Test Mazda CX-5
Met de CX-5 komt Mazda het segment van de compacte Crossovers binnen, wij reden zowel de SKYACTIV Diesel als Benzine en zochten uit wat de CX-5 u kan bieden.

Na de aftocht van de CX-7 op het Europese continent kiest Mazda met de CX-5 resoluut voor het segment van de compacte SUV’s. Het merk brengt niet alleen een verfrissend design, maar belooft ook vernieuwende technologie, zuinige oplossingen en een flinke dosis rijplezier. Zo is de CX-5 de eerste Mazda die het volledige gamma aan SKYACTIV technologie meekrijgt, waarmee op verschillende manieren brandstof kan worden bespaard. Het design is in ieder geval het gevolg van de recente ‘Kodo’ designtaal van het merk, geïnspireerd door de schoonheid en de kracht van de natuur wil het steeds de essentie van beweging weergeven. En dat klopt ook, de voorpartij maakt indruk, de flank is vloeiend vormgegeven en ook achteraan sloegen de designers de bal niet mis. De Mazda CX-5 straalt emotie uit en kan dankzij zijn elegante vormgeving zonder veel gêne naast de premium concurrenten geplaatst worden. Voor de ontwerpers was echter niet enkel de vorm belangrijk, ook het functionele werd niet vergeten. Zo is de CX-5 met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,33 uiterst aerodynamisch vormgegeven, en dat werkt uiteraard de lage verbruikscijfers in de hand.

Test Mazda CX-5

Binnenin trekt Mazda het elegante uiterlijk van het exterieur niet helemaal door. Begrijp ons niet verkeerd, we zien een goed afgewerkt geheel, maar de emotie die het exterieur uitstraalt vinden we wel niet meteen terug in het interieur. De bestuurder staat echter wel centraal in de CX-5, met een goed in de hand liggend stuurwiel en een mooie tellerpartij heb je meteen zin om te gaan rijden. De stoelen zitten daarnaast meteen goed, terwijl ook het geïntegreerde TomTom navigatiesysteem vanaf het eerste gebruik indruk maakt. Mazda heeft daarnaast ook goed nagedacht over de werking van alle bedieningsorganen, alles zit precies waar je het wil en dat is jammer genoeg bij veel merken nog steeds geen evidentie. Minder tevreden zijn we over het gebruik van plastics op het dashboard, daarnaast is het geheel misschien wat te clean vormgegeven, al blijft dat natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Ruimte aan boord is er overigens wel voldoende, op de achterbank zitten volwassenen comfortabel en in de koffer kan minstens 503 liter bagage mee als we de opbergruimte onder de laadvloer meetellen. De achterbank kan daarnaast in een 40:20:40 verhouding worden neergeklapt, waardoor de maximale laadruimte uitgebreid kan worden tot 1.620 liter.

Test Mazda CX-5

Test Mazda CX-5Test Mazda CX-5

Van de vorm over naar de techniek, want ook daar schuilt voor Mazda een belangrijk verkoopargument. Het merk lanceert in de CX-5 voor het eerst het gehele gamma aan SKYACTIV technologieën, een verzamelnaam voor verschillende innovatieve toepassingen om het brandstofverbruik te beperken. Op motorisch vlak vertaalt zich dat in een bijzondere architectuur, zo krijgt de 2.2-liter grote SKYACTIV-D dieselmotor een extreem lage compressieverhouding en een turbo met een boost van 2,7 bar opgeschroefd. Daarmee zorgt het blok voor 150 of 175 pk, terwijl het gemiddeld opgegeven verbruik beperkt blijft tot 4,6 liter/100 km. In de realiteit had de door ons geteste 150 pk versie echter 6,2 liter/100 km nodig, maar ook dat blijft een erg benijdenswaardig gemiddelde. Het koppel van 380 Nm dat reeds vanaf 1.800 toeren beschikbaar is helpt daarnaast om vlot het verkeer te trotseren. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt met de voorwielaangedreven versie amper 9,2 seconden, terwijl de topsnelheid op 197 km/u ligt. Opvallend is daarnaast de goede geluidsisolatie, binnenin hoor je de dieselmotor amper werken, terwijl hij van de CX-5 toch best een vlotte wagen maakt.

Test Mazda CX-5

Kies je liever voor een benzinemotor dan is er de 2-liter SKYACTIV-G die we ook aan de tand konden voelen. Die maakt in tegenstelling tot zijn dieselconcurrent geen gebruik van een turbo, maar zoekt zijn heil in een extreem hoge compressieverhouding van 14:1 waarvoor zelfs een nieuw uitlaatsysteem moest worden ontworpen om het gekende pingelen te voorkomen. Het resultaat mag er echter zijn: 10% minder frictie ten opzichte van zijn voorganger en een gemiddeld gecombineerd verbruik van 6 liter/100 km terwijl het blok toch 165 pk en 210 Nm koppel genereert. In de realiteit valt de finesse van het blok meteen op, rustig in de lage toeren tot erg verslavend eens de naald meer toeren aanwijst. De voorwielaangedreven versie sprint zo van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden, terwijl de topsnelheid op 200 km/u ligt. Gemiddeld verbruikten we tijdens onze test maar 7,2 liter/100 km, een sterke prestatie voor een wagen in deze klasse. Het verbruik wordt echter niet enkel op motorisch vlak beperkt, ook andere innovatieve ideeën helpen hier. Zo werd het chassis en het koetswerk met gewichtsbesparing in het achterhoofd ontworpen en gebruikt de CX-5 onder meer een nieuw ontworpen airco die lichter is en minder energie verbruikt. Een uiterst reactief i-Stop Start/Stop systeem is daarnaast bij alle motoren standaard.

Test Mazda CX-5

Al die efficiënte technologieën hebben natuurlijk ook hun impact op de rijbeleving. Wat vanaf de eerste kilometers meteen opvalt is dat de sturing, de handbak en de aandrijflijn zeer goed op elkaar zijn afgesteld. De CX-5 laat zich door zijn bestuurder meteen bij het nekvel nemen, en je hebt dan ook meteen het gevoel de totale controle over de wagen te hebben. Bijzondere lof gaat daarbij trouwens naar de vlotte zesbak waaraan elke motor standaard gekoppeld wordt, daarnaast is er de merkbaar grote wendbaarheid en bijzondere lichtvoetigheid van het model. Het chassis werd zoals eerder aangehaald met de SKYACTIV gedachte ontwikkeld, het is daardoor niet alleen lichter maar ook een stuk stijver, en dat merk je zodra je achter het stuur kruipt. De ophanging zelf is evenwichtig afgesteld, met iets meer nadruk op comfort dan sportiviteit. De CX-5 is verder zowel met vierwielaandrijving als met voorwielaandrijving bestelbaar, maar wij konden voorlopig enkel de voorwielaangedreven versies proeven.

Test Mazda CX-5

Test Mazda CX-5Test Mazda CX-5

De Mazda CX-5 is er vanaf 23.990 euro, voor dat geld krijg je de 2.0 SKYACTIV-G 4×2 in de Challenge uitvoering. De Challenge uitvoering omvat echter meteen alle noodzakelijke opties zoals een manuele airco, Radio/CD met USB-aansluiting, bandendrukcontrole, ESP en een boordcomputer. Wil je meer opties, dan kies je voor de 1.500 euro duurdere Active utivoering, met onder meer een infotainmentsysteem, licht- en regensensor, cruise control en een automatische airco als extra uitrustingen. Wil je een TomTom navigatiesysteem, dan betaal je 850 euro extra. De 2.2 SKYACTIV-D dieselmotor is er vanaf 26.490 euro in de Challenge uitvoering.

Test Mazda CX-5

Conclusie

Mazda treed het segment van de compacte Crossovers binnen met een interessant aanbod. Niet alleen heeft de CX-5 zijn looks mee, het model blijkt ook nog eens prima te sturen. De gebruikte SKYACTIV technologie zorgt er vooreerst voor dat het model steeds efficiënt met brandstof omspringt, terwijl het bespaarde gewicht en de toegenomen stijfheid van het chassis een merkbaar positief resultaat heeft op de algemene rijbeleving. De afstelling tussen stuur, handbak en aandrijflijn valt daarnaast quasi perfect te noemen. Enkel de vormgeving van het interieur kon ons minder bekoren, hoewel alles op de juiste plaats zit is het iets te clean om echt een vuist te maken tegen hoger gepositioneerde modellen. De vanafprijs van 23.990 euro is echter scherp, en de optieprijzen allesbehalve buitenissig. Daarom lijkt het erop dat Mazda CX-5 het in zijn segment zeker waar zal kunnen maken.

Overzicht

+ Knap exterieurdesign
+ SKYACTIV technologie
+ Vloeiende motoren en prima rijbeleving.

– Interieurontwerp en afwerking

Test Mazda CX-5

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir