Het gaat goed met BMW, het merk rijgt de positieve verkoopcijfers aan elkaar en wil die positieve flow graag delen met zijn fans. Wij namen een kijkje op de BMW Fan Day 2012.
De BMW Fan Day is nog maar twee edities oud, maar lijkt nu reeds uit te groeien tot de jaarlijkse hoogmis voor iedereen met een blauw-wit hart. De Belgische importeur laat dan ook niets aan het toeval over om de fans te vermaken. Naast de mogelijkheid om het hele gamma test te rijden, is er plaats voor een BBQ, een heuse driftsessie op de bedrijventerreinen, een kinderdorp en zelfs een sollicitatiegesprek aan boord van een 7-Reeks mét chauffeur. Wie met een blauw-wit logo op de neus naar Bornem was afzakt mocht zijn stalen ros zelfs op de centrale parking stallen, verschil moet er nu eenmaal zijn. Voor de multimediale pers was ook een leuk programma uitgewerkt, waar we uiteraard met plezier op ingingen. Een eerste kennismaking met de M135i en M550d xDrive sla je namelijk niet snel af.
We kregen eerst de M135i onder onze kont geschoven, jammer genoeg niet in het fabuleuze Blue Estoril waarmee het model gelanceerd werd, maar dat kon de pret voor ons uiteraard niet drukken. De herkenbare M-styling zorgt ondermeer voor sportievere bumpers, bredere zijschorten en dikke wielen. Daarnaast wordt het model enkel als sportieve driedeurs Sport Hatch geleverd, inclusief dubbele uitlaatpijpen achteraan en grijze spiegelkappen. Maar belangrijker dan de visuele styling is hetgeen wat onder de motorkap te vinden is, daar huist namelijk een drieliter zes-in-lijn turbobenzine die 320 pk en 450 Nm levert. Daarmee sprint deze sportieve 1-Reeks van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden en schiet de naald desgewenst door tot de begrensde topsnelheid van 250 km/u.
We mogen de M135i echter geen echt M-product noemen, hoewel het model in lijn ligt met de 1-Reeks M Coupé werd het door de M Performance divisie van het merk ontwikkeld. Een divisie die zich toelegt op sportieve producten die net iets minder heftig zijn dan wat we van het M-spul gewoon zijn, vergelijkbaar met de S-modellen bij Audi. En die iets minder hardcore ingesteldheid valt vooral op wanneer we het onderstel willen taxeren. Dat is hard afgeveerd maar laat nog genoeg ruimte voor een comfortabele toets. De M135i zoekt dus niet het meest extreme op, maar is wel erg snel en volwassen. Want hoe je het ook draait of keert, de M135i begeestert dankzij zijn indrukwekkende soundtrack, zijn magistrale manuele bak en de respons van het gas- en koppelingspedaal.
Na onze eerste kennismaking met de M135i wisselden we van strijdwapen en namen we het stuur van de BMW M550d xDrive Touring in handen. Eveneens een zes-in-lijn onder de motorkap en ook drie liter slaginhoud, maar smachtend naar langere ketens koolwaterstoffen. Een diesel, met andere woorden. Toch ook niet zomaar een diesel, het hoogtechnologische blok is immers voorzien van een drietraps (!) turbodrukvulling en levert een vermogen van 381 pk. Het koppel is zowaar nog impressionanter: 740 Nm. En dat zal elke bestuurder geweten hebben, want in welke versnelling de automatische achttraps transmissie ook zit, een tussentijdse versnelling is nooit teveel gevraagd. Een sprint van 0-100 km/u lukt ook in slechts 4,9 seconden, maar het zijn vooral deze tussensprintjes die wij onthouden en waarmee de M550d zich motorisch onderscheidt. Het klassieke verschil tussen een benzine en een diesel aldus, maar dan op het hoogste niveau.
Een ander verschil is natuurlijk onvermijdelijk het geluid, waar de M135i daarnet nog zo in uitblonk. Een diesel even orkestraal laten klinken is moeilijk en misschien zelfs onmogelijk, hoezeer de ingenieuze geluidsdokters van de M-afdeling ook hun best doen. Het resultaat mag er best wel zijn en overtrof zelfs onze verwachtingen, maar het artificiële element gaat toch al snel vervelen. Aan de pomp moet je wel een stuk minder passeren, deze M550d Touring kán je immers ook zuinig rijden. Gemiddeld 6,4 liter/100 kilometer zeggen de Duitsers, en wij geloven ze. Hoe de M550d Touring om de bocht gaat, hadden we enorm graag getest, maar zal voor een hopelijk latere rijtest zijn. Slalommen over de autosnelweg en de kaarsrechte N16 richting Bornem lieten we toch maar achterwege. Kortom, de M550d is snel, een tussensprintwonder en indien gewenst ook een zuinige cruiser. Maar… emotie van een dieselmotor verwachten is als Bar Refaeli vragen een filmpje te komen kijken, you ain’t gonna get it.
Net als het echte M-materiaal trouwens, dat in Bornem enkel tentoongesteld of tijdens een driftsessie viel te bewonderen. Het driftparcours op het nauwe bedrijventerrein was echter wel indrukwekkend, net als de kunde van de piloten. Waarbij we vooral onthouden dat de BMW 1-Reeks M Coupé door zijn korte wielbasis het meest tricky stuurt, terwijl de M3 op dat vlak zoals verwacht de referentie blijft. Concluderend blikken we dus terug op een geslaagde tweede editie van BMW’s fandag, benieuwd of editie drie volgend jaar op dat elan kan doorgaan.
Tekst: Pieter-Jan Scheir & Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir