Test BMW 320i
In België wordt de 3-Reeks haast exclusief met dieselmotoren verkocht. Jammer, want met de 320i heeft het merk nochtans een perfect alternatief voorhanden.

De laatste jaren zijn de benzinemotoren bij BMW wat in de vergetelheid geraakt. De nieuwste generatie dieselmotoren van het merk combineren namelijk op een unieke wijze prima prestaties met een laag verbruik, waardoor je haast gek zou moeten zijn om voor een benzineversie te kiezen. Toch mogen we de grote vooruitgang bij de benzinemotoren niet uit het oog verliezen, want BMW heeft ook daar de laatste jaren flink wat vooruitgang geboekt. Zo is er bij de 3-Reeks de 320i als instapper, die voortaan wel niet langer gebruik maakt van een klinkende zes-in-lijn motor, maar voorzien wordt van een 2-liter viercilinder met TwinPower Turbo. Die turbo werkt in twee fazen, waardoor zowel bij lage als hoge toeren steeds de ideale drukvoeding kan worden geleverd. De cijfers zeggen echter genoeg, want met 184 pk en 270 Nm koppel is de 320i allesbehalve een kneusje. Zo sprint het model met manuele zesbak van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden en haalt hij een topsnelheid van 235 km/u. Wij kregen echter de gloednieuwe achttrapsautomaat ter beschikking, die het spintcijfer tot 7,6 seconden vertraagt, maar tegelijkertijd wel het verbruik terugdringt.

Test BMW 320i

Test BMW 320iTest BMW 320i

Met de manuele zesbak heeft de 320i namelijk een opgegeven verbruik van 6,2 liter/100 km, terwijl je in combinatie met de automaat met 6 liter/100 km voldoende hebt. In de praktijk kwamen wij echter op een gemiddeld verbruik van 7,5 liter/100 km uit. Dat is flink meer dan de 5,2 liter/100 km die de 320d EfficientDynamics Edition tijdens onze test vereiste, maar zeker niet buitenissig veel voor een luxesedan. Tijdens een ecologische rit slaagden we er zelfs in om 6,6 liter/100 km op het bord te toveren, wat nogmaals aantoont dat een gezapige rijstijl wonderen kan verrichten. Heb je het zelf moeilijk om je rechtervoet in bedwang te houden? Dan kan je steeds bij het Driving Experience Control terecht, dat verschillende rijmodi beschikbaar stelt. Voor de milieuridders is er zo de ECO PRO modus, dat via allerlei tips en instellingen helpt om brandstof te besparen. Maar er is ook een comfortabele of zelfs sportieve instelling, dat het karakter van de 3-Reeks flink helpt te veranderen. Zo merk je meteen een verschil in de sturing en gasrespons, en wijzigt bij de automaat de reactiesnelheid en het aangehouden toerental. Kies je voor een M-sportpakket met sportophanging, dan kan ook het onderstel een stuk sportiever worden ingesteld.

Test BMW 320i

Test BMW 320iTest BMW 320i

De 320i heeft echter niet meteen het sportieve als hoofdkarakter, de motor presteert wel naar verwachting en is gekoppeld aan de automaat erg vlot, maar echt verbazen doet hij nooit. De 320i moet dan ook eerder als een vlotte comfortabele wagen worden gereden, beter dan als een sportief raket. Daar heeft het merk natuurlijk nog genoeg andere motorversies voor. De automaat sluit mooi bij die comfortabele ingesteldheid aan, hij schakelt vlot en maakt een relaxte rit tot een evidentie. Toch is er ook nog steeds een sportieve tint aanwezig, en die vinden we eerder in het weggedrag dan bij de motor. Ondanks de focus op comfortabel rijden, blijkt het dynamisch karakter onderhuids aanwezig. Ga je namelijk op zoek naar enkele kortere bochten, dan blijft de achterwielaandrijving samen met de mooie gewichtsverdeling en het communicatieve stuur voor een unieke rijbeleving zorgen. In de Sport+ stand laat het ESP zelfs een fractie overstuur toe, maar ten allen tijde blijft de 3-Reeks prima te beheersen.

