Jaguar C-X75 Concept
De langverwachte Jaguar C-X75, die onthuld werd op het autosalon van Parijs zo’n twee jaar geleden, is dood. Na de vijf prototypes, zullen er geen productiemodellen meer van de band rollen.

Het leek wel een sprookje. Een Britse supercar aangedreven met elektromotoren, goed voor een sprint van 0 naar 160km/u in 6 seconden. Er stonden 250 modellen gepland die elk ongeveer een miljoen pond zouden kosten. De economische recessie zet zich echter koppig verder en drukt hier nu ook z’n stempel. “Een te lage return on investment“, zo laat Jaguar weten. “Op het moment van marktintroductie, verwachten we een normaal economisch klimaat”, aldus verantwoordelijke Adrian Hallmark, “Jaguar zou de C-X75 kunnen produceren, zonder significante problemen. Maar als we naar de problemen rondom ons kijken, voelt het fout aan om een supercar te produceren die een prijskaartje draagt van £1.000.000.”

Een gemiste kans lijkt ons. De next-gen-supercar-battle zal beslist worden zonder Jaguar. De Porsche 918 Spider, McLaren P1 en Ferrari’s nieuwe ‘Enzo’, blijven voorlopig eenzaam aan de top in 2013. Het zou een titanenstrijd worden, want Jaguar, in samenwerking met Williams F1, leek goed op weg om met hun C-X75 goud weg te kapen. De 1.6-liter 4 cilinder perste 500 pk en de elektromotor, die evenveel plaats innam als 1 extra cilinder, woog een verwaarloosbare 23kg. Daarnaast kregen we revolutionaire batterijen, 900 Nm koppel en een totaal van bijna 900 pk. Deze cijfers zouden in de praktijk een sprint naar 100 in 2,8 seconden en de teller op 160km/u in 6 seconden betekenen; Veyron-verpulverend. Dit alles zou gepaard gaan met een CO2-uitstoot van minder dan 100g/km!

Wat een gemiste kans was in de supercarklasse, is ongetwijfeld een technologische aanwinst geweest. De ontwikkelde technieken en opgedane ervaringen zullen hun effect tonen in toekomstige bolides.

jaguar C-X75 concept