Test Renault Clio IV
Renault gooit het met de nieuwe generatie Clio over een radicaal andere boeg, met meer emotie wil het merk zijn mannetje staan in het B-segment.

De Renault Clio is met 12 miljoen verkochte exemplaren verspreid over drie generaties een erg belangrijk model voor het Franse merk. Maar het wordt wel steeds moeilijker om in het B-segment een vuist te maken, de concurrentie is moordend en dat heeft Renault met de derde generatie Clio wel gemerkt. Terwijl de eerste twee generaties het niet moeilijk hadden om vlot over de toonbank te gaan, zag het merk de verkoop met generatie drie afkalven. Tijd dus om het over een andere boeg te gooien, en dat denkt het merk te doen door een flinke schep emotie aan de Clio toe te voegen. Design was dus een belangrijk punt op de agenda bij de ontwikkeling. De nieuwe voorpartij valt dan ook meteen op, met forsere koplampen en het Renault-logo prominent op de neus prijkend wil het merk weg van de anonimiteit die de vorige generatie kenmerkte. De vierde generatie oogt daarnaast een stuk dynamischer, de wagen staat 4,5 centimeter lager tegen de grond en zag tegelijk zijn wielbasis en spoorbreedte toenemen. In profiel is de nieuwe Clio gezegend met een sportief silhouet, ondermeer dankzij de geprononceerde wielkasten en de in de C-stijl verwerkte klinken. Hierdoor oogt de nieuwe Clio als een driedeurs, hoewel hij enkel als vijfdeurs beschikbaar zal zijn. De achterpartij komt als kers op de taart, fijn ingesneden achterlichten geven een distinctieve indruk, terwijl de zwarte onderbumper het sportieve aspect nogmaals moet benadrukken.

Test Renault Clio IV

Test Renault Clio IVTest Renault Clio IV

Renault wil de emotie van het exterieur graag doortrekken naar het interieur, we krijgen dan ook een flink opgefrist en kwalitatief interieur te zien. Het nieuwe stuurwiel is meteen een schot in de roos, het ligt goed in de hand en doet vrij snel vertrouwelijk aan. De nieuw ontworpen tellerpartij sluit daarbij mooi aan, eenvoudig afleesbaar en met oog voor detail ontworpen. Het dashboard zelf is eerder sober, en kan in verschillende kleuren worden uitgevoerd. Ons rood testexemplaar kreeg zo een volledig rood dashboard, met een mooi contrasterend zwarte middenconsole. Een later getest geel exemplaar kreeg echter een zwart dashboard, waarbij de middenconsole minder afsteekt. Jammer dus, maar het vernieuwde interieur hoort zeker bij de top in zijn klasse. Het navigatiesysteem is in twee livreien beschikbaar, een Media NAV systeem van 7″ dat eerder ook bij Dacia werd geïntroduceerd levert navigatie, Bluetooth en dergelijke meer, terwijl het binnenkort beschikbare R Link systeem hier nog connectie met internet en de mogelijkheid om een resem applicaties te downloaden aan zal toevoegen. Een USB-stick aansluiten kan met beide systemen en ook audio streaming via Bluetooth gaat vlekkeloos. Renault begrijpt als geen ander dat de jonge generaties steeds meer technologie eisen voor hun geld. De Clio IV is verder ruimer dan voorheen, met een grotere kofferruimte van 300 liter (+12 liter) en meer beenruimte. Minder interessant zijn de smalle zijruiten, die het zicht rondom wat belemmeren, een noodzakelijk kwaad voor een strak design?

Test Renault Clio IV

Test Renault Clio IVTest Renault Clio IV

Wij kregen tijdens de persvoorstelling in Firenze de gelegenheid om zowel de TCe 90 als dCi 90 te proeven. We gingen als eerste op stap met de zelfontbrander, die ontwikkelt uit 1.5-liter slagruimte 90 pk en 220 Nm koppel vanaf 1.750 toeren per minuut. Het blok doet prima wat van hem verwacht wordt, en was tijdens onze rit vlot genoeg om het heuvelachtige parcours van Toscane aan te kunnen. Zo sprint de Clio met dCi 90 in 12,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt het model een topsnelheid van 180 km/u. Schakelen gaat nog via een manuele vijfbak beter dan een zesbak, de verzetten zijn daarom een stuk langer dan gebruikelijk om zo enkele ijsberen te redden. Gemiddeld zou de dCi 90 genoeg moeten hebben met 3,2 liter/100 km, maar wij reden op het heuvelachtig parcours en met een dynamische rijstijl 5,3 liter/100 km op het bord. Een schande is dat allerminst, want wie wat zuiniger met het gaspedaal omspringt komt ongetwijfeld onder de 4 liter/100 km uit.

