Porsche Cayman 2013
De nieuwe Porsche Cayman is 30 kilogram lichter, verbruikt 15% minder en is 200% heter.

Gisteren toonden we jullie al de foto’s, vandaag is het tijd voor de cijfertjes. Porsche heeft vandaag in Los Angeles immers de nieuwe Cayman voorgesteld, ondertussen toe aan zijn derde generatie. De sportcoupé werd langer, lichter en sneller, een recept dat de ingenieurs ook al volgden voor de nieuwe Boxster. Een langere wielbasis en een breder spoor moeten voor meer stabiliteit zorgen, terwijl grotere wielen met breder rubber het gripniveau naar nieuwe hoogtes drijven.

Zoals het een echte sportwagen betaamt, ligt de motor van de Cayman in het midden, resulterend in een ideale balans. Bij het basismodel is dat een 2.7-liter met 275 pk, terwijl de zescilinder boxermotor in de Cayman S 3.4-liter groot is en 325 pk levert. Telkens 10 pk meer dan zijn dakloze broertje, want de Cayman moet immers het gat blijven vullen tussen de Boxster en de 911. De Cayman werkt de sprint van 0-100 km/u af in 5,4 seconden, de Cayman S heeft slechts 4,7 seconden nodig. De Geschwindigkeit bedraagt respectievelijk 266 en 283 km/u. Maar ondanks de sterkere prestaties, verbruikt de nieuwe Cayman 15% minder. Dat is deels te danken aan zijn dieet van 30 kg.

Gezien de manuele zevenbak voor de 911 voorbehouden blijft, is de standaard in de Cayman een manuele zesbak. Wil je echt zeven versnellingen, dan moet je kiezen voor de zeventraps PDK-transmissie met dubbele koppeling. Verder is de Cayman ook beschikbaar met Adaptieve Cruise Controle als een Burmester geluidssysteem. Een keyless-go is eveneens nieuw voor de wagen. De velgen zijn voortaan 18-inch en 19-inch groot, terwijl de basisprijs begint bij 51.385 euro (Duitse markt). Een Cayman S maakt je minstens 64.118 euro lichter en kan je net als de Cayman ten vroegste uit de showroom rijden op 2 maart 2013.