Rijtest: Peugeot 4008

peugeot 4008
De Citroën C4 Aircross en Peugeot 4008 zijn als een tweeling op de automarkt. Tijd om te zien of de 4008 mee kan met z’n broertje.

Waarom ik de term “tweeling” in de mond neem, wordt meteen duidelijk als we kijken naar de vader: de Mitsubishi ASX. Citroën & Peugeot kochten het onderstel van deze ASX en gebruiken het nu als basis voor hun PSA-twins. Innerlijk zijn beide identiek, maar à l’extérieur kan iedereen die ze kent het verschil duidelijk opmerken.

Terug naar de kindertijd en zoek de 10 verschillen. De Peugeot 4008 is misschien wel de mooiste van het duo en al zeker de mannelijkste. Vooraan krijgen we een uitgesproken stoere neus, die tegelijk vrij elegant oogt dankzij enkele accenten uit chroom. Deze elegantie wordt doorgetrokken naar z’n smaakvolle derrière en passeert een uitgesproken lijn langszij. Ten slotte krijgt de 4008 nog bijzonder stijlvolle 18” velgen om zich te onderscheiden.

peugeot 4008 front

peugeot detail werfpeugeot detail werf 1

Iets minder modieus is het interieur. Er zijn drie druppels water te vinden die meer verschillen dan het interieur van de ASX, C4 Aircross en deze 4008. Enige manier om de familie uit elkaar te halen is het logo op het stuur. Geen enkel probleem moest dit interieur al z’n strepen verdiend hebben, maar spijtig genoeg laat het toch hier en daar steken vallen. Termen als smaakvol, verfijnd of premium zijn hier jammerlijk niet van toepassing. De materiaalkeuze is niet meteen inspirerend en de vormgeving is helemaal niet in lijn met de Peugeot-standaarden. Het navigatiesysteem werkt naar behoren, maar voelt archaïsch aan. De bediening van de knoppen is minder ergonomisch dan gewenst en de zetels zitten naar ons gevoel te hoog. Spijtig dat het interieur blind werd overgenomen van de Mitsubishi ASX, want we zijn veel meer gewoon van Peugeot. Geen nadelen voor de algemene ervaring, maar het kon beter. Leuk detail is het panoramische dak met oranje LED-accenten dat zorgt voor een gezellige achterbank.

interieur peugeot 4008

peugeot interieur detail interieur peugeot 4008 détail

Leukste accent aan het interieur is ongetwijfeld de knop net voor de versnellingspook. Kiezen tussen 2WD, 4WD en 4WD-lock gaat in een oogopslag en zorgt voor vuurwerk bij het anders vrij saaie geheel. We draaien de knop al snel naar 4WD en rijden richting modder, water en bos. Tot onze grootste verbazing kregen we off-road een geheel nieuwe wagen te zien. We waren niet meer op stap met de stads- en gezinsvriendelijke SUF, maar met een echte SUV die niet bang is de velgen vuil te maken. Zonder enige moeite kroop de 4008 door diepe moddergroeven, meterslange plassen of op kleine heuvels. Kom je toch in probleemsituaties te zitten, dan is er nog altijd de 4WD-Lock. Deze laatste hoop geeft elk wiel een optimale grip, waardoor je niet snel vast zal zitten. Peugeot blijft off-road dus sterk, maar verwacht met deze compacte SUV ook geen mirakels, voorzichtigheid is aangewezen.

offroad peugeot 4008

Viermaalvier zou niet enkel off-road een meerwaarde geven, maar als we Porsche en Audi mogen geloven komt dit ook de rij-eigenschappen op normaal wegdek ten goede. Na een car-wash-stop zochten we enkele kronkelige baantjes op en dreven deze allrounder tot het uiterste. Of er in de 4WD-stand überhaupt een limiet is, zullen weinigen te weten komen. Deze 4008 kleeft absurd goed aan de weg en zelfs zonder ESC lijkt er geen einde te komen aan onze perfecte links-rechts slingerwegen. De sturing hierbij is vrij zwaar en geeft feedback met mate, maar ons hoor je niet klagen. Het stuur brengt een welkome afwisseling tussen de elektronische varianten die vandaag oververtegenwoordigd zijn in het pak. Gekste moment was die ene haarspeldbocht, waar we vol op het gas gingen. Het oranje ESC-lampje begon te pinken, maar we scheurden gewoon verder dankzij de drie andere banden die wel nog grip vonden en het beste van zichzelf gaven.

