse met een vleugje SLS. De CLA is even breed en hoog als de A-klasse, maar een forse 34 cm langer. De buitenkant ziet er niet alleen gestroomlijnd uit, hij is vandaag de productiewagen met de laagste luchtweerstandscoëffeciënt (Cd=0,22). Gelukkig, want hij krijgt ook de motoren mee van de A-klasse. In eerste instantie is er een 122 pk sterke CLA 180, een CLA 200 met 156 pk, een CLA 250 met 211 pk en een CLA 220 CDI met 170 diesel-pk’s. Rest nog de totale non-verassing: een CLA 45 AMG is onderweg.

Achterin is er volgens Mercedes plaats voor 2+1, wat waarschijnlijk toch eerder gelijk is aan 2. Hoe dan ook, dit is geen MPV. Als je toch niet veel mensen gaat vervoeren, kun je meteen kiezen voor de sportieve ophanging, waarbij de carosserie vooraan 20 mm en achteraan 15mm verlaagd wordt. Ook al zijn er systemen zoals een automatisch noodremsysteem en integratie zodat je met Siri kunt praten, deze kleine moet vooral visueel spektakel zijn. In eerste instantie is hij dat zeker, maar er zijn kapers op de kust. BMW zal in de toekomstige 4-Reeks ook iets met de naam Gran Coupé inpassen, en die andere Duitse premium concurrent heeft al laten vallen dat er een gestroomlijnde vierdeurs komt van de A3.