Test Alfa Romeo MiTo TwinAir
Ook Alfa Romeo stapt mee in het verhaal van downsizing, voortaan is de MiTo met een TwinAir motor leverbaar. Een vloek of een zegen?

Fiat’s kleine TwinAir motor zet zijn expansie binnen de merkengroep voort. Na zowat alle varianten van de Fiat 500 en Punto ingenomen te hebben is het kleine tweecilindertje ook beschikbaar in de Lancia Ypsilon en Alfa Romeo MiTo. En net die laatste lijkt misschien wel de vreemde eend in de bijt. Hoe verenig je namelijk het sportieve imago van Alfa Romeo met een tweecilinder met 0,9-liter slaginhoud? De motorkarakteristieken kennen we ondertussen allemaal, de TwinAir Turbo zorgt voor 85 pk en 145 Nm koppel en zou dankzij zijn lage gewicht en de MultiAir techniek amper 98 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Een sprint van 0 naar 100 km/u haspelt de MiTo TwinAir af in 12,5 seconden, terwijl de topsnelheid op 174 km/u ligt. Maar hoe vertalen deze cijfers zich in de praktijk?

Test Alfa Romeo MiTo TwinAir

Test Alfa Romeo MiTo TwinAirTest Alfa Romeo MiTo TwinAir

Wel, om meteen met de deur in huis te vallen: best wel goed. De kleine TwinAir motor geeft vanaf 1.500 toeren reeds 115 Nm koppel vrij, terwijl het maximale koppel vanaf 1.900 toeren aan de deur komt kloppen. Deze vroegtijdige koppelafgifte zorgt ervoor dat de MiTo TwinAir minder traag aanvoelt dan de sprintcijfers doen vermoeden. Daarnaast produceert de TwinAir motor een schitterend uitlaatgeluid, pruttelend als een oldtimer brengt hij ongetwijfeld ook een lach op jouw gezicht. De vlotte zesbak is daarnaast een zegen, zonder veel problemen laveer je tussen de verschillende verzetten om zo steeds de zweep op het kleine tweecilindertje te kunnen leggen.

Test Alfa Romeo MiTo TwinAir

Test Alfa Romeo MiTo TwinAirTest Alfa Romeo MiTo TwinAir

De Alfa Romeo MiTo krijgt ten opzichte van de 500 TwinAir trouwens een nieuw vliegwiel waardoor de trillingen verder worden gereduceerd, daarnaast werd ook de gasrespons aangepakt. Dankzij het DNA-systeem kan je kiezen tussen verschillende rijmodi waarbij zowel de gasrespons als het stuurgevoel merkbaar wijzigen. Een Eco-knop ontbreekt echter wel, waardoor we de opgegeven verbruikscijfers in de praktijk niet konden halen. Tijdens onze testperiode slaagden we er in om met een erg gematigde voet gemiddeld 6 liter/100 km bij elkaar te rijden, terwijl je met een meer gezwinde rijstijl op 8 liter/100 km moet rekenen. Toch wel een flinke slok meer dan de opgegeven 4,2 liter/100 km. Al leert de ecorun met de TwinAir-familie ons dat 4,9 liter/100 km met de MiTo haalbaar is.

Test Alfa Romeo MiTo TwinAir

Test Alfa Romeo MiTo TwinAirTest Alfa Romeo MiTo TwinAir

Dynamisch presteert de MiTo TwinAir trouwens net zoals elke andere motorisatie in de MiTo, al merk je wel dat de voortrein wat minder zwaar is. De MiTo stuurt scherp en laat zich in het stadsverkeer makkelijk door het verkeer laveren. Ook bochtige wegen verteert deze MiTo zonder veel problemen, onder meer dankzij de redelijk hard afgestelde ophanging. Toch blijft er nog voldoende ruimte voor comfort en luxe over, daarvoor zorgen de goed zittende lederen stoelen en het puik afgewerkte dashboard. Minder lyrisch zijn we over de afwerking van de deurpanelen en de beperkte hoogte van de voorbumper. Die lage voorbumper zorgt er namelijk voor dat je steeds je hart moet vasthouden wanneer je over een verkeersdrempel rijdt, en dat is niet meteen praktisch.

Test Alfa Romeo MiTo TwinAir

Conclusie

Alfa Romeo verkoopt de MiTo TwinAir vanaf 14.920 euro in de Progression uitvoering, en daarmee is het de goedkoopste motorkeuze in het MiTo-gamma. Naast de interessante prijszetting kunnen klanten echter ook voor de specifieke karakteristieken van de TwinAir motor vallen. Zo klinkt het blokje geweldig en zorgt het zeker in de stad voor een speelse rijbeleving. Deze MiTo TwinAir stuurt en rijdt dan ook even sportief als de zwaarder gemotoriseerde versies, alleen drinkt hij in de praktijk ook haast evenveel. Het opgegeven verbruik van 4,2 liter/100 km kan zelfs door de grootste milieuridder niet worden geëvenaard, met een gezapige rijstijl lijkt een verbruik van 6 liter/100 km realistischer. De MiTo TwinAir koop je dus vooral voor zijn lage prijs en leuke motoreigenschappen, voor wie echt zuinig de baan op wil zijn er betere alternatieven.

Test Alfa Romeo MiTo TwinAir

Overzicht

+ Prijs
+ Rijeigenschappen
+ TwinAir motor klinkt leuk..

– .. Maar drinkt best veel

Test Alfa Romeo MiTo TwinAir

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir