Rijtest Fiat 500L
Wat kan je als Fiat 500 rijder doen als je een praktische achterbank nodig hebt voor de kinderen? Voortaan biedt Fiat met de 500L zelf het antwoord.

Met de 500 heeft Fiat een model van goudwaarde in het gamma, de wagen verkoopt niet alleen als warme broodjes, de aimabele 500 bracht ook een positief elan naar het merk. Om ook in de toekomst te kunnen blijven surfen op het succes dat Cinquecento heet, heeft het merk besloten om een volledig gamma modellen rond de 500 op te bouwen. Naast de succesvolle 500C en 500 Abarth komt het merk daarom voortaan ook met een vijfzitter op basis van de 500 op de proppen: de 500L. Het merk maakt daarmee dezelfde denkoefening als MINI met de Countryman: een iconische wagen oppompen tot het een praktisch model voor vijf personen wordt. Op de tekentafel van Fiat werd echter niet enkel gekeken naar de huidige 500, maar werd ook veelvuldig verwezen naar de 600 Multipla uit de jaren ’50. De 500L lijkt dan ook maar in beperkte mate op een 500, de snoet kan nog ietwat de verbanden tonen, maar verder zijn de gelijkenissen redelijk beperkt. Zijn flink gegroeide afmetingen maakten het uiteraard moeilijk om hetzelfde design aan te houden, de 500L is maar liefst 60 centimeter langer, 17 centimeter hoger en 15 centimeter breder dan een 500. Een resem minder conventionele kleuren en de mogelijkheid om je dak te laten “zweven” dankzij een contrasterende dakkleur maakt de 500L echter op zijn eigen manier aimabel.

Rijtest Fiat 500L

Rijtest Fiat 500LRijtest Fiat 500L

Voor het ontwerp hielden de ontwerpers ook het concept van een Loft in gedachten, met grote glaspartijen wil het merk vooral veel licht en ruimtelijkheid naar het interieur brengen. Het patio-gevoel zou ons volgens Fiat bijna moeten bevliegen, al leek die architecturale vergelijking ons een kleine stap te ver. Toch is het Fiat gelukt om een speels interieur te creëren, met een knap dashboard, frisse wijzerplaten, een bijzonder gevormd stuur en goed zittende stoelen. De functionaliteit is daarnaast opvallend, de beenruimte achterin is meer dan voldoende, de achterdeuren openen zeer wijd waardoor je kinderen kan helpen bij het instappen en ook de laadruimte is met 400 liter best groot. Maar er is meer, dankzij de moduleerbaarheid van de koffer kan je de laadruimte opdelen in twee verdiepen, terwijl de koffer met neergeklapte stoelen een doos van 2,4 meter lang kan vervoeren. Veel aandacht werd verder geschonken aan de duurzaamheid van de materialen, de gebruikte kunststoffen maken een kwalitatieve indruk en zouden naast robuust ook makkelijk afwasbaar zijn, ideaal wanneer je met kinderen onderweg bent. Tenslotte hebben we ook lof voor het Uconnect systeem dat via een 5″ touchscreen werkt. Het systeem laat ondermeer toe om een resem wagenfuncties aan te sturen en kan daarnaast bijvoorbeeld uitermate eenvoudig een iPhone koppelen om muziek te streamen. Een geïntegreerd navigatiesysteem is jammer genoeg niet beschikbaar, maar er kan wel voor een apart TomTom-navigatiesysteem worden gekozen.

Rijtest Fiat 500L

Rijtest Fiat 500LRijtest Fiat 500L

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we een 1.3 MultiJet met 85 pk en 200 Nm koppel, voorlopig de enige dieselmotor in het gamma. Het blokje heeft de moeilijke taak om te overtuigen in de fors gegroeide 500. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt bijvoorbeeld 15,2 seconden, niet bepaald snel, maar in het hedendaagse verkeer bleek de 1.3 MultiJet in de 500L best nog zijn plan te kunnen trekken. Het koppel van 200 Nm is namelijk al vanaf 1.500 toeren beschikbaar, waardoor je eens op snelheid toch best vlotte hernemingen kan realiseren. Combineer dat met een vlot schakelende handbak en je weet dat het rijden met een 500L nog niet zo’n grote straf is. Verwacht echter ook geen sportieve prestaties, maar wie rustig en comfortabel rijdt zal niet klagen aan boord van de 500L. Daarnaast heeft een rustige rijstijl ook zijn positieve impact op het verbruik, gemiddeld zou 5,6 liter/100 km moeten volstaan. Voor wie de 1.3 MultiJet niet voldoende is heeft Fiat wel een oplossing, binnenkort komt ook de 1.6 MultiJet met 105 pk en 320 Nm koppel het dieselgamma vervoegen, een blok dat vooral dankzij zijn hoger koppel ongetwijfeld nog beter zal presteren. Wie liever voor een benzinemotor kiest heeft de keuze tussen een 1.4 MultiAir (95 pk) of 0.9 TwinAir (105 pk).

