Test Renault Twingo RS RB7
Als we Wikipedia mogen geloven komt de naam ‘Twingo’ van Twist, Swing en Tango. Genoeg woorden dus om aan te duiden dat het gaat om een speels en niet te onderschatten autootje.

De toevoeging van de RS badge zou in principe moeten volstaan om duidelijk te maken dat er heel wat plezier te beleven valt met deze Twingo, maar Renault denkt daar blijkbaar anders over. Na de totale overheersing van Sebastian Vettel en Mark Webber in het Formule 1 kampioenschap vorig jaar, besloot Renault er nog een paar letters aan toe te voegen. RB7 verwijst naar de kampioenenwagen die voor Renault & Red Bull zowel de rijders- als constructeurstitel verzegelde en wordt nu ook gelinkt aan de Twingo RS.

Test Renault Twingo RS RB7

De inspraak van de adrenalinejunkies bij Red Bull is meteen merkbaar. Als de pikzwarte basiskleur en kanariegele zijspiegels je aandacht nog niet trokken, zal het grijze dambord patroon op het dak van de Twingo RS dat zeker en vast wel doen. De gele kleur blinkt ook nog op de voorbumper en dakspoiler. Nog niet overtuigd? Diffuser, verbrede wielkasten en 17” Gana velgen zouden je verder ook moeten waarschuwen. Oh wacht, vertelden we je al over de “Red bull Racing” stickers ter hoogte van de deuren?

Test Renault Twingo RS RB7

Test Renault Twingo RS RB7Test Renault Twingo RS RB7

We vluchten voor alles wat opzichtig is en zetelen in een vertrouwd Renault interieur. Zoals in de normale Twingo RS krijgen we opnieuw de analoge toerenteller midden in ons gezichtsveld geplant en vinden we geen navigatie of handig geplaatste knopjes terug. De knopjes zitten naar goede gewoonte overal en nergens en het kost ons een kleine dosis 3G vooraleer we de ESC-knop vinden die zich onderaan de stuurkolom verstopte. Red Bull-accenten zijn ook binnenin aanwezig in de vorm van een weinig smaakvol kleurenpalet voor het stuur en een klein naamplaatje ter ere van Vettel & Webber. Kwaliteit vinden we steeds terug en het blijft aangenaam vertoeven tot op de achterbank, waar er verrassend veel beenruimte is dankzij de verstelbare achterzetels. Het is wel kiezen tussen twee extra passagiers of kofferruimte, want de ruimte achter de zetels is behoorlijk klein.

Test Renault Twingo RS RB7

Test Renault Twingo RS RB7Test Renault Twingo RS RB7

De voorste zetels zijn ook verstelbaar, maar zitten naar ons gevoel nog 5 cm te hoog om de ideale sportieve zitpositie te bekomen. Geen keyless systeem deze keer en dus kunnen we eindelijk nog eens een echte sleutel omdraaien; weg zijn wij. De Twingo RS RB7 krijgt het 1.6 16V motorblok onder de motorkap, dat goed is voor 133 pk en 160Nm koppel.  Dit atmosferisch krachtpatsertje bewees zich al meerdere jaren in de Twingo RS en geeft nog steeds bevredigende prestaties. De sprint van 0 naar 100 km/u klokt hij af in 8,7 seconden en de topsnelheid ligt rond de 200km/u. De analoge toerenteller wijst er ons rond de 7.000 toeren op dat we best even opschakelen en sputtert als we toch koppig doorduwen. Opschakelen gaat slechts tot nummer vijf, terwijl we eigenlijk stil hoopten op een zuinigere zesde, maar later daarover meer. Het toerental wijst ons deze keer niet op twee gezichten zoals in de Suzuki Swift Sport, maar op een volbloed sprinter. Mede dankzij het sublieme geluid bij lage toeren en de typisch atmosferische klanken bij hoge toeren heb je altijd zin om het volledige toerenbereik te doorlopen. De acceleratie die hiermee gepaard gaat voelt goed aan dankzij een vrij groot snelheidsgevoel en je bolt verrassend goed mee in het dagelijks verkeer. Met stoplichtrivalen konden we ditmaal net niet afrekenen, maar het scheelde wel bitter weinig.

