Rijtest: Kia Optima

kia optima header
De eerste sedan met een garantie van 7 jaar of 150.000 km, het klinkt als muziek in de oren. Rest ons enkel nog de vraag of we het zo lang uithouden met een Kia Optima.

Op esthetisch vlak zou dit geen problemen mogen geven. De Optima kreeg de Red Dot Design Award op de borst gespeld en we moeten eerlijk toegeven dat Kia’s nieuwste allesbehalve lelijk is. We kregen zelfs commentaren als “mooi” en “klassevol” toegefluisterd. Krijg je deze bolide in je achteruitkijkspiegel, dan zal je ongetwijfeld worden afgeleid door z’n stoere neus. Het zijn vooral de typische Kia-grille en krachtig verwerkte LED’s die hier hun effect niet missen. Gaan we geleidelijk aan naar de kont, dan springen de strakke velgen en M5-achtige grilles naar voor. Als we tot slot het achterwerk vergelijken met die van een Lexus, doen enkel het logo en het bijhorend prijskaartje ons twijfelen aan de kwaliteit.

kia optima still 1

kia optima detail 1kia optima still 2

Nu we het toch over prijs-kwaliteit hebben, kunnen we er maar beter de harde cijfers bijhalen. De Kia Optima is al verkrijgbaar in Lounge-versie vanaf €26.491. Voor deze euro’s krijg je de 1.7 CDRI (136pk) met manuele bak en een aanvaardbare portie comfort mee. Ons testmodel kreeg de Executive-uitvoering met hetzelfde motorblok en eveneens een manuele zesbak. De enige optie die mogelijk is bij de Executive is een pakket van €1.500 dat je al het overbodige comfort biedt dat je jezelf kan wensen. Een speciaal kleurtje voor €450 is bovendien een koopje. Van gekoelde zetels tot een verwarmd stuur en van zetel verwarming tot een panoramisch dak, you name it en het zit op de Optima voor een maximumprijs rond de €35.000. Let wel op: we beperken ons hier tot de 1.7 CDRI motorisatie. Wil je meer paarden, dan kan je de Optima ook uitrusten met als zwaarste versie: een 2.0-liter Hybride met automaat, die op een totaalprijs komt van €37.041.

kia optima intérieur

kia optima interieur drivingkia optima interieur 1

Aan opties dus geen gebrek in ons model. Het interieur werd dus uitgerust met vele kleine extra’s die ons het nodige comfort bieden. De bestuurder wordt omringd door handig geplaatste knopjes en het geheel voelt allemaal vrij premium aan. Spijtig genoeg laat Kia qua afwerking toch hier en daar een steek vallen. De versnellingspook en handrem voelen goedkoper dan cheap aan en ook het dashboardmateriaal komt niet overeen met de uiterlijke schijn. Het navigatiesysteem laat zich op zijn beurt wel makkelijk bedienen dankzij een snel touch screen en ook GSM’s en iPod’s zijn in een mum van tijd deel van de ervaring. Het lederen stuur met houten inleg voelt goed in de hand en ook de aanwezige knoppen doen hun werk. Het is niet enkel het comfort vooraan dat ons kon bekoren. Herinneren jullie je de Skoda Superb nog? Het succesverhaal onnoemelijk veel ruimte komt ook hier naar boven. De beenruimte is zo gigantisch groot dat het limousinegevoel opnieuw naar boven komt en de koffer biedt op zijn beurt ook bijna plaats voor drie personen.

kia optima driving

kia optima driving 1kia optima driving 2

Geen mensen, maar wel 136 paarden brengen deze klassebak van 0 naar 100 km/u in 10,2 seconden en een top van 198 km/u. Op zich niet zo bijster veel, maar met 325 Nm koppel zorgt de 1.7 liter CDRI dieselmotor wel voor een aanmoedigende duw in de rug. Het hardst wordt geduwd tussen 2.000 en 2.500 toeren en de Optima voelt allesbehalve traag aan. Vlot opschakelen is dus de boodschap en je rijdt er nog zuinig mee ook! Klein puntje van kritiek is de kortademigheid van de eerste versnelling, waardoor je bijna meteen naar tweede versnelling moet. De voorwielen krijgen alle kracht op zich en in het verkeer van vandaag ondervonden we geen enkel probleem om “mee te kunnen”. Als we nog wat mieren mogen neuken, viel het ons op dat de isolatie van het motorcompartiment niet van de beste is. Een koude dieselmotor is nu niet meteen het meest aantrekkelijke geluid en doet soms denken aan andere transportmiddelen, maar ergeren deed het ons zeker en vast niet.

Het motorblok blinkt verder uit in meer cijferwerk. De Optima heeft volgens Kia een verbruik van 5,1 liter (manueel) en deze dorst blijkt bij automaat tot 6 liter komen. Onze vuistregel van plus één liter klopte hier als een bus en realistischer is het om een verbruik van 6,1 liter aan te nemen voor de manuele versie.  Nemen we er de CO2-uitstoot even bij, is de automaat een wel heel erg dure optie. De manuele versie heeft een uitstoot van 133 g/km, terwijl de automaat met 158 g/km meteen in een andere aanslagschijf valt, waardoor we 5% fiscaal mogen bijbetalen.

kia optima still

De rij-eigenschappen van deze Optima gelijken typisch op die van een sedan. Het rustigere cruisen kan perfect dankzij het comfortabel afgeveerde geheel en het rouler à l’aise laat de auto dan ook het beste tot z’n recht komen. Bij het sportievere rijden krijgen we echter te weinig feedback van ons mooi afgewerkte lederen stuur met houtinleg. De elektronische sturing is vrij wazig en laat je niet echt toe limieten af te tasten. Ga je toch dat kilometertje te snel of dat metertje te ver, kunnen we met gerust hart rekenen op de zeer strenge ESP. Zelfs iets té streng, zo corrigeerde het onze onderstuur door power te reduceren, maar vergat het die power terug te geven met als resultaat twee seconden uitbollen. Op sportief vlak dus geen hoogvlieger, maar eerder een low rider. De rit is uiterst comfortabel en op snelwegen krijgen we een vliegtuiggevoel over ons. Opletten voor het zandmannetje, want dankzij de adaptive lane-assist hoef je praktisch niet meer te sturen. Wijk je te ver af buiten je rijvak, dan herkent het systeem de witte lijn en stuurt het je zachtjes terug op koers, waarna het vriendelijk vraagt de handen terug op het stuur te plaatsen.

kia optima still 4

kia optima detail 3kia optima detail

Conclusie

Met de handen op het stuur kunnen we dan ook tot een conclusie komen. Als antwoord op onze hamvraag “Houden we het 7 jaar vol met een Kia Optima?” kunnen we een welgemeend “ja” als antwoord formuleren. Concurrenten van alle oorden mogen zich schrap zetten in het D-segment, want de Optima is er ééntje met de juiste prijs-kwaliteitsverhouding. Niet enkel de vanafprijs, maar ook de optiepolitiek is voordelig en met een maximumprijs van €35.000 kan je niet sukkelen. De afwerking mag dan niet 100% premium aanvoelen en ook al is de wegligging op rustig afgesteld, daarvoor laat je hem zeker en vast niet links liggen. Of de Kia-badge veel kopers zal afschrikken blijft afwachten, maar de Optima is op z’n minst een boost voor het merk.

kia optima still 5

Overzicht. 

+ Been- & kofferruimte
+ Verbruik
+ Vormgeving

– Isolatie motor
– Afwerking interieur

Foto’s & tekst: Arthur Vanderplaetsen

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...