Test BMW 320i

Test BMW 320iTest BMW 320i

Die beheersbaarheid heeft ongetwijfeld ook deels te maken met de langere wielbasis van de nieuwe generatie 3-Reeks, waardoor niet alleen de stabiliteit maar ook de ruimte binnenin toenam. Zo groeide de beenruimte op de achterbank en neemt het beschikbare koffervolume met 20 liter toe tot 480 liter. Maar groeien betekent bij BMW niet tegelijk ook verzwaren, de nieuwe 3-Reeks is zelfs 40 kilogram lichter dan zijn voorganger. Qua looks heeft de nieuwe generatie ongetwijfeld ook vooruitgang geboekt, de agressieve koplampen en de fijnere grille zorgen voortaan voor meer présence. Wie wil kan de 3-Reeks in drie verschillende versies bestellen, zijnde Luxury Line, Modern Line en Sport Line. Wij reden de wagen in de Luxury Line, dat volgens BMW voor een klassiek maar tegelijk elegant design zorgt. De discretie wordt afgewisseld met chroom en 17″ of 18″ velgen. De ideale wagen dus voor zakenmensen.

Test BMW 320i

Test BMW 320iTest BMW 320i

Ook binnenin vinden we vooruitgang, met een nieuw ontworpen dashboard en centraal een uit de kluiten gewassen display. Dat scherm doet niet enkel dienst voor de navigatie maar laat je ook toe allerlei wagenfuncties in te stellen via de handige iDrive draai-drukknop in de middenconsole. De Luxury Line zorgt ook voor houtinleg, wat het luxueuze karakter benadrukt, daarnaast krijgt deze uitvoering als enige een verchroomde lijst rond de radio- en airco bediening. Wie het graag sportiever ziet kan natuurlijk voor de Sport Line kiezen, waar andere decoratielijsten en contrasterende stiksels voor een sportief gevoel moeten zorgen. Verder blijft alles zoals we het kennen van elke 3-Reeks, de stoelen zitten prima, de bediening van alle wagenfuncties gaat vlot en ook de algemene afwerking staat op een hoog niveau. Enkel het gebruikte kunststof voor het handschoenenkastje laat een minder kwalitatieve indruk na, maar dat is toch wel spijkers op laag water zoeken. De algemene indruk blijft dus positief.

Test BMW 320i

Test BMW 320iTest BMW 320i

BMW verkoopt de 320i vanaf 32.200 euro, en daarmee is het model 2.150 euro goedkoper dan de 320d die eveneens over 184 pk beschikt. De hogere CO2-uitstoot van minstens 138 gram/km heeft echter wel zijn negatieve impact op het voordeel van alle aard. Maar goed, een auto kies je niet enkel met het hoofd maar ook met het hart. Ondanks het feit dat de 320d haast gelijkaardige prestaties kan neerzetten, blijft het karakter van de 320i toch iets waar je voor kan vallen. De optieprijzen zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk, wil je een Luxury, Sport of Modern Line dan kost je dat 1.935 euro extra, voor leder betaal je 1.850 euro en de achttraps automaat staat voor 2.300 euro op de optielijsten. Een goed uitgerust exemplaar zal dus pas vanaf 40.000 euro de dealers verlaten, maar dat is bij de concurrentie niet anders.

Test BMW 320i

Conclusie

Hoewel de focus bij BMW de laatste jaren duidelijk op dieselmotoren lag, heeft het merk ook op het vlak van benzinemotoren niet stilgezeten. De 320i lijkt ons dan ook een valabel alternatief voor wie geen zelfontbrander onder de motorkap wil. De 2-liter viercilinder loopt erg rustig en maakt het rijden tot een uiterst comfortabele aangelegenheid. Het blok presteert binnen de verwachtingen en stelt daar een relatief lage dorst tegenover. Een dieselmotor is echter wel nog steeds zuiniger, maar octaanliefhebbers of gelegenheidsrijders lijken met deze 320i wel een prima keuze maken. De achttraps Steptronic automaat blijkt daarnaast een mooie aanvulling te zijn op het comfort. De 320i zal je echter niet helemaal in slaap wiegen, want onderhuids zitten nog steeds heel wat dynamische capaciteiten verstopt. Combineer dat met een zelfzekere look en een prima afgewerkt interieur, en je weet dat ook deze 320i perfect dienst kan doen als zakensedan. Voor de instapprijs van 32.200 euro moet je het in ieder geval niet laten.

Test BMW 320i

Overzicht

+ Comfortabel met sportieve accenten
+ Vlotte prestaties, stille motor
+ Vlotte automaat

– Blijft een stuk dorstiger dan een diesel

Test BMW 320i

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir