Rijtest: Opel Insginia 2.0 BiTurbo CDTI

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI
Opel breidt zijn dieselgamma met een 2-liter BiTurbo naar boven toe uit, benieuwd wat deze in de Insignia te bieden heeft.

De Opel Insignia kon reeds vanaf zijn lancering met een gamma dieselmotoren worden uitgerust, waarbij een 2-liter turbodiesel in drie verschillende vermogensversies kon worden besteld: met 110, 130 of 160 pk. Daarmee heeft het merk in principe alles in huis om zijn sectorgenoten bij te blijven, maar wat als je net iets hoger mikt, richting de meer premium concurrenten? Opel wil voortaan ook daar een stukje meepikken en denkt dat te kunnen doen door ook een 2-liter BiTurbo CDTI aan te bieden. Dat blok zorgt dankzij een combinatie van een kleine en een grote turbo voor 195 pk en 400 Nm koppel. Die cijfers vertalen zich uiteindelijk in een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Het verbruik blijft daarnaast in theorie beperkt tot 4,9 liter diesel per 100 km, sterke prestaties gecombineerd met een hoge efficiëntie. De ideale keuze dus?

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI

Test Opel Insignia BiTurbo CDTITest Opel Insignia BiTurbo CDTI

Niet helemaal, het immense koppel mag dan wel vanaf de eerste meters indruk maken, toch draagt de minder verfijnde loopcultuur van de BiTurbo niet meteen bij tot het interne comfort. De BiTurbo maakt best wat lawaai, en ook de manuele zesbak vereist de nodige werkkracht. Optioneel bestel je een automaat en kan ook vierwielaandrijving worden besteld. Dat laatste zouden we echter niet aanraden, het systeem werpt 130 extra kilo’s in de schaal, en laat extra gewicht nu net iets zijn wat de Insignia niet nodig heeft. De prestaties van deze BiTurbo lijden dan ook duidelijk onder die zwaarlijvigheid, een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden is allesbehalve verbluffend, zeker als je weet dat er 195 paarden onder de motorkap zitten. Het koppel tekent echter wel steeds present, al vanaf 1.250 toeren per minuut is 320 Nm koppel beschikbaar, om bij 1.750 toeren reeds bij de maximale 400 Nm uit te komen. Met dat immense koppel is het best wel aangenaam rijden in de Insignia, maar voor het sportievere werk moet je duidelijk niet bij deze BiTurbo zijn. Het verbruik kan daarnaast maar moeilijk tot het theoretische verbruik worden herleid, tijdens onze testperiode hadden we 6,6 liter/100 km nodig. Niet slecht, maar een BMW 320d scoort qua verbruik en prestaties een stuk beter.

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI

Test Opel Insignia BiTurbo CDTITest Opel Insignia BiTurbo CDTI

Op dynamisch vlak presteert de Insignia BiTurbo zeker niet slecht, maar het model schiet wel te kort om echt in de buurt van de premium concurrentie te komen. Door zijn gewicht is hij niet meteen aangewezen voor korte bochtencombinaties, maar lange bochten worden wel met een opvallend grote stabiliteit aangesneden. De sturing is daarnaast wel dynamisch afgesteld, het stuurgevoel is direct en helpt om de voortrein precies te dirigeren. De ophanging houdt standaard het midden tussen comfort en sportiviteit, maar kan dankzij het FlexRide-systeem naar wens worden afgesteld. Echt wereldschokkend zijn de verschillen niet, maar het onderstel zet zich wel enkele procenten scherper in Sport en gedraagt zich wat comfortabeler in Tour. De prima zittende stoelen zijn trouwens een echte zegen voor de Insignia, ze sluiten niet alleen goed rond het lichaam aan, ze helpen ook een groot deel van de schokken te dempen.

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI

Test Opel Insignia BiTurbo CDTITest Opel Insignia BiTurbo CDTI

Dat Opel met de BiTurbo op een meer luxueus publiek mikt mag duidelijk zijn, en dat publiek zal verheugd zijn te vernemen dat Opel ook op het vlak van technologie heel wat te bieden heeft. Zo vonden we op ons testmodel ondermeer het Opel Eye-systeem dat verkeersborden herkent en helpt om binnen het rijvak te blijven, samen met een adaptieve cruise control, adaptieve koplampen en noodremhulp. We zouden die opties echter niet allemaal meteen aanvinken, zo werkt de adaptieve cruise control nogal traag en zorgt het voor zeer onnatuurlijke reacties bij druk verkeer. Jammer genoeg is het ook niet mogelijk om de cruise control zonder het adaptieve gedeelte in te schakelen. De automatische koplampen zijn daarnaast vaak meer een vloek dan een zegen. Het automatische grootlicht reageert bijvoorbeeld te traag op naderende tegenliggers, waardoor die vaak al met hun lichten trekken alvorens het systeem het grootlicht opnieuw uitschakelt. De noodremhulp werkt wel zeer effectief, bij kleine onoplettendheden alarmeert het systeem voor naderend gevaar, terwijl het in absolute nood zelf een remmanoeuvre kan uitvoeren.

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI

Opel verkoopt de Insignia BiTurbo pas vanaf 33.700 euro, en daarmee is het model niet echt veel goedkoper dan een kale BMW 320d (34.350 euro). Die laatste kan met een gelijkaardig vermogen sterkere prestaties en een lager verbruik voorleggen, daarnaast is ook de achterwielaandrijving van de dreier geen onbelangrijk dynamisch gegeven. Waarom dan toch voor de Insignia BiTurbo kiezen? Wel, als we de optieprijzen in acht nemen dikt het prijsverschil wel wat meer aan in het voordeel van de Opel, daarnaast kan de neutralere rijbeleving van de Insignia sommige mensen meer liggen. Maar dat het een moeilijke keuze blijft, is zeker.

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI

Conclusie

Opel heeft voortaan ook een dieselmotor met twee turbo’s in het gamma, een technologie die vroeger enkel op de echte luxewagens gekocht kon worden. Dat Opel voortaan met de Insignia ook hoger mikt, maakt dat het zich ook op alle andere vlakken zal moeten meten met die premium concurrentie. Qua motorprestaties doet het blok duidelijk nog wat onder, het mist vooral de verfijning die andere merken wel aanbieden. Het weggedrag heeft daarnaast wat te lijden onder het gewicht van de Insignia, maar de sturing is best direct en ook het onderstel lijkt evenwichtig afgesteld. De technologische gadgets zijn verder ook niet helemaal klaar om de concurrentie met de hogere regionen aan te gaan, duidelijk dat ook hier nog wat aan gesleuteld kan worden. Het uiteindelijke prijsvoordeel zou klanten wel nog kunnen overtuigen om voor de Insignia BiTurbo te kiezen, al valt dat prijsverschil in de basisuitvoering nog vrij laag uit.

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI

Overzicht

+ Monsterlijk koppel, geen turbogat
+ Evenwichtig onderstel
+ Goede stoelen

– Niet de meest verfijnde motor
– Werking technologische snufjes
– Dynamisch minder sterk dan premium competitie

Test Opel Insignia BiTurbo CDTI

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Opel Insginia 2.0 BiTurbo CDTI"

  1. simohell 10-02-2013 om 11:11

    Gisteren mee gereden en het moet gezegd zijn: dit is een zeer correcte wagen, maar ik had toch 2 problemen: 194pk…? Ik vroeg me soms af waar die waren, dit voelde echt niet zo snel aan. Zelf rij ik met een 318d (136pk) en ik had niet het gevoel dat in deze wagen 60pk’s meer zaten. Daar doet de 320d het toch stukken beter.
    Het stuurgevoel was scherp maar aan hogere snelheden vond ik deze toch veel té licht.Ook hier doet een 3-reeks veel beter. Hoewel de nieuwere generaties ook wat lichter aanvoelen. Waarschijnlijk meer een kwestie van ‘les gouts et les couleurs …’.
    Ik zou hem iemand niet zo snel aanraden, ga voor een 320d… Meer zelf, ik zou zelf een 318d kunnen verkiezen boven deze wagen… Het voelt niet als 60pk minder én je hebt er toch meer plezier in.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...