Rijtest Fiat 500L

Rijtest Fiat 500LRijtest Fiat 500L

Eens onderweg blijkt dat Fiat de lijn van het comfortabele goed heeft weten door te trekken. De stoelen zitten eerst en vooral goed, terwijl ook het stuur makkelijk in de hand ligt. Opvallend is daarnaast ook de goede geluidsisolatie in de 500L, je hoort de motor in alle gevallen amper werken, wat toch wel het eerder aangehaalde comfort ten goede komt. Het rijgedrag is verder relatief goed voor een wagen van dit formaat, de 500L gedraagt zich dankzij een volwassen afgestelde ophanging ten allen tijde opvallend stabiel. De vering is duidelijk vergevingsgezind op een slecht wegdek en tegelijk niet te slap om goed de bocht door te kunnen. Enkel de sturing is voor verbetering vatbaar, in het stadsverkeer is het stuurgevoel prima, maar eens op tempo vonden we de sturing toch iets te licht om goed met de voortrein te kunnen communiceren.

Rijtest Fiat 500L

Rijtest Fiat 500LRijtest Fiat 500L

Je hebt al een Fiat 500L vanaf 15.550 euro, voor dat geld krijg je een 1.4 MultiAir met 95 pk in de Pop uitvoering mee naar huis. Voor de 1.3 MultiJet tel je in dezelfde Pop uitvoering 17.350 euro neer. Naast de basis Pop uitvoering zijn er nog de Pop Star en Lounge uitrustingsniveaus, waarvan Fiat in België verwacht vooral veel de “Pop Star” uitvoering te verkopen. Met die uitvoering krijg je onder meer het UConnect audiosysteem, 16″ lichtmetalen velgen en een handmatige airco. Wie nog meer luxe wil kan echter bij de Lounge uitvoering terecht, een “all-inclusive” uitvoering met automatische airco, een panoramisch dak, mistlampen en een regen- en lichtsensor. De meerprijs ten opzichte van elk niveau bedraagt telkens 1.350 euro. Het prijsaanbod dat Fiat maakt is in vergelijking met zijn concurrenten best wel interessant, volgens Fiat zou de 500L zelfs 10% goedkoper zijn dan zijn directe concurrenten en tot 25% goedkoper dan de “premium” competitie. Modellen als de Ford B-Max, Opel Meriva en Citroën C3 Picasso kunnen dus maar beter op hun tellen passen.

Rijtest Fiat 500L

Conclusie

Fiat geeft met de 500L een interessante uitbreiding aan het 500-gamma. Het merk is er namelijk in geslaagd om een deel van de 500 identiteit over te brengen naar een wagen met afmetingen die helemaal niet meer in het beeld van de schattige Cinquecento passen. Het interieur werd in ieder geval ontworpen met kinderen in het achterhoofd, de materialen zijn robuust terwijl het ruimtelijk gevoel versterkt wordt dankzij de grote glaspartijen rondom. Ruimte is er echter niet enkel in theorie, ook in de praktijk blijkt het met zowel de been- als kofferruimte goed te zitten. Eens op de weg vinden we wel wat gebreken, de 1.3 MultiJet is misschien iets te licht bevonden om echt vlot de baan op te kunnen, maar presteert bij een rustige rijstijl wel naar behoren. Het onderstel is verder volwassen, met de demping op een slecht wegdek zit het zeker goed, terwijl je met de 500L best wel de bocht om kan. Enkel de sturing doet iets te licht aan om de directe communicatie met de voortrein ten allen tijde te garanderen, in de stad bewijst deze instelling echter wel zijn deugd. Met een vanafprijs van 15.550 euro is de 500L als laatste scherp geprijsd, waardoor het niet onlogisch is dat we de 500L binnenkort vaak op de weg zullen zien opduiken.

Rijtest Fiat 500L

Overzicht

+ Praktisch en ruimtelijk interieur
+ Comfortabel rijgedrag
+ Verbruik 1.3 MultiJet

– Lichte sturing
– 1.3 MultiJet heeft het niet altijd gemakkelijk

Rijtest Fiat 500L

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir