Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi
Agressieve looks, achterwielaandrijving, 347 pk en een gelimiteerd slipdifferentieel, de vernieuwde Genesis Coupé heeft alles in zich om zich te bewijzen in het sportwagensegment.

Elke zichzelf respecterende autofabrikant heeft een model in de showroom staan waar iedereen toch wat langer blijft naar kijken. Met de wereldwijde toenemende populariteit van het Zuid-Koreaanse Hyundai wisten de ingenieurs wat er hun te doen stond. Als basis werd de Genesis Sedan genomen – die hier in Europa niet beschikbaar is – en na een sportieve kuur zag de Genesis Coupé in 2008 het levenslicht. Beschikbaar met een geblazen 2 liter viercilinder en een atmosferische V6 variant van 3,8 liter groot. Met deze laatste konden we een dag genieten van het typisch Belgische winterweer.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

In de Aziatische en Amerikaanse contreien groeide hij uit tot een klein succesmodel, in Europa werd hij een beperkter succes, desondanks laat niemand een achterwielaangedreven speelkameraad onberoerd. Een kleine 300 exemplaren vonden een nieuwe eigenaar in België en Luxemburg, eind 2012 kreeg hij daarom een serieuze facelift om de nieuwe concurrentie de baas te kunnen.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Die concurrentie was voornamelijk te vinden bij Nissan met hun 350Z, al horen de Koreanen maar al te graag dat de Genesis Coupé in het vaarwater zit van de Audi A5 en Porsche Boxster. Met de komst van de Toyota GT86 en Subaru BRZ wordt het pas echt leuk voor de liefhebber die op zoek is naar een betaalbare wagen die toch voldoende rijplezier kan brengen.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Kosten noch moeite werd er bespaard bij de ontwikkeling van de gefacelifte Genesis Coupé. Zo kregen we een volledig nieuwe voorkant met een gigantisch agressieve grille, aangescherpte lijnen aan zijkanten en een achterbumper met centraal uitlopende LED lichtblokken. De standaard spoiler doet misschien wel wat goedkoop neigen naar die lokale tuningcar om de hoek, het sportieve uiterlijk wordt er toch nogmaals mee benadrukt. De geïntegreerde LED lichtstrip maakt de spoiler bovendien ook nog eens functioneel! De 19” aluminium velgen zijn standaard, net zoals parkeersensoren achteraan. Dankzij die toegeving wordt parkeren dan toch gemakkelijker dan het lijkt, want door de coupévorm is het zicht door de achterruit niet royaal te noemen.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Binnenin bemerken we dezelfde positieve evolutie in vergelijking met de eerste generatie Genesis Coupé. De stevige zetels bieden meer dan voldoende zijdelinkse steun zonder oncomfortabel te worden, het stuur – zowel in hoogte als diepte regelbaar – ligt goed in de hand. Het harde plastieken interieur maakte gelukkig plaats voor een stof/lederen combinatie, optioneel kan je voor volledige lederen interieur kiezen. De sober maar degelijke middenconsole is naar de bestuurder georiënteerd, de drie tellers centraal – olietemperatuur, koppel, gaspedaalpositie – doen ons twijfelen of we weldegelijk in een Hyundai zitten. De aluminium accenten maken het geheel volledig af, net zoals de andere vele features van de standaarduitrusting zoals: automatische airco, het correct werkend multimediasysteem, de in- en uitstapverlichting, de automatische ontdooiingsfunctie & ionisatiesysteem… De achterbank is wel enkel voorbehouden voor kleine kinderen of wat bagage, maar dat kunnen we een 2+2 GT als de Genesis Coupé zeker niet kwalijk nemen. Het in- en uitstappen op de achterbank gaat trouwens bijzonder vlot dankzij de snelschuivende voorste stoelenrij.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

