RX-7 header 2017
De RX-7 moet ongetwijfeld een van de coolste wagens zijn die Mazda ooit produceerde. Na een minder beminde RX-8, komt binnenkort opnieuw een 7-variant.

De oorspronkelijke RX-7 werd van 1978 tot 2002 geproduceerd en rolde in totaal zo’n 811.634 keer van de band. De 1146 cc wankelmotor was vrij nieuw voor z’n tijd en de achterwielaandrijving zorgde voor veel driftpotentieel. Vijftig jaar na de introductie van de wankelmotor, beslist Mazda om met een nieuwe RX-7 op de markt te komen. Het jaar 2017 markeert ook het 15-jarig verleden van de RX-7.

Volgens Nobuhiro Yamamoto, een grote meneer bij Mazda, zal deze next-gen RX-7 lichter en eenvoudiger zijn. Op die manier is de bestuurder meer betrokken bij het besturen en krijgen we misschien de oorspronkelijke betekenis van rijden terug te zien. Mazda trekt echter de oorspronkelijke RX-7 lijn niet volledig door.  De wagen wordt gebouwd op hetzelfde platform als de nieuwe MX-5 -ook de nieuwe Alfa Romeo Spider?-, maar de RX-7 krijgt een langere wielbasis om er nog een kleine achterbank in te krijgen.

Krachtbron van dienst? Waarschijnlijk een atmosferische versie van de vernieuwde 16X wankelmotor, goed voor een 300-tal pk’s. Turbo’s zijn ook een mogelijkheid, maar zullen pas op de proppen komen bij latere versies. Prijsgewijs hoopt Mazda te concurreren met de 370Z, een vanafkaartje rond de €36.000 dus.

mazda RX-7 2017