Rijtest: BMW 640d Gran Coupe

Rijtest BMW 640d Gran Coupé
Een zee van luxe, het silhouet van een coupé en vier deuren: de BMW 6-Reeks Gran Coupé.

Er beweegt wat in de hoogste regionen van de autowereld. En daarmee bedoelen we niet het sportwagensegment, maar het territorium van de luxueuze vierdeurs coupés. Waar de Mercedes CLS ooit nog alleenheerser was en niet veel later de Audi A7 Sportback voet aan wal zette. BMW liet de twee het eerst met elkaar uitvechten, maar kon uiteindelijk toch niet achterblijven. Met de komst van de BMW 6-Reeks Gran Coupé is de Duitse drievuldigheid eindelijk vervolledigd. Al zijn er ook nog andere kapers op de kust: de Porsche Panamera en de Aston Martin Rapide bijvoorbeeld. En terwijl laatstgenoemde enkel voorbehouden is voor de allerrijksten, zit de Panamera qua prijs meer in het vaarwater van zijn drie Duitse landgenoten dan je zou denken. Genoeg concurrentie dus, en die kan je – zeker in onze contreien – niet aangaan zonder potente dieselmotor. Daarom, en gezien we de 4.4-liter V8 benzinemotor al mochten ervaren in de 6-Reeks Coupé, haalden we ditmaal de 640d van stal. Twee deuren meer en twee cilinders minder, wij waren benieuwd.

Rijtest BMW 640d Gran Coupe

Rijtest BMW 640d Gran CoupéRijtest BMW 640d Gran Coupé

Potentiële klanten van een 6-Reeks Gran Coupé dragen design hoog in het vaandel. Ze verlangen naar de sportieve coupé-lijn zonder te willen inboeten op comfort en luxe. Is enkel dat laatste aspect belangrijk, dan zouden ze immers het best afzijn met de 7-Reeks. Daarom zochten de designers naar de optimale combinatie van compromisloze sportiviteit en exclusieve verfijning, al lagen de krijtlijnen met de 6-Reeks Coupé natuurlijk reeds grotendeels vast. Vooraan bemerken we een statige neus met prachtige LED-corona’s en de karakteristieke nieren. Langszij overheerst de prachtig welvende en dynamische coupélijn. De Gran Coupé is dus één en al status, maar allesbehalve statisch. Naast twee extra deuren herken je de Gran Coupé aan de chroom bochten in de voorbumper en zijn derde remlicht, dat niet in de kofferklep maar over de hele breedte van de dakrand doorloopt. De wagen nam ook 11 centimeter toe in lengte, volledig toe te schrijven aan de gegroeide wielbasis die nu maar liefst 2,97 meter bedraagt. In totaal overschrijdt de 6-Reeks Gran Coupé daarmee zelfs de grens van 5 meter, waarmee manoeuvreren in de binnenstad lang geen sinecure meer is.

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Rijtest BMW 640d Gran CoupéRijtest BMW 640d Gran Coupé

Ons testmodel was gelukkig uitgerust met maar liefst vijf camera’s en standaard sensoren die van het parkeren kinderspel maken. Als je het zelf toch niet ziet zitten, neemt Park Assist het stuur over. En dat is niet de enige technologie waarmee deze 6-Reeks Gran Coupé werd volgestouwd. Standaard krijg je het navigatiesysteem Professional mee met 10,2-inch kleurenscherm, zetelverwarming en een automatische airco met 2 zones. Het luxe-niveau werd naar exotische oorden gebracht met een fenomenaal (optioneel) 1.200 Watt Bang & Olufsen geluidsinstallatie (€5.240) en een head-up display in kleur (€1.610) dat geen gelijken kent. Verder werd het dashboard volledig met leder bekleed en kunnen de achterste passagiers de anonimiteit opzoeken met behulp van een elektrisch zonnegordijn voor de achterruit en zijruiten. De 6-Reeks Gran Coupé is een 4+1 zitter, waarin over korte afstanden achteraan dus drie passagiers kunnen plaatsnemen. Dankzij de toegenomen wielbasis is er immers meer dan voldoende beenruimte, al is het soms moeilijk de tippen van je schoenen kwijt te raken wanneer de zetels voor je helemaal tegen de vloerbodem staan. Ook qua hoofdruimte moeten potentiële klanten zich geen illusies maken: de coupé-lijn die je langs buiten ziet, heeft binnen zo zijn gevolgen. Bij het instappen let je beter ook wat extra op om hoofdpijn te vermijden. In de koffer is net als in de Coupé plaats voor 460 liter bagage.

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Rijtest BMW 640d Gran CoupéRijtest BMW 640d Gran Coupé

Al is het zeer prettig om plaats te nemen op de achterbank, zeker met de rustgevende sfeerverlichting, neem je in de BMW 6-Reeks Gran Coupé toch liever het stuur zelf in handen. Elke schakelaar, elk instrument en elk bedieningselement zitten immers niet voor niets recht naar de bestuurder gericht. De cockpit oogt minder ruim dan je met de buitenafmetingen zou verwachten, maar dat maakt precies komaf met afstandelijkheid en geeft een gevoel van ultieme controle. Het stuur ligt bovendien uitstekend in de hand en wanneer je het bij de eerste bocht omdraait, weet je meteen dat je met een Münchenaar onderweg bent. In Sport-Modus voelt het uiterst direct aan, maar zelfs in Eco Pro-modus is er voldoende communicatie met de voortrein. Wij hielden graag de kerk in het midden en maakten overvloedig gebruik van de Comfort-modus, die het beste van twee werelden bood: sportief sturen en toch comfortabel afgedempt. Verwacht echter geen wonderen, de 6-Reeks Gran Coupé is zoals we eerder zeiden 5.007 mm lang en legt bovendien 1.865 kg in de weegschaal. Lange doordraaiers worden dus geprefereerd, korte bochten iets minder.

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Het neusje van de zalm leer je pas kennen wanneer je het gaspedaal vloert. Een onmiddellijk merkbare duw in de rug en een diepe grom zijn het gevolg. Een klank die ons in eerste instantie deed twijfelen aan de ‘d’ op de achterklep. Zeker dat we niet met de 640i op weg zijn? De geluidstechnici zijn er duidelijk in geslaagd om de 3.0-liter zes-in-lijn diesel een intens karakter te geven. Nooit voorheen hoorden we een zelfontbrander dergelijke tonen voortbrengen: lage, aangename en status uitstralende klanken die toch waarheidsgetrouw overkomen. De kracht die vrijkomt zet deze symfonieën nog extra in de verf: 630 Nm vanaf 1.500 toeren per minuut. De gekende automatische ZF-transmissie kent acht verzetten, maar in welke versnelling je ook zit, telkens is de krachtcentrale klaar voor de commando’s van de bestuurder. De 640d Gran Coupé gaat als een sneltrein. Ondanks de dubbele turbo, een klein en een groter exemplaar, voelt de luxueuze slee nooit explosief aan over slechts een beperkt toerentalbereik. Het vermogen neemt lineair toe en lijkt niet te stoppen, tot uiteindelijk bij 4.400 toeren een dikke 313 pk wordt bereikt. Een wonderlijk blok, luisterend naar de naam N57D30T1 en bovendien nauw verwant met de krachtbron in de M550d.

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Rijtest BMW 640d Gran CoupéRijtest BMW 640d Gran Coupé

Wanneer de omstandigheden het toelaten, sprint de 640d Gran Coupé in slechts 5,4 seconden naar 100 km/u. Het winterschoeisel op onze testwagen kreeg een waarschuwingssticker van 240 km/u, maar met zomers rubber haal je op de Autobahn probleemloos 10 eenheden meer. Dan grijpt de elektronische begrenzer in. En elektronica grijpt ook in wanneer het te link wordt. Zelfs bij temperaturen rond de nul, hevige regenval en smeltende sneeuw voelde de wagen steeds beheerst aan. We waren ondanks het gemis van de 19-inch porno zomervelgen wel dankbaar voor de winterbanden, want met de catalogusprijs in het achterhoofd…nuja, die verrassing laten we nog even in het midden. Verrassend in de catalogus is ook al het opgegeven verbruik: gemiddeld slechts 5,5 liter/100 kilometer. Iets té optimistisch weliswaar, maar een verbruik van 7,5 liter/100 kilometer lijkt ons perfect haalbaar en tegelijk nog steeds een knappe prestatie voor een wagen van deze omvang en zes cilinders. De CO2-uitstoot bedraagt bovendien slechts 149 g/km, van EfficientDynamics gesproken. Tot slot nog een kleine bemerking: het start/stop-systeem is eerder storend dan een zegen, ook bij het zacht indrukken van het rempedaal valt de motor steeds uit. Nu goed, we zijn weer aan het muggenziften…

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Zevenentachtigduizend zeshonderd euro. Jawel, dat is de beginprijs van een BMW 640d Gran Coupé. Even in perspectief zetten: een Mercedes CLS 350 CDI (265 pk) begint bij 67.760 euro, een Audi A7 Sportback 3.0 TDI (313 pk) bij 65.430 euro en een Porsche Panamera Diesel (250 pk) bij 82.762 euro. Was ist los, BMW? Zelfs wanneer je bij Audi voor 20.000 euro opties aanvinkt kom je nog onder de basisprijs van de 640d. Al is de 6-Reeks Gran Coupé standaard knap uitgerust, ons testmodel droeg toch een prijskaartje van 112.690 euro. Slik. Tiefseeblau (€1.100), het pakket Exclusive Line Plus (€11.120) en het Innovation Line pakket (€4.400) zijn de voornaamste ‘boosdoeners’. Wie nog wat centjes over heeft, kan nog een M sportpakket (€6.420), volledige LED-koplampen (€2.460) en ja, zelfs een ski-zak (€110) aanvinken. De BMW 6-Reeks Gran Coupé is werkelijk een pracht van een wagen, zowel qua esthetica, dynamiek en luxe. Toch lijkt de prijsstelling ons ietwat dubieus.

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Conclusie

De BMW 6-Reeks Gran Coupé heeft alles in huis om de Mercedes CLS en de Audi A7 Sportback het leven zuur te maken. Een stijlvol silhouet, boordevol luxe en een perfect uitgebalanceerde rijdynamiek. Het eerste facet is persoonlijk, het tweede vanzelfsprekend, maar op het vlak van rijkwaliteiten laat de BMW zijn concurrenten werkelijk achter zich. Ook hier blijft München uiterst trouw aan Freude am Fahren, terwijl de 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor werkelijk een meesterwerk te noemen is. Werkelijk niets kunnen we bekritiseren, behalve de prijs dan. Met een basisprijs van 87.600 euro prijst München zich een beetje uit een strijd die het anders wel eens zou kunnen winnen. En dat is jammer.

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Overzicht

+ Voorbeeldige zes-in-lijn dieselmotor
+ Rijdynamiek
+ Combinatie sportief en comfort

– Prijs…

Rijtest BMW 640d Gran Coupé

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: BMW 640d Gran Coupé"

  1. claeys 19-12-2012 om 19:34

    Mooie test van een schitterende wagen!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...