Test Renault Twingo RS RB7

Test Renault Twingo RS RB7Test Renault Twingo RS RB7

De echte prijzen vallen aan de finish en daarbij moet de Twingo RS RB7 hopen op slingerwegen en scherpe bochten, waar het Cup-chassis zijn meerwaarde toont. De beenharde ophanging is niet meteen de meest comfortabele, maar in ruil krijgen we wel een geniale wegligging. De RB7 blijft steeds beheersbaar en relatief eenvoudig te besturen. Springen doet hij ook af en toe, wat ons niet meteen het meest zelfzekere gevoel gaf, maar al bij al kan je wel behoorlijk ver gaan met deze goed uitgewerkte en op onderstuur afgestelde kortere wielbasis. Het stuur heeft hierbij in graduele aard; je begint vrij wazig, maar uiteindelijk ga je haarscherp door de bocht. Gaat hij dan toch over de limiet, dan is er de ESC die vrijwel meteen ingrijpt. De remmen die hierbij het nodige stopwerk moeten verrichten zijn niet overdonderend. Om echte vertraging te voelen moesten we zeer hard duwen, waarna de Twingo RS verrassend snel het ABS laat ingrijpen. Je moet ons echter niet verkeerd interpreteren, je staat wel degelijk snel stil, het gevoel lag ons echter iets minder.

Test Renault Twingo RS RB7

Test Renault Twingo RS RB7Test Renault Twingo RS RB7

Een start/stop functie vinden we niet terug op deze Twingo RS, wat het verbruik ook niet ten goede komt. Ons gemiddeld testverbruik kwam uit tussen de 7,5 en 10 liter/100 km, afhankelijk van ons rijgedrag. Op de snelweg krijgen we een constante 9,5 liter/100 km op het bord, waarschijnlijk grotendeels het resultaat van een ontbrekende zesde versnelling en het ontbreken van een turbo. Door het grote toerenbereik kunnen we vlot opschakelen om zuinig te gaan rijden, maar het geluid en het leuke toerentellertje zetten je steeds weer aan om uitbundig de hogere toerenzone op te zoeken. De CO2-uitstoot van 155 g/km is hoog, zeker in vergelijking met de Suzuki Swift Sport of Abarth 500.

Test Renault Twingo RS RB7

Test Renault Twingo RS RB7Test Renault Twingo RS RB7

Het prijskaartje van de gewone Twingo RS komt op zo’n €17.430. Wil je iets extravaganter als de RB7-editie, dan betaal je €18.550. Dit verschil van €1.120 geeft je naast wat gele accenten, stickers en andere opzichtige elementen geen extra meerwaarde en we vragen ons dan ook af waarom iemand net deze versie zou kopen. Wij raden je aan om te kiezen tussen een normale Twingo RS, die toch net iets bescheidener is terwijl die minstens evenveel plezier geeft, en de Suzuki Swift Sport. Deze laatste is misschien wel de betere optie met een kostprijs van enkel €15.990 en z’n dubbel karakter, maar mist natuurlijk wel het befaamde Renault Cup-chassis.

Test Renault Twingo RS RB7

Conclusie

Of iemand effectief zal bezwijken voor deze zwart-gele combinatie valt af te wachten, want volgens ons wil Renault met deze Twingo RS Red Bull eerder een statement maken. Misschien kan je met het prijsverschil van 1.000 euro beter zelf naar je lokale tuningshop gaan en eigenhandig een “special edition” van de oorspronkelijke Twingo RS bouwen. Op het rijden zelf hebben we bijzonder weinig aan te merken, de Twingo RS blijft een plezier om mee te knallen. We missen enkel een zesde versnelling.

Test Renault Twingo RS RB7

Overzicht

+ Rijplezier
+ Verstelbare achterzetels

– Opzichtig
– Geen zesde versnelling

Test Renault Twingo RS RB7

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Pieter-Jan Scheir