Rijtest: Audi A3 1.4 TFSI

Audi A3 2012 rijtest 1.4 TFSI test
Audi trekt met haar nieuwe modellen eerder de kaart van evolutie dan revolutie. En in het geval van de Audi A3 is daar niets mis mee…

In 1996 bracht Audi voor het eerst de A3 op de markt. Toen was de A3 nog het kleinste model met vier ringen dat je kopen, nu is daar inmiddels verandering in gekomen. En aangezien de A3 niet meer op de laagste trap in het gamma staat, is er ruimte om wat volwassener te worden dan voorheen. Qua looks is er net voldoende vooruitgang geboekt in vergelijking met zijn voorganger om van een nieuw model te kunnen spreken. Stijlvol is de A3 zeker en vast dankzij zijn subtiele LED-lijnen die zowel voor- als achteraan voor klasse zorgen. Audi voorzag ons van een driedeurs model, direct de meest sportieve koetswerkvorm die men een A3 kan aanmeten. Combineer die driedeurs met een S-Line pakket en als sportieveling heb je alles waar je maar van kan dromen.

Test Audi A3 1.4 TFSI

Test Audi A3 1.4 TFSITest Audi A3 1.4 TFSI

Wie instapt in de nieuwe Audi A3 zal nooit door hebben dat hij in een Audi A3 zit. Laten we dat compliment even verduidelijken: de Audi A3 heeft het interieur dat voldoet aan normen van een Audi A6. Het afwerkingsniveau is van zeer hoge kwaliteit. Niet alleen merken we dat aan zeer veel verschillende subtiele details, maar ook aan hoe het geheel oogt: strak en premium. De wijzerplaten zijn aardig vormgegeven en tussen die 2 wijzers is er een groot display terug te vinden dat allerlei informatie verstrekt gaande van huidig verbruik tot navigatie-instructies. Enkel de tips om brandstofbesparend te rijden kunnen soms nogal stiefmoederlijk zijn, maar kunnen na wat gescroll door enkele menu’s uitgeschakeld worden. De stoelen – in ons geval voor de helft in leder uitgevoerd – zitten comfortabel. Het dashboard is overzichtelijk en misschien zelfs minimalistisch te noemen en bevat knoppen om de airco te bedienen. Het multimediasysteem (direct ook het enige minpunt van het interieur van deze Audi A3) wordt bediend via knoppen die tussen passagier en bestuurder zitten. De bediening van het multimediasysteem verloopt uiterst intuïtief en het scherm zit op een leuke manier in het dashboard verwerkt. Jammer genoeg past de resolutie van het scherm niet in een hedendaagse premiumwagen en werkt het systeem van tijd tot tijd redelijk traag. Verder is een GPS die denkt dat “filevermijding” synoniem is voor “op een vrijdagavond langs de Wetstraat rijden” niet bepaald bij de les. Jammer voor uitrusting die in het totaal ongeveer €1.890 kost (€508 voor MMI scherm, €1.385 voor GPS). Al onthouden we natuurlijk liefst dat de Audi A3 een schitterend interieur heeft, vooral voor de voorste passagiers, achteraan kan het al eens krap worden in ons driedeurs model.

Test Audi A3 1.4 TFSI

Test Audi A3 1.4 TFSI

In het geval van ons testmodel zorgt een 1.4 liter grote TFSI-motor voor de aandrijving. 122 pk’s en 200 Nm’s gaan naar de voortrein en stuwen onze Audi A3 in 9,5 seconden naar 100 km/u. En dat terwijl een theoretisch verbruik van 5,3 liter per 100 km mogelijk zou moeten zijn. In de realiteit tekenen we met 6,4 liter per 100 km geen extravagant hoog verbruik op voor een benzineslurper. Het blok voelt goed en smeuïg aan tijdens het rijden en zorgt steeds voor voldoende kracht. Ook hernemingen geschieden vlot dankzij de goede samenwerking tussen de precieze manuele zesbak en de 1.4 TFSI. Al blijft toeren aanhouden noodzakelijk om wat plezier te beleven… De motor die het meest verkocht zal worden, is zonder twijfel de 1.6 TDI. Deze diesel is goed voor 105 pk en 250 Nm en doet 10,9 seconden over de sprint naar 100 km/u. Deze motor is iets trager dus, maar gezien zijn beperkte verbruik van 3,8 liter diesel per 100 km de uitgelezen keuze voor elke bedrijfswagen die lange afstanden moet malen. Wie een krachtiger model wil dat benzine stookt, kan bij de 1.8 TFSI terecht die 180 pk en 250 Nm in aanbieding heeft en slechts 7,3 seconden nodig heeft om een sprint naar 100 km/u te klaren. Zijn theoretisch verbruik van 5,6 liter per 100 km is zeker niet overdreven. Mensen die op zoek zijn naar een krachtige zelfontbrander kunnen bij de 2.0 TDI terecht die over 150 pk en 320 Nm beschikt en amper 4,2 liter diesel slurpt per 100 km. Keuze genoeg dus, op gebied van motoren en voor ieder wat wils.

Test Audi A3 1.4 TFSI

Test Audi A3 1.4 TFSITest Audi A3 1.4 TFSI

Onderhuids zit het met deze Audi A3 ook best snor. Hij staat op het nieuwe MQB-platform van Volkswagen waar onder andere ook de Volkswagen Golf gebruik van maakt. In vergelijking met zijn voorganger heeft de A3 80 kg overboord gegooid. Hierdoor voelt de wagen voldoende agiel aan om plezier te maken op bochtige wegen en tegelijk slaagt hij erin comfortabel en vertrouwelijk te voelen op snelwegen. Audi heeft met deze Audi A3 geprobeerd een gulden middenweg te vinden tussen sportief en comfortabel en is daar wonderwel bijzonder goed in geslaagd. Het stuurgevoel is voldoende direct, maar een te licht stuur is een kleine domper op de feestvreugde.

Test Audi A3 1.4 TFSI

Test Audi A3 1.4 TFSITest Audi A3 1.4 TFSI

De goedkoopste Audi A3 is – naast niet bepaald goedkoop – de Audi A3 Attraction met een 1.6 TDI-motor en gaat voor €22.700 over de toonbank. Helemaal standaard krijg je elektrische ruiten, een centrale armsteun, start/stop en een AUX-aansluiting. Niet bepaald veel uitrusting dus. Wie wat meer uitrusting wenst, vindt zijn gading bij het Ambition-pakket dat van een sportstuur, sportstoelen en Audi Drive Select (variabele afstelling van verschillende delen van de wagen) voorzien is. Het hoogste uitrustingsniveau krijgt de naam Ambiente en beschikt over onder meer cruise control, parkeersensoren en een speciale stoffen bekleding. U hoort ons al aankomen: de basisuitrusting is dus al bij al behoorlijk beperkt en om een deftige A3 samen te stellen moet er aardig in de optielijsten gedoken worden. Een must op de Audi A3 zijn onder meer: automatische klimaatregeling (€660), een multifunctioneel stuur (€205), Xenon koplampen (€1.180), automatische koplampen (€296) en het – misschien niet zo goed werkende, maar als optie toch redelijk noodzakelijke – GPS-systeem met MMI scherm (€1.890 samen). Ons goed aangeklede testmodel zou ons €32.761 armer gemaakt hebben mochten we er een bestelbon voor ondertekenen. Bij gelijkaardige concurrenten zouden we allicht ongeveer evenveel geld kwijt zijn.

Test Audi A3 1.4 TFSI

Conclusie

De grootste troef van de nieuwe Audi A3 is ongetwijfeld zijn interieur dat vlotjes mee kan met het interieur van wagens uit een hogere klasse. Welke motor je ook kiest om je Audi A3 aan te drijven, kwaliteit en vermogen krijg je sowieso. Ons testmodel bolde vlotjes met een 1.4 TFSI in het vooronder, een benzinemotor die bovendien relatief zuinig is. Qua rij-ervaring weet de A3 mooi het midden te houden tussen sportief en comfortabel. Er zijn slechts 2 grote minpunten aan deze Audi A3, die weliswaar vervagen als je naar het geheel kijkt.

Test Audi A3 1.4 TFSI

Overzicht

+ Rijgedrag
+ Interieur

– MMI + Navigatie
– Diep in de optielijsten duiken noodzakelijk

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

5 reacties op "Rijtest: Audi A3 1.4 TFSI"

  1. jeffrey_vm 13-12-2012 om 20:31

    In de optielijst zie ik ondermeer ook elektrisch bediende en verwarmde spiegels staan? Ook een must have voor een wagen en je zou toch wel verwachten dat dit standaard is.

  2. MRM 14-12-2012 om 8:30

    Staat er inderdaad in, maar volledige optielijsten vermelden is nogal saai 😉

    Standaard is de audi a3 redelijk karig uitgerust jammer genoeg… 

  3. TDB 14-12-2012 om 20:24

    Haha eigenlijk schande dat dit niet standaard is! Manueel verstelbare spiegels anno 2012/2013… 

    Zolang er maar vier ringen op de radiator prijken …

    • WB 21-12-2012 om 17:43

      De vier ringen ten spijt vind ik dit echt wel een heel cool interieur..

  4. tylerboy 13-02-2013 om 14:20

    in Nederland zijn de electrisch bedienbare buitenspiegels wel standaard. Hier dan weer niet.
    Eigenlijk is er wel niemand die me kan zeggen hoe het dan te verstellen is als je die optie niet neemt. Volgens de ene is het enkel de verwarming die wordt toegevoegd en heb je standaard wel de electrische verstelling, volgens anderen heb je een hendeltje zoals “vroeger” dat je moet verzetten maar dat kan ik me niet voorstellen, de spiegels zijn ook erg veraf de auto dus hoe ze dat doen met een “hendeltje” is me niet duidelijk

Reageer op TDB

Reactie aan het plaatsen...