Volgens ZF zijn negen versnellingen het ‘natuurlijke’ maximum voor een versnellingsbak.

Porsche heeft een manuele zevenbak, achttraps automaten vinden we terug bij onder andere BMW. Maar het kan nog ‘beter’: in 2013 begint specialist ZF aan de productie van een negentraps transmissie. Het bedrijf claimt een verbeterde brandstofefficiëntie met 16 procent ten opzichte van een automatische zesbak, terwijl de huidige achttraps transmissie het al 11 procent beter doet. Meer dan 16 procent beter doen lukt volgens CEO Stefan Sommer niet door het toevoegen van nog meer versnellingen. Negen versnellingen is volgens hem het ‘natuurlijke maximum’.

Meer versnellingen toevoegen verhoogt immers de complexiteit en het gewicht in dergelijke mate dat deze toename niet gecompenseerd kan worden door additionele efficiëntie-winsten. Sommer zegt niet dat er een nauw afgezette grens is-Hyundai en Ford ontwikkelen immers momenteel zelfs een versnellingsbak met tien versnellingen- maar de wet van afnemende meeropbrengsten zal menig lezer onder ons niet onbekend zijn. Komen we binnenkort dus aan het einde van de strijd de meeste versnellingen te hebben? Time will tell!

Test BMW 528i xDrive Touring