De krachtige V6 is even brutaal als de 347 aanwezige paarden doen vermoeden. In vergelijking met de eerste generatie is dat een stijging van 14% (+44 pk). Combineer dat met het slipdifferentieel en de natte/koude ondergrond tijdens onze test en je kan de speelse eigenheid van de Coupé correct plaatsen. De 400 Newtonmeters (+50 Nm) zijn ook vrij aanwezig, waardoor de sportwagenallures van de Hyundai niet meer te ontkennen zijn. Maatschappelijk kan je jezelf wel de vraag stellen waarom je voor een V6 zou moeten kiezen, maar in landen met een gunstiger benzineklimaat – zoals Luxemburg of Zwitserland – weten ze deze V6 wel te waarderen. In ons Belgenland zal dan ook de 2.0T het overgrote deel van de verkopen op zich nemen. Die motorisatie kreeg er maar liefst 63 pk bij en komt nu uit op 275 pk (+30% !). Hiermee laat hij zijn 2 nieuwe concurrenten (BRZ/GT86) met slechts 200 pk volledig achter zich, concurrentie is nog nooit zo positief geweest voor de consument.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Een sprint vanuit stilstand met de krachtige V6 naar het eerste honderdtal is voorbij in slechts 5,9 seconden (!), de wagen stopt pas met accelereren als de naald 260 km/u aanwijst. De 2.0T doet hetzelfde kunstje in respectievelijk 7,2 seconden en 235 km/u. Na een kleine 300 km kregen we de boordcomputer op een goede 11 liter benzine per 100 km, maar wegens de omstandigheden kunnen we dat niet aannemen als representatief. Officieel geeft Hyundai 10,6 liter/100 km op voor de handgeschakelde V6 en slechts 10 liter/100 km voor de automaat. De viercilinder in de 2.0T doet daar nog een schepje af en komt tot 9,5 liter/100 km. Met een grotere hoeveelheid plezier kunnen de verbruikscijfers wel de hoogte inschieten, maar dat weet je dan ook op voorhand. Op de autosnelweg verbruikt de Genesis niet bijzonder veel, dankzij de standaard cruise control kan je het verbruik tot een minimum beperken.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Elke autoconstructeur kan een wagen bouwen met veel kracht, de kunst is om de wagen goed sturend te krijgen. Hyundai verbeterde de bestaande Genesis en mag tevreden terugkijken naar die progressie. Het zwaartepunt werd een klein beetje verlaagd en de wielen werden wat meer richting de hoeken geplaatst waardoor de natuurlijke efficiëntie (stabiliteit) nog meer naar voren kwam. Om het sportieve DNA ook te vertalen naar de rijbeleving werd een resem veiligheidssystemen aangepast, zo grijpen zowel de tractie- als stabiliteitscontrole vrij laat in zonder dat het echt gevaarlijk aanvoelt. De ervaren driftkoning kan die systemen ook volledig uitschakelen.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Hyundai wou met de Genesis Coupé geen monsterlijk scheurijzer brengen, maar eerder een comfortabele cruisekoning die zichzelf sportief kan bewijzen zonder veel inspanningen te moeten leveren. De populariteit in Amerika voor dergelijke sportwagens zorgde er wel voor dat de afstelling wat Amerikaans aanvoelt, maar dat is zeker geen pretbederver. Over enkele jaren komt er normaal gezien een opvolger uit de bus die iets meer “Europees” afgesteld is wist de enthousiaste persverantwoordelijke ons nog toe te fluisteren.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Het optiebeleid van Huyndai is vrij kort samen te vatten: veel voor weinig geld. Zo zijn er 2 motorisaties, 2 transmissies (een handbak met 6 versnellingen en een eigen ontwikkelde 8-traps automaat) en 2 uitrustingsniveau‘s. De 2.0T Sport uitvoering met handgeschakelde versnellingsbak omvat al bijna al het noodzakelijk wat je maar kan wensen kost je €31.000, de duurste variant is de 3.8 GT met automaat voor €40.500. De GT versie omvat nog wat fancy stuff zoals zetelverwarming, verlichte dorpelsierlijsten, schakelflippers achter het stuur (bij de automaat), een beter audiosysteem… Daarnaast kan je nog kiezen voor een metaalkleur (€550), een bruin lederen interieur (€300) of een elektrisch schuifdak (€850). Eind januari 2013 zou ook het externe navigatiesysteem leverbaar worden, ideaal voor de avonturier onder ons.

Rijtest Hyundai Coupé 3.8 V6 GDi

Conclusie

Hyundai wou met de Genesis Coupé een wagen op de kaart zetten die menig harten sneller kan doen slaan en is daarin meer dan geslaagd. De V6 heeft dan wel bijzonder weinig nut in ons Belgenland, tock heeft hij een gigantisch grote dosis rijplezier in zich. Met zijn rijkelijke basisuitrusting en scherpe prijssetting scoort hij al veel punten, de fun factor is toch vooral te vinden in de 347 pk op de achterwielen! Naast al dat hooligangeweld bevat de wagen ook een comfortabele eigenheid waardoor lange afstanden cruisen geen marteling wordt. De concurrentie mag de borst al nat maken, de toekomstige klanten kunnen enkel maar tevreden toekijken!

Overzicht

+ Fun factor
+ Basisuitrusting
+ Prijs

– Amerikaanse sturing
– Bruikbaarheid V6

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Hyundai Belgium