peugeot 4008 driving

peugeot 4008 driving detailpeugeot 4008 driving detail

Om al deze gekheid aan te drijven krijg je keuze tussen 2 dieselmotoren. Een lichtere 1.6HDi of de zwaardere 1.8HDi die ook in ons testmodel lag. Beiden zijn uitgerust met start-stop stysteem en standaard 4X4. Naargelang je keuze krijg je 115 of 150 pk onder de pedalen: niet te veel, niet te weinig, maar interessanter is het koppel. De 1.8-liter heeft een pittig koppel van 300 Nm bij 2.000 toeren/min. Onder deze 2.000 toeren is er in de 4008 geen beweging te merken, waardoor we op hellingen vaak terug moesten schakelen. Krijgen we de allrounder in toeren, dan komt er een krachtige duw die zorgt voor een goede acceleratie, maar helaas ook een vrij luidruchtige motor. Op snelwegen heeft moeders mooiste hier minder last van en bolt hij vlot mee met de kudde.

Niettegenstaande het pittige motorblok, valt het verbruik belachelijk goed mee. Tijdens een rit van ongeveer 30 minuten over boerenwegen en door dorpskernen besloot ik de proef op de som te nemen. Met een ei onder m’n voet en verstand op ECO, legde ik het traject af met een gemiddeld verbruik van 5,3 liter. Geloof het of niet, maar dat cijfer ligt 0,3 liter onder de theoretische gemengde cyclus uit de brochure. Iets realistischer is een gemengd verbruik van 6 liter; even doorduwen op een buitenwegje of vijf minuten file en je komt uit rond de 6. Zuinig rijden is dus helemaal geen probleem en met een uitstoot van 147 g/km CO2 valt hier zeker niet te klagen. Bij het Pedal-to-the-metal rijden topt het verbruik op 10 liter, wat op zich ook aanvaardbaar is.

peugeot 4008 stil

peugeot 4008 actionpeugeot 4008 bos 2

Het moet dus duidelijk zijn dat deze Peugeot 4008 een serieuze allrounder is, maar is de prijs ook zo flexibel? Het basismodel met 1.6HDi begint vanaf €30.600 en je betaalt €2.000 surplus voor 35 pk extra. Parelmoerkleur, panoramisch dak, lederen zetels die kunnen verhitten en je betaalt respectievelijk €660, €850 en €2.000 en plus. Tot slot kan je nog een navigatiesysteem en Hifi rockfordsysteem met 9 luidsprekers aanvinken voor €3.050. Even snel rekenen en we komen op een maximumprijs van €39.160! Vergelijken we met de broer, dan zien we niet bijster veel verschil. De Citroën kruipt zonder korting van €3.857 Full-option ook richting €39.000, maar grootste verrassing is hier de Mitsubishi ASX. De ASX heeft bijna alle voorgenoemde opties standaard uitgerust, waardoor de maximumprijs op €32.949 komt!

peugeot 4008 werf

peugeot 4008 detailpeugeot 4008 detail 2

Conclusie

Of je nu kiest voor de Peugeot 4008, de Citroën C4 aircross of de Mitsubishi ASX, veel verschil zal het niet maken. We krijgen enkel uiterlijk grote variatie op ons bord tegen een meerprijs van bijna €7.000 en hierbij is in ons opzicht de 4008 de mooiste thuis. Het trio biedt gegarandeerd avontuur aan en zal je on- en off-road niet teleurstellen. Ook het verbruik is up-to-date en kiezen tussen deze drie is veel te moeilijk. Deze wagens worden van elkaar onderscheiden door uitstraling, gewoonte of voorkeur voor het merk, want onderhuids ga je steeds met dezelfde wagen naar huis.

peugeot 4008 fin

Concreet

+ 4WD munt uit zowel on- als off-road
+ verbruik
+ looks 4008

– Prijs
– Interieur

Tekst & foto’s: Arthur Vanderplaetsen

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...