Rijtest: Renault Megane RS Red Bull Racing RB7

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull
Red Bull en Renault breiden met de Mégane RS RB7 hun Formule 1 relatie uit naar de openbare weg.

Regen, regen en nog eens regen. Een verzopen wegdek en een temperatuur schommelend tussen nul en tien graden Celcius. Een hele week voorspelde het KMI depressie na depressie, net wanneer Renault ons een Mégane met vleugels voorschotelde. De RS Red Bull Racing RB7 welteverstaan. Het alom geliefde Cup chassis, enkele subtiele tot minder subtiele uiterlijke aanpassingen en onder de motorkap evenveel vermogen als de in het nabije verleden nog overtreffende RS Trophy: 265 chevaux français. De buienradar in de gaten houdend zochten we een droge periode op voor enkele plaatjes. Maar de extra wasbeurt vlak voor de shoot was tevergeefs, de weergoden lieten het wegdek immers de kleinste kans om even uit te drogen. En gezien we niet over een oplegger beschikten, was de wagen aangekomen op de gekozen locatie alweer gezegend. Jammer, maar geen ramp. Afgelikt past immers niet bij het ondeugende karakter van deze über-Mégane en de sensaties op de weg ernaartoe maakten voor ons alles meer dan goed. Aan het stuur van deze Renault Sport zijn strepen over het koetswerk het laatste waar je aan denkt.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Al denken de andere weggebruikers hoogstwaarschijnlijk één en ander over jou. De Mégane RS RB7 beschikt dan wel over een zeer klassiek klinkende Etoilé Black koetswerkkleur, de vele gele accenten maken een subtiele passage onmogelijk. De door de Formule 1 geïnspireerde vleugel in de voorbumper, de diffuser achteraan en zelfs de spiegelkapjes kregen een tintje Sirius Yellow. Niet geel, maar rood is daarnaast het thema dat terugkeert op de Brembo remklauwen en als lijntje in de zwarte 19-inch velg. Kers op de taart zijn tenslotte de Red Bull stickers langszij en een geblokte finish-vlag op het dak. Sociaal acceptabel? Wij dachten het niet. Maar alweer, in de heerlijke geel gestikte Recaro sportkuipen zit je lekker weggestoken en heeft enkel het wegdek de focus. En misschien zie je er wat apart uit met je gele gordels, het stuur en de fijne versnellingspook liggen zo goed in de hand dat voor jou alles eerder speciaal dan marginaal aanvoelt. Je bent ook écht ‘speciaal’, onder de middenconsole prijkt immers een genummerde badge: nummer 12. Laat dat nu net een geluksgetal zijn, in de numerologie zelfs het getal van de perfectie.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Test Renault Megane RS RB7 Red BullTest Renault Megane RS RB7 Red Bull

Maar bij het eerste kennismaken voelt de Renault eerder braaf aan, rustig en gewoontjes. De gasrespons is geleidelijk, een soundtrack slechts hoorbaar in de verste verte. Ik ging dan maar op zoek naar de sportknop waarvan sprake was in het persbericht. In de middenconsole, op het stuur, naast het stuur en zelfs achter het stuur: nergens een knop die “Sport”, “Race” of wat dan ook afficheerde. Tot ik later die dag uit onliefde voor alle tussenkomsten het ESP-systeem wilde afzetten en er iets onverwachts gebeurde: een onmiddellijke toename van de gasrespons, het volume enkele tonen hoger en het stuur nóg directer. Mijn vermoedens werden bevestigd door het informatiescherm:  Mode Sport/ESC Sport. Verder neemt het vermogen toe van 250 pk tot 265 pk, het koppel van 340 Nm naar 360 Nm (!), wordt het start/stop-systeem uitgeschakeld en laat het ESP-systeem de bestuurder een grotere ademruimte. Voor eigenaars die al bang worden dat de Sport-modus op hun exemplaar niet werkt: check even de cruise-control, de switch daarvan moet uitstaan in de middenconsole.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Test Renault Megane RS RB7 Red BullTest Renault Megane RS RB7 Red Bull

En wat een wereld van verschil! Vanaf 2.500 toeren al krijg je een duw in de rug en die duurt verder tot de rode zone. Een korte pieptoon herinnert je eraan te schakelen! Het 2.0-liter turboblok onder de motorkap heeft een enorm potentieel en het (voor een benzinemotor met deze slaginhoud) immense koppel zorgt voor plezier over de volledige toerenband. Maar… Jammer genoeg slaagt de Mégane RS er niet in al dit potentieel op een nat wegdek neer te zetten. De 235/35 R19 Continental SportContact 5P’s doen hun uiterste best, maar zelfs in een rechte lijn slipten we door tot soms zelfs 60-70 km/u. Voorwielaandrijving heeft nu eenmaal haar limieten. Althans, zolang het nat blijft! Want eens de hemel opklaart, de zon het wegdek uitdroogt en opwarmt, zijn die limieten voor de Mégane RS Red Bull plots spoorloos verdwenen. Een acceleratie van 0-100 km/u lukt dan in 6,0 seconden, de topsnelheid bedraagt 254 km/u. Wie de sprinttijd niet gelooft, kan deze zelf altijd eens nagaan via de R.S. Monitor, die standaard is voor de RB7 en opgestart wordt met een knoppencombinatie achter het stuur.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Test Renault Megane RS RB7 Red BullTest Renault Megane RS RB7 Red Bull

De Mégane RS Red Bull is echter niet alleen een kleine sprintbom, pas in de bochten komt zijn ware aard naar buiten. Het Cup-chassis is werkelijk het beste dat we in lange tijd voorgeschoteld kregen en dat gecombineerd met een stuurbekrachtiging die bijna doet vergeten van het elektrische type te zijn. Overhellen is onbestaande, onderstuur op een droog wegdek nauwelijks te vinden. In sommige bochten lijkt het mechanische sper zelfs voor magie te zorgen: de wagen neigt niet naar de buitenkant van de bocht, maar zoekt actief de apex op. Gewoonweg heerlijk! Niemand geeft om de gedaalde CO2-uitstoot en het ingeperkte verbruik, dit is waar het om draait bij een RenaultSport als deze! Echt zorgen aan de pomp zijn uiteindelijk ook overbodig, wij haalden na een week een gemiddelde van 10,2 liter/100 km.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Hij mag dan nog het nummer twaalf dragen, perfect is onbestaande. De audio-installatie is ten eerste barslecht, maar wordt gelukkig gecompenseerd door heerlijke plofjes eens de uitlaat extra warm staat. Alleen is het verschil buiten-binnen zo groot dat je al de hele tijd met geopende ramen zou moeten rijden om elke noot daadwerkelijk waar te nemen. Verder missen de remmen- ondanks de 340 mm grote remschijven vooraan en 290 mm achteraan- nu en dan toch wat kracht om de Mégane snel tot stilstand te brengen. Of waren de remblokken versleten? Of moeten wij gewoon harder stampen? Ook is het informatiescherm achter het stuur moeilijk leesbaar bij invallend zonlicht en valt de aandrijving bij overgang van sport-modus naar normale modus na enkele seconden plots even beangstigend weg. Tenslotte is de wagen op de autosnelweg nogal spoorgevoelig. Maar goed, we horen jullie al denken: we zijn aan het muggenziften.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Test Renault Megane RS RB7 Red BullTest Renault Megane RS RB7 Red Bull

Rest ons enkel één vraagje: zijn de genummerde badge, de gele accenten en de chequered flag op het dak 34.950 euro zijnde een meerprijs van 6.000 euro waard? Deels van het antwoord zal subjectief blijven, deels valt te beantwoorden met de feiten. De RB7 heeft immers veel wat de ‘standaard’ Megane RS niet heeft: een Cup-chassis, een mechanisch sperdifferentieel, Recaro sportkuipen, de R.S. Monitor en 19-inch velgen. Naast al dit (in ons opzicht toch) broodnodige wordt de uitrusting aangevuld met xenon koplampen, keyless go en een automatische airconditioning. Het start/stop-systeem en de verminderde CO2-uitstoot krijg je er gratis bovenop. Is dit alles het waard? Wij zeggen stiekem ja, al zouden we nog meer tevreden zijn met al het onderhuidse zonder het uiterlijk geschreeuw.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Conclusie

De Mégane RS Red Bull Racing RB7 is een bewonderenswaardig staaltje techniek: een uiterst potente 2.0-liter krachtbron, een zo goed als onevenaarbaar Cup-chassis en een ‘magisch’ sperdifferentieel. Vergeet alleen de Sport/ESP-knop niet om deze en alle andere magie ten volle te ervaren! Op een nat wegdek heeft hij het net zoals alle overpotente voorwielaandrijvers wat moeilijk, maar eens het opdroogt is onderstuur voor de Mégane RS RB7 een Vlaams fenomeen waarvan de Fransman nog nooit heeft gehoord.

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Overzicht

+ Cup-chassis
+ 2.0-liter turbo
+ Mechanisch sper
+ Recaro’s

– “Caution when wet!”
– Pietluttigheden

Test Renault Megane RS RB7 Red Bull

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pauline Buyse 

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Renault Mégane RS Red Bull Racing RB7"

  1. RS 01-12-2012 om 16:03

    Echt een vette bak! Toffe test, ik ben jaloers op al jullie rijtesten 😀

  2. ice007 04-12-2012 om 13:22

    Sound IN de wagen kan je enorm verbeteren door de achterbank neer te klappen ;-)En de verminderde CO2-uitstoot zorgt ervoor dat de BIV van € 883 naar € 527 daalt, altijd mooi meegenomen & alleszins beter dan de vroegere € 4957 😀

  3. claeys 05-12-2012 om 16:11

    Zeer mooie test van schitterende wagen. Vind de gele accenten echt super 🙂
    Met dergelijke wagen tover je toch bij iedereen een glimlach op het gezicht?

    • TDB 05-12-2012 om 20:03

      Wie aan het stuur zit sowieso, maar de omstaanders niet noodzakelijk 😉 

       

Reageer

Reactie aan het plaatsen...