Volkswagen Taigun Concept
Compact is hip. Dus stelt Volkswagen een compacte SUV voor met een compacte motor. En dat doet het Duitse merk met de Taigun in Brazilië.

Blijkbaar heeft er bij Volkswagen op de creatieve afdeling iemand een typfout gemaakt die verdacht goed uitkwam. De naam van de Volkswagen Taigun ligt namelijk opvallend dicht bij die van zijn grote broertje: de Tiguan. Sterker nog, ze delen exact dezelfde letters op de badge die op hun kont hangt. En ze zijn beide een SUV.

Wat ze dan weer niet delen is de compacte motor die onder de motorkap van deze Taigun ligt. De 1.0 liter grote TSI-motor zorgt voor 110 pk, wat voldoende moet zijn om deze compacte – de Taigun is 3,85 meter lang en en 1,72 meter breed – SUV voldoende vlot vooruit te doen gaan. Nul naar honderd kan in 9,2 seconden voorbij zijn, terwijl de naald van de snelheidsmeter 186 km/u zou moeten kunnen aantikken. En dan terwijl het verbruik amper 4,5 liter per 100 km zou mogen bedragen.

Aan de binnenkant is er slechts plaats voor vier inzittenden, maar die zouden dan wel relatief vorstelijk kunnen zitten. Al is vorstelijk natuurlijk wel zeer relatief op te vatten bij een compacte wagen als deze. In de koffer is plaats voor 280 liter bagage, maar wanneer je de achterbank neerlegt, kan er net geen 1.000 liter weggestoken worden. Het interieur is modern en staat in het teken van integratie met mobiele toestellen als iPhones en iPad. Ongeveer alles waar een ‘i’ voor staat dus.

Aan de buitenkant merken we duidelijk dat deze Volkswagen een Volkswagen is. Sommigen zouden het eenheidsworst durven noemen, anderen noemen het standaardisatie. Maar één ding is zeker: deze Taigun is herkenbaar en tegen de tijd dat het ding op de markt is, zullen er allicht behoorlijk wat kopers warm voor lopen. Want compacte SUV’s zijn nu eenmaal in.