Opel Adam 1.4 XCR Slam
Opel hield in hartje Kortrijk een babyborrel voor hun jongste: de Adam. GroenLicht was ook van de partij.

De Adam is een splinternieuw model in de categorie van auto’s genre Fiat 500 en Citroën DS3. Men zou visueel zelfs de parallel kunnen trekken met de Audi A1. Opel benadrukt dat het bewust geen retro-verwijzingen wou in de wagen, alweer een parallel, maar ditmaal met de Citroën DS3 die zich als anti-retro positioneert. De oprichter van Opel heette trouwens… Adam Opel.

Rijtest Opel Adam

De Adam wordt in een basisversie en drie speciale versies aangeboden. Dit valt het best te vergelijken met de lines op de jongste modellen van BMW. Om aan de personalisatiedrang te voldoen, kun je kiezen tussen de Slam, Jam en Glam. De combinatie van exterieurkleuren, interieurbekleding, sierlijsten en velgen geeft zo respectievelijk een sportieve, hippe of luxueuze look. Wie denkt te verdwalen in de keuzemogelijkheden, geen paniek: Opel plant een uitgebreide begeleiding in de showroom. Door deze personalisatiemogelijkheden kunnen werkelijk heel uiteenlopende resultaten volgen. Zo was een exemplaar uitgerust met grote rode inzetstukken in het interieur, terwijl een ander model met zwarte inzetstukken naar onze smaak mooier oogde. Het uiterlijk is helemaal nieuw en bevat vele elementen, zodat het geheel niet altijd samenhangend lijkt. De enige plaats waar je honderd procent het Opel-DNA terugvindt, is het kofferdeksel. De auto oogt in elk geval hip en differentieert zich duidelijk van zijn concurrenten. Verder pakt Opel uit met een optie om een ‘sterrenhemel’ van LED -lichtjes in de dakbekleding in te bouwen. Meer gimmick kan bijna niet.

Rijtest Opel Adam

De Adam ruikt naar premium en zo ziet hij er ook uit wanneer je instapt. Daar vallen het met leder bekleed stuurwiel en schakelpook op. En eenmaal je zit, besef je hoe vlot de instap wel ging voor een compacte wagen. De deuren zijn groot, de zitpositie is vrij hoog. Geen kartgevoel dus. Integendeel, het ruimtegevoel doet bijna denken aan een Franse MPV. Althans, vooraan. Wanneer je je omdraait, zie je enkele mooie hoofdsteunen en 2 autogordels, maar hoe die kunnen gebruikt worden is niet meteen duidelijk: dat de beenruimte beperkt is, is het minste wat je over Opel’s kleinste kan zeggen. Het zicht naar achter wordt vooral bij het inhalen sterk belemmerd door de brede C-stijlen en een eerder kleine achterruit. Over de kuipvormige koffer met hoge laaddrempel hadden voorbijgangers, gecharmeerd door de look van de wagen, het volgende te zeggen: “Niet groot genoeg voor een bak Duvel, maar wel voor enkele six-packs Vedett”.

Rijtest Opel Adam

Ruimte is één zaak, maar ook qua beschikbare technologie heeft de Adam heel wat te bieden. Zo is er dodehoekherkenning in de spiegels, een parkeerassistent, cruise control op het stuur, variabele stuurbekrachtiging, verwarming in de zetels en een ecomodus op de motor. Ook is het uitschuifbare fietsdragersysteem FlexFix verkrijgbaar, evenals LED-verlichting. Maar het pronkstuk is het centraal gemonteerde display. Daarmee introduceert men een vooruitstrevend nieuw type infotainment systeem. De Adam heeft namelijk een touchscreen, maar veel meer dan de boordcomputer bedienen kun je er niet mee. In plaats daarvan zit er een USB-poort iets lager op het dashboard, met een logo van “IntelliLink”. De redenering is de volgende: alsmaar meer mensen hebben een smartphone op zak. Die is vaak perfect in staat om je via GPS-technologie om het even waar naartoe te brengen. Bovendien is je volledige muziekcollectie erop aanwezig en heb je toegang tot het internet. Dus vragen ze je bij Opel vriendelijk om via een USB-kabel of Bluetooth je smartphone met de auto te verbinden en speciale apps te installeren zoals BringHome, Stitcher en TuneIn. Echte integratie dus. Zo’n integratiesysteem is niet alleen goedkoper – het scherm kost je vanaf volgend jaar slechts €300 – het is ook meer tijdsbestendig. Je smartphone kun je veel gemakkelijker updaten dan een ingebouwd, onafhankelijk systeem.

Rijtest Opel Adam

Op de weg krijgen we een vooruitblik op de volgende Corsa, die hetzelfde onderstel zal krijgen als deze Adam. Het veergedrag is vrij hard om een eerder speels karakter te verkrijgen, maar verbaast wel met een zeer grote soepelheid voor oneffenheden. Op grovere kasseien bijvoorbeeld, gedraagt de kleine zich voortreffelijk. Door zijn korte maar hoge bouw krijg je wel met serieuze rolneigingen af te rekenen in de bochten. Voorin bromt een 1,4-liter kleine benzinemotor, goed voor 100 pk. De Adam voldoet, maar voelt desondanks alsof enkele paarden niet wakker zijn. Als je het blok opjaagt, reageert het niet van harte. Blijf je onder de 3.000 toeren, dan is de Adam behoorlijk geraffineerd te noemen. Ga je daarboven, dan wordt de ervaring enigszins verstoord door het motorgeluid. Helaas vind je 120 km/u in de vijfde versnelling terug aan… 3500 toeren. Dat geluid moest waarschijnlijk de ‘funfactor’ verhogen als je sportief rijdt, maar werkt dus eerder storend tijdens snelwegkilometers. Het verbruik is met 6 liter super per 100 km op de autosnelweg dan weer meer dan redelijk.

Rijtest Opel Adam

Verder is dezelfde motor beschikbaar met 10 pk minder en is er ook nog een exemplaar met een cilinderinhoud van 1,2 liter. Opel is daarnaast bezig met de ontwikkeling van een 1-liter driecilinder, die in de loop van 2013 ook zijn weg zal vinden naar de Adam. Het gaat dus echt om een stadswagen: er werd ons verzekerd dat er hoe dan ook geen diesel onder de kap komt.

Rijtest Opel Adam

Conclusie

Opel doet een gooi naar het premiumschap in het A-segment. Op vele vlakken is Opel daar dubbel en dik in geslaagd. Met zijn talrijke  personalisatiemogelijkheden en technologische uitrusting scoort deze kleine punten. Het raffinement op hoge snelheid is dan weer een minpunt. Eén ding is zeker: met een vanafprijs voor de kleinste motor die varieert van €11.650 voor de standaardversie tot € 14.300 voor de Slam-versie, is de Adam absoluut waar voor je geld. Kijken we bij de concurrentie, dan verwachten Audi en Mini maar liefst €4.000 meer voor hun instapper, al zijn de twee laatstgenoemden wel merkbaar groter. De Adam is dan weer €50 goedkoper dan de basisversie van de Fiat 500. Daarmee zet Opel zeker een scherp geprijsd product neer. Net als hen zijn we dan ook benieuwd hoe deze nieuweling door het publiek zal worden ontvangen.

Rijtest Opel Adam

Overzicht

+ Ruimtegevoel en zitpositie vooraan
+ Verhouding prijs/uitrusting

– Akoestisch comfort op snelweg
– Weinig enthousiaste motor

Tekst & Foto’s: Ward Bonte