Eindejaar
Het jaar 2012 is bijna uit, en tussen familie, vrienden, eindejaarsgezelligheid – en ja, ook alcohol – worden zelfs de journalisten van GroenLicht al eens filosofisch. Het ideale moment dus om ze de vraag te stellen die ze anders angstvallig vermijden: wat was uw favoriete auto van het jaar?

AVDP – Kia Optima

Vier ringen, wit-blauw of VW. Je weet wel, die Duitse merken waar efficiëntie, kwaliteit en een prijskaartje aan vasthangen. Vaak bestempeld als trekpaarden, onverwoestbaar en impeccable, maar soms zielloos. Meestal toch, met enkele heerlijke uitzonderingen. Eigenlijk geboren zonder karakter, maar voor de rationalist wel de beste optie voor z’n geld. Het straatbeeld wordt gekleurd met 1&3-series, A-123456789-en en Passat, Golf of Polo, maar zijn er betere alternatieven? Ongetwijfeld. Volvo doet z’n uiterste best met de V40 en hertekend gamma, Honda beent ook bij met Civic & Accord en ook Mazda zal weerstand bieden met de nieuwe 6 om maar enkele voorbeelden te geven. Mijn favoriet van 2012 bleek echter de ultieme afwezige. Kia heeft naast een klein imagoprobleem ook meteen de positie als underdog. Ik kreeg de sleutel van uitdager “Optima” een kleine vijf dagen op zak en besloot. Met looks die overal lijken weggeplukt, maar toch een soort eigenheid herbergen. Dankzij 136 pk niet meteen de krachtigste, maar met 325 Nm koppel dan weer de vlotste. Bekijken we in deze Jungle van fiscale wetgeving de uitstoot, komt 133 gram CO2 als een ware zegen. En dan de prijs; de Optima staat Full-option in uw garage voor €35.000. Mijn stem gaat uit naar dé verrassing van 2012: de Kia Optima.

Kia Optima

WB – BMW M550d xDrive

Of het nu komt omdat het kleppendeksel vastgelast is aan het motorblok om de compressie aan te kunnen, of omdat dit eindelijk weer eens een op en top Europese, maar geen kleine wagen is: de BMW M550d sprak onmiddellijk tot mijn verbeelding. Voorheen was dat dezelfde wagen, maar in 535i uitvoering. En daarin was ik niet alleen: een zekere J. Clarkson noemde die ooit ’the absolute best out of everything you can buy’. Dus waarom niet meer deze heerlijke zescilinder, of zelfs de M5? Met name die laatste ziet er in een woord fenomenaal uit, en klinkt en gaat als een driftige stier. Niemand kan dan ook serieus beweren dat de M5 bescheiden is. De M550d daarentegen, ziet eruit als een 530d, klinkt als een 530d, en sterker nog, is eigenlijk een 530d. En toch kun je er quasi iedereen mee te ‘kakken’ zetten aan de lichten, en klinkt hij desgewenst nog eens fantastisch (Dat daarvoor een resonator wordt gebruikt, kan voor mij de pret niet bederven). Het is dus een luxewagen, die in 4,7 seconden (!) naar honderd sprint, en toch maar 6,3 liter/100 km verbruikt. Dit is absoluut een wolf in schaapskleren, en zonder twijfel mijn favoriet uit 2012.

M550d

BNNY – Ferrari F12 Berlinetta/Dacia Lodgy

F12 Berlinetta

Als echte petrolhead kan je maar 1 wagen verkiezen als Auto van het Jaar 2012, namelijk de Ferrari F12 Berlinetta. Als Ferrari een nieuwe wagen lanceert is het sowieso feest, als het een V12 in het voorin liggen heeft kan je nog steviger feesten. 730 Pk en bijna evenveel Newton meter koppel, het begint misschien wel wat uit de hand te lopen in de hoogste regionen van de supercar-klasse. Maar aangezien 99,9% van de wereldbevolking geen €360.000 heeft voor een prachtige sportwagen moeten we misschien onze (on)gezonde voorliefde voor sportwagens aan de kant schuiven.

Rationeel gezien komen we dan bij de Dacia Lodgy uit. Jeroen (MRM) mocht hem gaan testen in Marrakech, ikzelf had de kans een weekje het zonnige België te genieten van een exemplaar met 5 zitplaatsen. Zelfs zonder de optionele 2 extra zitplaatsen werd het direct duidelijk, zit- en bagageplaatsen genoeg, een redelijk comfortabele setting en een gelauwerd motorblok, zonder te meimeren over het prijskaartje. Voor de uitbreidende gezinnetjes die graag op stap gaan met de volledige groep,is de Dacia Lodgy het antwoord. Als runner up komt de Renault Twizy ook nog even ten tonele, nooit zagen we de gekke conceptuele fratsen zichzelf omvormen tot een werkelijk productiemodel. Kans is klein dat het een succes wordt, doch veel respect voor Renault dat – eveneens met de Dacia – in een specifieke doelgroep hét merk bij uitstek is.

Dacia Lodgy

MRM – Nissan GT-R / Renault Twizy

Alles behalve een gemakkelijke opdracht, zo’n favoriet van het jaar kiezen. Want ook al beleefden we volop crisistijden, toch kwam er anno 2012 behoorlijk wat lekkers op de markt. En dat in ongeveer elk mogelijk segment dat men zich maar kan indenken. Bij de kleinsten introduceerde Renault de Twingo en de Clio, gooide Peugeot de 208 op de markt en werd met de Opel Adam een compleet nieuw model gelanceerd. In de middenklasse toont Hyundai zich sterk met de nieuwe i30, zijn voornaamste recent vernieuwde rechtstreekse concurrenten zijn z’n broertje de Kia Cee’d en de Honda Civic. Meer premium vond er wel een hevige concurrentiestrijd plaats tussen onder meer de Audi A3, Mercedes A-Klasse, Volvo V40 en BMW 1-Reeks, wiens lanceringen opvallend dicht bij elkaar lagen. Maar hoe goed – of slecht – de zonet vermelde wagens ook mogen zijn, als autoliefhebber kies je bij een vraag als ‘Wat was jouw favoriete wagen anno 2012’ natuurlijk voor iets extreems. Een machine die niet alleen uitblinkt op gebied van vermogen en rijgedrag, maar je op elk mogelijk moment weet te verrassen. Die je keer op keer verbaast wanneer je een bocht in gaat en bovendien, zonder dat dat per se nodig was, nog eens behoorlijk praktisch is. En betaalbaar. Nissan GT-R, you’re my winner! En mocht ik een wagen moeten kiezen die iets zuiniger en wat meer down to earth is, maar daarom niet minder leuk, dan krijgt de Renault Twizy mijn zegen.

Roadtrip Nissan GT-R MY 2012

Test Renault Twizy Ibiza

TDB – Ford Focus ST

Het zou onbegrijpelijk zijn moest ik de Nissan GT-R onvermeld laten. Van dag één tot nu bij GroenLicht moet dit zowat de meest bonkers ervaring zijn die ik heb beleefd en waarschijnlijk ooit nog zal beleven. Maar een Nissan GT-R is vrij onbereikbaar voor een jonge, net afgestudeerde student als mezelf. En dan nog, mijn welverdiende spaarcenten zou ik niet meteen in Godzilla beleggen. Nu heb ik het liever even over een voor de gemiddelde medemens bereikbare wagen, die sinds deze week ergens aan de top van mijn persoonlijke verlanglijstje staat. Dat is de Focus ST, die Ford na twee jaar eindelijk op de markt heeft losgeslaten. Met een prijs onder de 30.000 euro is hij betaalbaar, met zijn CO2-uitstoot van slechts 169 gram ecologisch verantwoord en met 250 pk en 360 Nm heeft hij meer dan genoeg in huis om van elke rit een pleziertochtje te maken. Al had ik hem een stuk extremer verwacht, dit is een auto waarmee je elke dag naar het werk kan rijden en toch al eens de Nordschleife met een glimlach kunt afwerken. Hij is absoluut niet perfect: de kerstman past ongetwijfeld niet in de Recaro’s, een RevoKnuckle blijft beter dan heel wat high-tech vernuftigheden en een vijfcilinder klinkt nu eenmaal beter da neen viercilinder. Maar hij is ongelooflijk leefbaar en elk moment wil ik de sleutels nemen om nog even te rijden. Ford liet duidelijk veel ruimte voor iets extremers, maar tot en als er tout court een Focus RS komt, neem ik meer dan genoegen met deze hete hatchback. Kerstman, liefst in het zwart a.u.b!

Focus ST

GroenLicht.be wenst u aangename eindejaarsdagen en een spetterend 2013!