renault espace leader
Opgelucht dat we geen rijbewijs C moesten voorleggen, maar tevens lichtjes onpasselijk door de afmetingen, voelden we de vernieuwde Renault Espace aan de tand.

De Renault Espace is een soccermom’s car en dus per definitie niet meteen moeders mooiste, maar heeft binnen haar familie wel een paar aantrekkelijke kantjes. De wagen straalt meteen functionaliteit uit dankzij haar grootse afmetingen. Voor de ingenieurs bij Renault was groter ook meteen beter en dus krijgen we een mastodont op wielen. Voor de vorm vertrokken ze waarschijnlijk van een geometrische “balk”. Deze werd vooraan schuin aflopend gemaakt, waarna ze dan de vier hoeken afrondden en ze er tot slot allerlei accenten op aanbrachten. Althans voor de eerste versie. Deze werd al enkele keren gefacelift en deze laatste poging lijkt ons veruit de beste. De verschillen met vorige generaties zijn welkom en het geheel valt verrassend elegant en verfrissend uit.

renault espace stil 1

Hoewel het uiterlijk best charmant is, is het interieur naar ons gevoel net iets té koel en strak. Van een knoppenzee is geen sprake, sterker nog, centraal in de wagen zijn er geen knopjes te vinden. Verwarming en airco zitten verwerkt in de deuren, waardoor de bestuurder ongeveer alles bepaalt met zijn of haar linkerarm. Ook de passagiers hebben een tweetal knopjes, waarmee ze temperatuur of blaaskracht kunnen instellen. Opmerkelijk is de hoeveelheid opbergruimte vooraan; onder het dashboard zitten naast het handschoenkastje, nog vier andere ruimtes verborgen! Plaats zat dus om snoepgoed en technologisch speelgoed kwijt te raken! Ruimte hier, ruimte daar, ruimte overal. Het immens grote panoramische dak, dat ook nog eens open schuift, zorgt daarnaast nog eens voor extra ruimtegevoel. Ook achteraan is er gigantisch veel plaats dankzij de 5 individueel verstelbare zetels die minstens evenveel comfort bieden als het koppel zitters vooraan. De 5 zetels achteraan zijn identiek en makkelijk uitneembaar, waardoor je inno time de gewenste indeling maakt. Technologisch blijven we binnenin voorlopig op onze honger zitten. In vergelijking met concurrenten als Toyota zijn de ingebouwde Tomtom en het centrale display echt wel verouderd. Om onze snelheid te lezen moeten we ook steeds naar het midden kijken: minder ergonomisch en eenvoudig op te lossen met een head-up display. Het werkt allemaal wel, maar voelt aan als een gemiste kans op dominantie in z’n segment. Spijtig, maar helaas.

renault espace intérieur

renault espace interieur 2renault espace interieur 2

Om vaart te maken krijgt deze Espace een 2 liter dCi 150 mee. Dit motorblok is goed voor een 150-tal pk’s bij 4.000 toeren en 340 koppelmomenten, dit al vanaf 2.000 toeren. Al dit lekkers loopt  integraal naar de voorwielen langs onze automatische zesbak. De kracht is dus, rekening houdend met zijn gewicht van 1882 kg, niet gigantisch groot en de sprint naar 100 wordt dan ook maar op 12,4 seconden geklaard. De topsnelheid gaat niet hoger dan 188 km/u en is af te raden. De Initiale bolt op die manier vlot mee door het verkeer van vandaag en ook in meer haastige situaties biedt hij een genietbare kracht. Minder vlot is de automatische versnellingsbak die eraan gekoppeld wordt. Het is vaak wachten op een schakelmoment en hij voelt, mede dankzij slechts 6 versnellingen, verouderd aan. Ook bleek hij, in combinatie met cruise control niet meteen de efficiëntste keuze. Met de teller op 50 km/u plaatst de automaat zich bij cruise control in derde, terwijl we hem in “manuele modus” gemakkelijk richting vierde tikken. Het bomparijden komt hier van pas en als je de voet bij 2.300 toeren even opheft, kan je ook dat duwtje in de rug geven, waardoor hij net iets vlotter schakelt. Sportief moet met deze combinatie van zachte power en vertraagde versnellingen dus niet gereden worden.

renault espace intérieur

Dat deze Renault Espace bedoeld is om met grote gezinnen in rond te rijden, komt ook tot uiting in het onderstel. De wagen bolt heel comfortabel over alle soorten wegen en biedt een aangename ervaring voor alle passagiers. Bij het snellere bochtenwerk toont de Espace zich vrij capabel, maar er zijn geen mirakels te verwachten. Het bootgevoel komt al snel naar boven en we krijgen een grote portie bodyroll op ons bord.De banden bijten zich dankzij het reusachtige gewicht vast in het asfalt, waardoor grip meestal geen probleem is, maar de wagen eerder leunt. Dankzij dit comfortabel afgeveerd onderstel en 5 sterren op de Euro Ncap test kruipen we steeds zelfverzekerd achter het stuur met een groot veiligheidsgevoel.

renault espace driving

Geen sportieve hoogvliegers, maar ook geen eco-modus. Niet dat het echt nodig zou zijn met een theoretisch verbruik van 7,2 liter. Normaal gezien plaatsen we daar naar goede gewoonte gewoon een litertje bij en komen we op een realistischer beeld, wat deze keer een verbruik van 8,2 liter per 100 km zou betekenen. We waren dus aangenaam verrast wanneer we slechts een verbruik van 7,4 liter tevoorschijn toverden met een lichtere voet! Ongetwijfeld ook de vele lange ritten die hier hun gevolg tonen. Met een volle tank doen we meer dan 1.000 kilometer, niet moeilijk ook met 83 liter diesel in voorraad. Vergelijken we met zijn hybride-concurrent, namelijk de Toyota Prius+, zien we bijna geen verschil meer. De CO2-uitstoot is daarentegen veel te hoog; 189 g/km en we krijgen een indeling in de E-klasse. Wel raden we aan om de handgeschakelde bak te nemen, aangezien die maar 170 g/km uitstoot en ook een theoretisch verbruik optekent van 6,5 liter.

renault espace still back 1

De absolute minimumprijs voor deze grote homp auto is €34.500. De Initiale versie staat in je garage vanaf €43.400, waarbij alle mogelijke opties aangevinkt staan. Er is keuze tussen 2 motoren; de dCi 150 uit ons testmodel of een dCi 175, die 23 pk’s extra meekrijgt. Het verschil tussen versies bedraagt 1.500 euro, wat €65 / extra pk betekent. Het panoramisch dak aanvinken kost nog eens €1.600 en de configuratie met 7 zitplaatsen  bedraagt €500 en plus.  Laatste optie op het lijstje is ingebouwde DVD-lezer met schermpjes; maak je kinderen blij en haal dan €2.000 uit hun spaarpotje. Onze testwagen was dus een dikke €46.900 waard, aanzienlijk veel geld voor minstens evenveel wagen.

Conclusie

Voor elke soccermom op zoek naar een kolossale gezinswagen is de Renault Espace Initiale een slimme keuze. Absurd veel plaats en een comfortabele rit, meer krijgen we niet. Technologisch blijft Renault voorlopig wat achter, maar niets is daarmee verloren; we krijgen nog steeds kwaliteit in eenvoud. Uitkijken naar een hybride lijkt ons verloren tijd, want met een diesel kan je gelijkaardige verbruikscijfers bekomen. Uiterlijk gaat de Espace er jaar na jaar op vooruit, maar echte schoonheid zullen we moeilijk vinden. De maximumprijs van €46.900 is aan de hoge kant, maar niettegenstaande wel zeer concurrentieel. Renault levert ons naar goede gewoonte weer kwaliteit en een aangename rijervaring.

+ Ruimte, ruimte & … nog eens ruimte
+ aanvaardbaar verbruik

– Technologisch niet de sterkste

renault espace back