Test Renault Clio IV

Test Renault Clio IVTest Renault Clio IV

Rest ons nog de nieuwe TCe 90, met een driecilinder turbobenzine onder de motorkap. Met zijn slagruimte van 0.9-liter zorgt het blok voor 90 pk en 135 Nm koppel, minder dan wat de concurrenten van Ford met de 1.0 EcoBoost voor elkaar krijgen, maar wat brengt het in de praktijk? Wel, de TCe 90 is best een aangename keuze in de Clio IV. Het blokje voelt romig aan en valt via de vijfbak vlot te dirigeren. Onderin zit wel merkbaar wat minder pit, waardoor je vaak boven de 3.000 toeren naar vermogen moet gaan zoeken. Toch blijft het een interessante keuze, die driecilinder, inclusief interessant uitlaatgeluid is deze benzine vooral een plezier om te rijden. Hoewel de sprint van 0 naar 100 km/u met 13 seconden een stuk trager verloopt dan de dCi, lijkt het benzineblok er beter in te slagen om de bestuurder te beklijven. Het verbruik zou theoretisch wel op 4,3 liter/100 km moeten liggen, iets wat we zelf maar moeilijk konden benaderen. Gemiddeld hadden we 7,1 liter/100 km nodig, toch een flinke slok meer dan opgegeven. De ECO-knop die bij alle versies aanwezig is kan hier wel soelaas brengen. Schakel je deze functie in dan wordt het koppel beperkt, is de gasrespons minder fel, schakelt de airco over naar een ECO-modus en zal de schakelindicator nog sneller een hoger verzet eisen. Van het plezier dat we met de TCe 90 hadden blijft dan weliswaar niet veel meer over, maar het zou er wel voor moeten zorgen dat je maar 5 liter/100 km verbruikt.

Test Renault Clio IV

Test Renault Clio IVTest Renault Clio IV

Meer emotie in een wagen brengen doe je natuurlijk niet door enkel voor een knap design te zorgen, ook het rijgedrag moet mee evolueren. En dat heeft Renault wel begrepen. Niet voor niets werd bij de ontwikkeling van de nieuwe Clio het onderstel van de vorige generatie Clio RS als referentie gebruikt. Weg met de zompige ophanging, tijd voor een meer dynamisch onderstel dat zelfs kan concurreren met de premium concurrenten. Vooraan vinden we voortaan dus een MacPherson voorophanging, terwijl de achteras werd ingesteld om torsie te beperken. Het resultaat is meteen merkbaar, de nieuwe Clio ligt strak op de weg en laat zich ook erg dynamisch rijden. De limieten opzoeken is daarbij zelfs moeilijk, onderstuur vind je pas in extreme situaties, een pluim dus voor de ontwikkelaars. De langere wielbasis en de 100 kg gewichtsbesparing werpen hier ongetwijfeld ook hun vruchten af. Minder tevreden zijn we over het stuurgevoel, dat te weinig communiceert om mooi in lijn te liggen met het dynamische onderstel. Het dynamisch karakter van de Clio IV heeft natuurlijk wel zijn consequenties op het vlak van comfort, op een slecht wegdek zal je veel sneller naar je rug tasten in vergelijking met zijn voorganger. Benieuwd hoe de traditioneel meer naar comfort zoekende Renault-klanten hierop zullen reageren.

Test Renault Clio IV

Test Renault Clio IVTest Renault Clio IV

De nieuwe Clio is er vanaf 13.630 euro, voor dat geld krijg je een 1.2 benzine met 74 pk mee naar huis. Voor de driecilinder TCe 90 moet je minstens 14.830 euro veil hebben, terwijl de dCi 90 pas vanaf 16.730 euro de dealers verlaat. De prijszetting loopt daarmee mooi in lijn met zijn concurrenten als de Opel Corsa, Volkswagen Polo, Peugeot 208 en Ford Fiesta. Naar goede gewoonte biedt Renault de Clio trouwens aan in drie uitrustingsniveaus, met van hoog naar laag de uitvoeringen Dynamique, Expression en Authentique. Interessant is verder de mogelijkheid om de Clio naar hartenlust te personaliseren. En daarin gaat het merk ver: stickers, gekleurde velgen en specifieke accenten in het interieur moeten ervoor zorgen dat geen enkele Clio exact dezelfde is.

Test Renault Clio IV

Conclusie

Renault gooit het met de nieuwe Clio over een radicaal andere boeg. Door meer emotie aan het Clio concept toe te voegen wil het merk terug de aansluiting vinden met de concurrentie. Daartoe werd niet alleen het design flink aangepakt, ook de verschillende mogelijkheden qua personalisatie moeten het model terug in de spotlight plaatsen. Het rijgedrag is ook radicaal anders dan voorheen, met een dynamisch onderstel toont Renault dat het de emotie ook graag in de algemene rijbeleving wil stoppen. Jammer dat het stuurwiel iets te weinig communiceert met de bestuurder, anders hadden we nog meer met lof kunnen strooien. Maar er moet uiteraard nog iets voor de RS-divisie overblijven. Onder de motorkap kan je ondermeer kiezen voor de interessante dCi 90 en TCe 90, waarvan de laatste qua rijbeleving nog het meest indruk heeft gemaakt. De nieuwe Clio is er vanaf 13.630 euro en nestelt zich daarmee perfect tussen zijn concurrenten.

Test Renault Clio IV

Overzicht

+ Sportief Rijgedrag, veel grip
+ Vernieuwend design
+ dCi 90 & TCe 90

– Te licht stuurgevoel, weinig communicatief
– Zicht rondom
– Comfort?

Test Renault Clio IV

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir