Rijtest Kia Cee'd
Met de nieuwe Cee’d mikt Kia hoger dan voorheen. Met een strak design, innovatieve technologie en een prima rijcomfort doet Kia een gooi naar de top van het C-segment.

Net als concerngenoot Hyundai is Kia de laatste jaren van een kleine speler uitgegroeid tot een belangrijke concurrent op de automarkt. Het merk maakt niet alleen op technologisch vlak vooruitgang, ook op het vlak van vormgeving moet steeds meer rekening gehouden worden met de Koreanen. Zo ook met de nieuwe Kia Cee’d, een model dat straalt van ambitie en zich graag in de bovenste regionen van het C-segment wil nestelen. De strakke vormgeving heeft de nieuwe generatie in ieder geval deugd gedaan. Het model oogt sportiever dan voorheen dankzij de uniek gevormde grille, de spitse koplampen, het haast Coupé-achtig silhouet en de gespierde achterpartij. Dag en nacht verschil dus met zijn voorganger die eerder onopgemerkt op onze wegen vertoefde. De afmetingen zijn verder genereus, de nieuwe Cee’d is namelijk 4,32 meter lang, 1,47 meter hoog en 1,78 meter breed. Daarmee is hij zelfs 10 centimeter langer dan de Volkswagen Golf, toch wel de koning van het C-segment. In datzelfde C-segment zal de Kia Cee’d het ondermeer ook moeten opnemen tegen de Ford Focus, Opel Astra en Renault Mégane, te duchten concurrentie die enkel met gepaste alternatieven verslagen kan worden.

Rijtest Kia Cee'd

Rijtest Kia Cee'dRijtest Kia Cee'd

En dat heeft Kia maar al te goed begrepen, naast de strakke vormgeving voor het exterieur krijgt de nieuwe Kia Cee’d ook een flinke update voor het interieur. Niet alleen de kwaliteit gaat er zienderogen op vooruit, ook de algemene vormgeving is strakker en oogt meer premium dan voorheen. Zo staat de algemene afwerking op een hoog niveau, ligt het stuur goed in de hand en is duidelijk goed nagedacht over de positie van de verschillende bedieningsorganen. Sterk is verder de keuze voor een digitaal instrumentenpaneel, iets wat we normaal enkel bij pakweg een Mercedes zouden verwachten. Het navigatiesysteem dat Kia deelt met Hyundai is verder top, het touchscreen is groot en de bediening gaat erg vlot. De instructies zijn daarnaast helder en zorgen voor een comfortabele routebegeleiding. Het comfort staat verder op een hoog niveau, hoewel de stoelen niet om het lichaam gevormd zijn zitten ze wel erg comfortabel. De beenruimte achterin is daarnaast meer dan voldoende, terwijl in de koffer 380 liter bagage vervoerd kan worden. Deze Cee’d heeft aan boord dus heel wat te bieden.

Rijtest Kia Cee'd

Rijtest Kia Cee'dRijtest Kia Cee'd

Wanneer we het tempo echter wat verhogen, dan stuiten we op een eerste minpunt van deze Cee’d. Bij comfortabel rijden laat het model zich amper op een foutje betrappen, de demping slaagt er dan namelijk in om alle oneffenheden goed weg te filteren. Ga je echter wat sneller de bocht om en kies je voor een gezwinde rijstijl, dan valt de vering wel eens op een foutje te betrappen. Echt comfortabel is het geheel dan niet en je hebt dan ook niet echt het gevoel dat je alles prima onder controle hebt. Daarvoor is de sturing iets te afstandelijk en lijken de banden op de limiet te weinig grip te genereren. Het Flex Steer systeem kan hier echter helpen, via drie standen kan je namelijk de elektrische bekrachtiging van het stuur instellen gaande van comfortabel tot sportief. In de sportstand krijg je merkbaar meer communicatie van het stuurwiel, waardoor je een beter idee hebt van wat de voortrein precies aan het doen is. Maar als conclusie moeten we toch stellen dat Kia met deze nieuwe Cee’d vooral mikt op comfortabel rijden, voor het sportieve werk lijkt een Ford Focus ons toch meer geschikt.

Rijtest Kia Cee'd

Het sportieve ontbreekt misschien ook wel wat in het motorgamma, hoewel we met de 1.6 GDI de krachtigste versie uit het gamma meekregen, is dat nog niet voldoende om de sportievelingen onder ons aan te spreken. De 1.6 GDI zorgt namelijk voor 135 pk en 164 Nm koppel, waardoor deze in principe in 10,2 seconden van 0 naar 100 km/u zou moeten sprinten. Ons testmodel werd echter gekoppeld aan een zestraps DCT automaat, waardoor dezelfde sprint met 10,8 seconden een stuk langer duurt. De automaat met dubbele koppeling is dus niet meteen de snelste in zijn soort en lijkt vooral op comfortabel rijden te zijn afgesteld, het verbruik daalt daarnaast ook niet wanneer je voor deze DCT automaat kiest. Het opgegeven verbruik van 6,1 liter/100 km blijkt verder niet meteen haalbaar, al valt ons testverbruik van 7,5 liter/100 km best acceptabel te noemen. In het gamma vinden we langs benzinezijde verder nog een 1.4 met 100 pk, terwijl langs dieselzijde gekozen kan worden tussen een 1.4 CRDI met 90 pk, een 1.6 CRDI met 110 pk of een 1.6 CRDI met 128 pk. Die laatste kan ook met een automaat worden uitgerust.

Rijtest Kia Cee'd

De tijd van echt goedkope Kia’s ligt ondertussen alweer even achter ons, het merk wil namelijk vooral prijs-kwaliteit een goed aanbod hebben. Aangezien de kwaliteit er flink op vooruit ging, mag dus ook de prijs wat hoger. Met een instapprijs van 16.490 euro voor een 1.4 benzine met 100 pk is de nieuwe Cee’d interessant maar niet spotgoedkoop. Voor de instapdiesel 1.4 CRDI 90 pk tel je echter reeds 18.290 euro neer in de basis Acces uitvoering. Wie ons testmodel mee naar huis wil nemen moet echter minstens de Fusion uitvoering bestellen en komt zo bij een beginprijs van 22.390 euro uit. In vergelijking met de concurrenten die we eerder opsomden is dat nog steeds een interessant aanbod, zeker als je beseft dat het model er kwalitatief flink op vooruit ging. Voor de twijfelaars heeft Kia daarnaast nog een belangrijke troef in handen: het merk biedt nog steeds 7 jaar of 150.000 km garantie aan, een belangrijk voordeel ten opzichte van zijn concurrenten.

Rijtest Kia Cee'd

Conclusie

Kia zet met de nieuwe Cee’d een belangrijke stap vooruit in het C-segment. Het model maakt namelijk duidelijk aanstalten om zich aan te sluiten bij de top en lijkt dat vooral te willen doen door te focussen op design, technologie en comfort. Met het nieuwe lijnenspel lijkt het merk in ieder geval af te stappen van de grijze muis die zijn voorganger was, de nieuwe generatie oogt een stuk chiquer en sportiever en zal zo ongetwijfeld nieuw cliënteel aantrekken. Het merk trekt de lijn van het design ook door naar het interieur, met een strak ontwerp en een prima afwerking zal het ook hier geen klanten mislopen. Op technologisch vlak is het merk zelfs vooruit op zijn concurrenten, met onder meer een digitaal instrumentenpaneel en een uitstekend navigatiesysteem. Comfort is verder een belangrijke pijler voor het merk, dat merk je niet alleen aan de comfortabele stoelen, ook de sturing, ophanging en automaat lijken vooral op comfort te zijn afgesteld. Zodra je echt sportief de bocht om wil zijn er vermoedelijk betere alternatieven in het C-segment. Met zijn instapprijs van 16.490 euro brengt Kia tenslotte een interessant prijs-kwaliteit aanbod, met de 7 jaar garantie als ultiem wapen om twijfelende klanten te overtuigen.

Rijtest Kia Cee'd

Overzicht

+ Design
+ Comfort
+ Interieurafwerking

– Trage automaat
– Niet sportief

Rijtest Kia Cee'd

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir