Ford fiesta 2013 header
Maar liefst 4 jaar moesten we wachten op een vernieuwing van de vierde generatie. Is de Ford Fiesta 2013 het waard of blijven we wachten op Godot?

We bevinden ons in het B-segment; vijandig gebied gedomineerd door de oververtegenwoordigde Volkswagen Polo. Ford ziet z’n verkoopcijfers in het non premium klassement jaarlijks dalen en besluit te stunten. In tijden waar facelifts zich beperken tot toevoegen van trendy LED-daglichten, onderscheidt Ford zich met échte vernieuwing.

Dat de Fiesta een verregaande update kreeg, is meteen te zien dankzij z’n vernieuwde neus in ware 007-stijl. De typerende trapeziumvormige grille in combinatie met de bollere -officieel als ‘Powerdome’ bestempelde – motorkap, knipoogt subtiel naar dat welgekende Engelse Automerk en geeft de Fiesta dat speelse je ne sais quoi. Verder zijn het opgefriste mist- en koplampen, stoerdere voorbumper en achterspoiler die de wagen karakteriseren. Tot slot zijn er ook nog de tot de verbeelding sprekende kleuren als Candy Blue, Hot Magenta en Silk White die het (kleur)plaatje compleet maken. Oh, bijna vergeten, uiteraard werden ook onmisbare LED-dagrijlichten toegevoegd.

ford fiesta driving

Eindelijk krijgt de Fiesta de langverwachte integratie van een armsteun. Het interieur voelt verfijnd aan dankzij hogere kwaliteit van de materialen en vooral het stuur ligt goed in de handen. We zijn nog steeds op het vijfduims schermpje aangewezen voor radio en instellingen, maar binnenkort komt daar ook navigatie bij. Grootste innovatie vinden we terug in een submenu dat “MyKey” noemt. Slordig vertaald komen we op “MijnSleutel” en ook de werking is vrij eenvoudig te duiden. Ford wil met dit nieuw systeem vooral de ouders op hun gemak stellen wanneer zoon- of dochterlief met de Fiesta is gaan rijden. De ouders zelf hebben de MasterKey in handen en kunnen voor hun familieleden een mykey gaan configureren. Hierdoor kunnen ze beperkingen als maximum snelheid, audiovolume, ON/OFF:ESP, enz. in de sleutel programmeren. Misschien in de toekomst ook een lagere verzekeringskost? Leuk initiatief, maar het blijft wachten of het aanslaat en ouders überhaupt moeite zullen doen hun sleutels te programmeren, want aan “een gelimiteerde 120km/u” door een veel te scherpe bocht vliegen kan ook al vrij catastrofale gevolgen hebben. Om af te snuffen krijgen we als optie nog het SYNC-systeem aan te vinken dat we reeds kennen van de Focus ST en de B-MAX.

ford fiesta interieur

ford fiesta detail 1ford fiesta detail 2

Als we nu de “MyKey” of “MasterKey” op zak hebben, het meesterlijke motorblok dat we testen kregen zal niet snel veranderen. Juist ja, dat kleine 1litertje dat met maar 3 cylinders toch 125 pk levert; niet voor niets “International Engine of the Year” dus. De 1.0 EcoBoost levert daarnaast 170 Nm koppel tussen 1.400 en 4.500 t/min. De bijna hallucinante krachtbron heeft maar 9,4 seconden nodig om de Fiesta naar 100 km/u te trekken en loopt -met de MasterKey althans- vlot door tot 196 km/u. Na 20 minuten stadsverkeer konden we deze genialiteit aan de tand voelen en we kunnen gerust zeggen: de EcoBoost stelt niet teleur. Pedal to the metal en laat die Turbo maar komen. We laten de naald door het toerenbereik dansen en krijgen een zeer constante en zelfs lineaire versnelling. De ratio’s zijn wel vrij klein, waardoor opschakelen handig is, maar je lijkt nooit te wachten op kracht. Mooiste voorbeeld was een bochtig plattelandsparcours, waar we niet eens hoefden neerschakelen en toch zeer sportief bleven rijden. Het geluid dat hierbij vrijkomt is subliem. We dachten terug aan allerlei klassieke ronken, tot zelfs deze van een luchtgekoelde Porsche Carrera en vermoedden dat er met het uitlaatsysteem gespeeld was. Tot onze grote verbazing lieten we ons vertellen dat alle magie rechtstreeks van het motorblok komt en er niets aan de uitlaat werd veranderd. Sterk!

ford fiesta action ECOBOOST

Nóg sterker bleken de cijfers achteraf. Met een theoretisch verbruik van 4,3 liter waren we erg benieuwd naar de realistische data. Omdat er van echt rustig rijden niet veel in huis kwam geven we Ford nog even het voordeel van de twijfel en schatten het empirisch gemiddelde op een kleine 5 liter. Het cijfer dat wij te zien kregen, bleef aanvaardbaar. Een extremum van 8,8 liter bij sportief rijden lijkt ons dan ook niet overdreven. Het is duidelijk dat Ford inspeelt op de meer Ecologische markten. De Fiesta krijgt 5 motorisaties met een CO2-uitstoot onder de 100 g/km, EcoBoost met z’n 99 gram inclusief!

Wat we ook inclusief kregen was een nieuwe anti-roll bar, goed voor 15% meer stijfheid. De sturing is nog steeds vrij scherp en de verstijving doet vooral zijn werk in de kortere bochten. We krijgen voldoende feedback bij lagere snelheid, maar plaats de naald iets hoger en het zelfvertrouwen daalt vrij snel. Al is daar absoluut geen reden toe: weinig onderstuur en een evenwichtig chassis laten je bij droog wegdek echt genieten van flirterige wegen.

ford fiesta ecoboost

De absolute minimumprijs voor een gefacelifte Ford Fiesta Ambiente en een 60 pk-blokje is €12.700. Veel zullen er zo niet verkocht worden, want voor een kleine €1.000 extra bezit je al een Trend. Met de prijslijst in de hand zien we dat de 1.0 Ecoboost met 125 pk slechts verkrijgbaar is vanaf de Titanium uitvoering en met het prijskaartje van €17.450 zeker te overwegen. Verder krijgen we weer het optie-spelletje dat u beter uitvecht met uw garagehouder. Prijs van ons testmodel met full option zal rond de €20.000 liggen en voor zo’n bedrag valt er niet te sukkelen.

Conclusie

De nieuwe Ford Fiesta 2013 is in ons opzicht niet enkel een facelift. Ford heeft er in die vier lange jaren echt wel veel sleutelwerk op zitten en mag trots zijn op het resultaat. De bolide presenteert geweldig, blijft aangenaam om in te vertoeven en bevestigt tijden het rijden. Koppel daar het bijzonder ecologisch- en belastingsvriendelijke karakter aan en je hebt een Fiesta die zal aanslaan in tijden van CO2-gekte. We waren enorm onder de indruk van de 1.0l ecoboost en verlangen al naar de Ford Fiesta ST die in April 2013 op de markt komt! Opnieuw wachten.

ford fiesta ecoboost einde

Concreet

+ 1.0l Ecoboost 125 pk
+ Gerestyled uiterlijk
+ Stijvere ophanging

– Interieur toch niet zó ergonomisch

Tekst: Arthur Vanderplaetsen