Rijtest: Lexus RX450h F-Sport

Test Lexus RX450h F-Sport 2012
Een sportieve Lexus gaat meestal gepaard met het F-Sport label. Wij gingen gedurende een week na of ook hun SUV – de RX450h – sportief uit de hoek komt door dat label.

Als we een eerste blik op de RX450h F-Sport werpen, dan is dat alleszins het geval. Het F-Sport pakket staat namelijk garant voor een sportievere look. Dat bewijzen onder meer de verdonkerde velgen en de sportieve grille met chromen omlijsting. Die grille krijgt uiteraard een typerende hexagonale vorm mee, die inmiddels een designkenmerk van Lexus geworden is. Aan de zij- en achterkant zijn de verschillen met de Lexus RX450h zonder F-Sport pakket moeilijker waar te nemen, gelukkig is er hier en daar een F-Sport badge die duidelijk maakt waar het om gaat. De RX450h laat alleszins een stevige indruk na bij voetgangers die je voorbij rijdt, ongetwijfeld een direct gevolg van zijn immense buitenafmetingen en het feit dat zo’n mastodont soms zelfs geruisloos passeert. De Lexus RX450h is namelijk een hybride, maar daarover later meer.

Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Test Lexus RX450h F-Sport 2012Test Lexus RX450h F-Sport 2012

De enorme buitenafmetingen van deze kolos vertalen zich gelukkig ook in een aanzienlijke binnenruimte. De zetels zitten breed, zoals je gewoon bent van de betere fauteuil in een chic salon. De afwerking gooit hoge ogen, jammer genoeg kan de vormgeving ons – en ook enkele anderen wiens mening we gedurende onze testweek te horen kregen – minder bekoren. Het interieurontwerp dateert nog van in een periode waarin Lexus ver onder Europese normen bleef qua interieurdesign. Alle luxe die je maar kan wensen is aanwezig in het interieur van de RX450h, maar de integratie ervan voelt minder degelijk aan dan dat bij de Duitse concurrenten het geval is. We beschikken bijvoorbeeld over een aardig scherm in het midden dat intuïtief te bedienen valt, maar qua resolutie dan weer enkele jaren achterop hinkt. Hetzelfde geldt voor het merendeel van de knoppen en andere bedieningsinstrumenten. Al moeten we wel een pluim geven aan de ontwerpers van het HUD (Head-Up Display) en instrumentenpaneel. Die zien er namelijk smaakvol uit. Ook de verantwoordelijke voor de keuze van het leder waarmee onze zetels bekleed werden, verdient promotie. Al blijft het jammer dat het geheel toch niet even aangenaam voelt als bij de Duitse Drie.

Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Test Lexus RX450h F-Sport 2012Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Onder de motorkap vinden we dan weer wel iets terug dat we zonder twijfel State of the Art mogen noemen. Lexus was zijn tijd namelijk redelijk ver vooruit toen het de krachtige hybride aandrijving op de markt bracht. Dankzij een 3.5 liter V6-benzinemotor die samenwerkt met twee elektromotoren beschikt deze SUV over 299 pk. Voldoende voor een sprint van nul naar honderd in 7,8 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. De kracht van de motoren wordt samengebracht richting alle vier de wielen – de RX is trouwens ook beschikbaar met voorwielaandrijving – met behulp van een CVT-versnellingsbak. Deze traploze automaat heeft het voordeel dat hij voor elke situatie een ideale verhouding weet te vinden, zijn grote nadeel is dan weer het feit dat hij niet geruisloos kan functioneren. De RX450h voelt over het algemeen voldoende vlot aan, al is het steeds duidelijk dat je met een grote SUV op pad bent. Hoe sportief de RX450h er met zijn sportpakket ook uit mag zien, sportief rijden zit er niet direct in. Maar dat hoeft ook niet, deze hybride zou namelijk vooral zuinig moeten zijn. Al moet je ook dat met een korrel zout nemen. Zijn theoretische verbruik van 6,3 liter zal in de realiteit nooit haalbaar blijken, sterker nog, een surplus van 4 liter per 100 km is niet vreemd. Wij klokten na een week testrijden af op 10,3 liter. Hiermee haalt de RX450h zijn theoretisch verbruik alles behalve. Al dagen we tegelijk iedereen uit een gelijkaardige SUV te vinden met benzinemotor die minder verbruikt. Ook al is deze RX450h niet zuinig, hij is toch de zuinigste in zijn soort. Ook een mooie prestatie. De RX450h beschikt over een Sport- en een ECO-stand. Wie zuinig wil rijden, kiest uiteraard voor de laatste, het verschil in verbruik is aanzienlijk.

Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Test Lexus RX450h F-Sport 2012Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Ook qua rijgedrag voelt de RX450h aan zoals je dat zou verwachten van een grote SUV: stabiel, veilig, maar jammer genoeg ook een beetje log. De ophanging is ten allen tijde comfortabel, zeker en vast een pluspunt. Al zouden kopers van een F-Sport pakket misschien andere verwachtingen hebben ten opzichte van deze kolos. Hoe dan ook, het lichte stuur en de comfortabele ophanging zorgen ervoor dat deze RX450h in alle situaties solide aanvoelt en moeiteloos oneffenheden in de weg wegwerkt alsof het niets is.

Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Test Lexus RX450h F-Sport 2012Test Lexus RX450h F-Sport 2012

De Lexus RX is er al vanaf iets meer dan €55.000. Voor die som geld krijg je jammer genoeg niet de hybride versie waarmee wij op pad gingen, maar moet je het stellen met een V6-benzinemotor die 277 pk ter zijner beschikking heeft. Nul naar honderd doet hij in 8 seconden, terwijl zijn topsnelheid van 200 km/u gelijkaardig is aan die van zijn hybride variant. Zijn gecombineerd verbruik van 10,6 liter benzine per 100 km klinkt dan weer een stuk minder rooskleurig. Daarom is er natuurlijk een hybride versie en die is er vanaf €57.570. Voor die som geld krijg je weliswaar de voorwielaangedreven variant, voor vierwielaandrijving moet je nog eens €4.280 extra op tafel leggen. Er bestaan drie verschillende uitrustingsniveau’s gaande van betaalbaar (€5.200 voor het Executive pakket) tot redelijk prijzig (€12.970 voor het Privilege pakket). Al krijg je bij Lexus zoals gewoonlijk natuurlijk wel waar voor je geld. De belangrijkste opties zijn het navigatiesysteem (€2.950), lederen binnenbekleding (€2.460) en een HUD (Head-Up Display; €1.380). Met een F-Sport Pakket kost de RX450h je €70.480.

Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Conclusie

De Lexus RX ziet er dankzij zijn F-Sport pakket een stuk aantrekkelijker uit dan voorheen, al blijft hij tussen de Duitse concurrenten misschien wel de vreemde eend in de bijt. Zoals we dat van Lexus gewend zijn, is de RX een uiterst comfortabele en rustgevende wagen. Het interieurdesign is niet meer hedendaags, maar als bij de volgende generatie Lexus RX naar het interieur van de nieuwe Lexus GS gekeken wordt, zal het grootste pijnpunt van deze wagen weggewerkt worden. Dankzij zijn hybride aandrijving kan de Lexus RX de zuinigste verbruikscijfers in zijn soort voorleggen. Al is die zuinig met een serieuze korrel zout te nemen…

Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Overzicht

+ Ruimte
+ Comfort
+ Zuinigste in zijn soort…

– … maar toch niet echt zuinig
– Interieurdesign

Test Lexus RX450h F-Sport 2012

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir 

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Lexus RX450h F-Sport"

  1. Wolf 14-11-2012 om 8:59

    De zuinigste benzine SUV in deze klasse? Duhhhh. Wie in deze klasse gaat kopen koopt toch een dikke Diesel? En die halen echt wel 1 op12. Ben je meteen af van die vrerselijke CVT gier bak en die milieu onvriendelijke accu’s en een wagen die beter stuurt in de bocht want die accu’sn wegen wat…….
    Sorry, ben geen fan van de hybride/benzine motor combinatie!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...