Test Ford B-Max 2012
Na de Galaxy, S-Max en C-Max komt Ford nu ook met een uiterst compacte monovolume op de markt: de B-Max.

Ford waagt zich met de B-Max voor het eerst in het segment van de B-segment MPV’s, een markt die de laatste jaren steeds belangrijker is geworden en waar modellen als de Opel Meriva, Citroën C3 Picasso en Hyundai ix20 het mooie weer maken. Ford wil ook graag een stuk van de taart, en hoopt met de B-Max een belangrijk marktaandeel te veroveren. Het merk richt zich daarom op enkele belangrijke pijlers, waarmee de B-Max zich moet onderscheiden van zijn concurrenten. Zo zal het bij een eerste aanblik bijvoorbeeld niet meteen opvallen, maar de B-Max maakt gebruik van een revolutionair Easy Access systeem waarbij de B-pilaar niet langer vast aanwezig is, maar verwerkt wordt in de deuren. Op deze manier wordt er een opening gecreëerd van 150 centimeter, waardoor de instap naar de achterbank kinderspel wordt. De standaard geleverde schuifdeuren achteraan helpen daarnaast ook het instappen op smalle parkeerplaatsen.

Test Ford B-Max 2012

Test Ford B-Max 2012Test Ford B-Max 2012

Eens ingestapt komen we in een interieur dat voor Ford-liefhebbers ongetwijfeld erg herkenbaar is, het lijkt namelijk sprekend op dat van de Focus, al is de materiaalkeuze in de B-Max net dat tikkeltje minder. Maar dat neemt niet weg dat ook hier de tellerpartij goed afleesbaar is, het stuurwiel goed in de hand ligt en het audiosysteem makkelijk te bedienen valt. Ford introduceert verder ook het SYNC-systeem, waarmee je verschillende wagenfuncties met je stem kan bedienen en zelfs SMS’en van je gekoppelde Smartphone kan laten voorlezen. Binnenin is er ondanks zijn beperkte afmetingen ook verbazingwekkend veel ruimte. De B-Max staat op het onderstel van de Fiesta en is met zijn 4,07 meter lengte ongeveer de kortste in zijn klasse, toch biedt het model in vergelijking met zijn concurrenten erg veel hoofd- en beenruimte. Op de achterbank is het bijvoorbeeld geen enkel probleem om als volwassene achter een andere volwassene te zitten, best een knappe prestatie. Enkel jammer dat er in de schuifdeuren geen steun voor de armen verwerkt zit en dat deze ook relatief zwaar openen, kinderen zullen dus steeds de hulp van papa of mama moeten inroepen. Al kan dit ook als een veiligheidsfunctie geïnterpreteerd worden.

Test Ford B-Max 2012

Test Ford B-Max 2012Test Ford B-Max 2012

Op naar de weg, waar de B-Max niet veel tijd nodig heeft om ons te overtuigen. Net als elke andere Ford laat deze zich namelijk kenmerken door een goed uitgekiend weggedrag. Het onderstel laat bijvoorbeeld wel ruimte voor comfort, maar overtuigt ook met een dynamische toets. Slechte wegen filtert de B-Max zonder problemen, maar dat wil zeker niet zeggen dat je met een zwalpend schip onderweg bent. De B-Max laat zich strak sturen door bochten en slaagt erin koetswerkbewegingen tot een absoluut minimum te beperken. Hierdoor is het als bestuurder aangenaam rijden met de B-Max, zelfs wanneer je de limieten opzoekt. Dan is de B-Max namelijk erg voorspelbaar, en laat hij zich moeiteloos en met de hulp van de elektronica corrigeren. Terwijl veel van zijn concurrenten qua rijgedrag vaak de neutraliteit opzoeken, voelt de B-Max zo allesbehalve afstandelijk aan. De sturing is bijvoorbeeld erg meelevend en reageert erg direct op de stuurinput, zonder ooit te vermoeien. De B-Max moet dus gereden worden, beter dan hij zich laat rijden, en dat bevalt ons wel.

Test Ford B-Max 2012

Test Ford B-Max 2012Test Ford B-Max 2012

Onder de motorkap is er keuze tussen zeven verschillende motoren, waarvan wij twee motorversies konden proeven. Langs dieselzijde gingen we met de 1.6 TDCi met 95 pk op stap, een motorkeuze die in ons land vermoedelijk in heel wat toekomstige B-Max modellen teruggevonden zal kunnen worden. De motor is met een uitstoot van 104 gram CO2 per kilometer de milieuvriendelijkste van het gamma en sprint van 0 naar 100 km/u in 13,9 seconden. Niet meteen snel, maar zeker voldoende voor het dagelijks verkeer. De truc bestaat erin om het momentum ten allen tijde te behouden, zodat het koppel van 215 Nm aangesproken kan worden om vlotte tussenacceleraties te bekomen. Standaard wordt de motor trouwens gekoppeld aan een vijfbak, die zich erg precies laat schakelen. Het verbruik komt in theorie op 4 liter/100 km, wij reden met een sportieve rijstijl wel 6,5 liter/100 km bij elkaar, terwijl bij een normaal rijgedrag het verbruik op een kleine 5 liter/100 km blijft steken.

Test Ford B-Max 2012

Test Ford B-Max 2012Test Ford B-Max 2012

Hoe zuinig de 1.6 TDCi ook mag zijn, als wij een motor zouden moeten kiezen, dan zouden we de Engine of the year het genoegen geven om onder de motorkap van de B-Max te kruipen. We reden de 1-liter EcoBoost in een uitvoering met 120 pk en waren meteen verkocht. Het blok slaagt er namelijk in erg vlot op te nemen en nette prestaties neer te zetten, zonder dat je ooit merkt dat je met een 1-liter driecilinder op pad bent. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt 11,2 seconden, maar in realiteit lijkt het een stuk sneller te gaan. Ook hier schakel je met een manuele vijfbak, maar krijg je in tegenstelling tot de andere motoren ook start/stop aangeboden. Het kleine blokje heeft niet de minste moeite om de B-Max vlot door het verkeer heen te laveren, terwijl het verbruik in theorie beperkt blijft tot 4,9 liter/100 km. Haalbaar is dat ongetwijfeld, want met een gematigde rijstijl haalden we zonder veel moeite een verbruik van minder dan 6 liter/100 km. Rij je echter wat vlotter, reken dan wel op een verbruik dat kan oplopen tot 9 liter/100 km.

Test Ford B-Max 2012

De Ford B-Max is er vanaf 15.800 euro, en daarmee schurkt hij qua prijs erg dicht bij de Opel Meriva (vanaf 15.950 euro) en Citroën C3 Picasso (vanaf 15.485 euro) aan. In de basis Ambiente uitvoering krijgt het model echter meteen een rijke uitrusting mee. Waaronder alle voorzieningen waarmee het model vijf sterren behaalde op de vernieuwde Euro NCAP tests, met naast 7 airbags ook plaats voor ESP en Hill Launch Assist. Wie de 1.6 TDCi of 1.0 Ecoboost 120 pk wil kopen moet respectievelijk minstens 17.050 en 19.550 euro veil hebben. Al worden deze motoren meteen ook in combinatie met de hogere Trend uitvoering verkocht, hier zijn Radio/CD, airco, mistlampen en een lederen stuurwiel standaard. Wie nog meer luxe en comfort wenst kiest voor een meerprijs van 1.500 euro voor de hoogste Titanium uitvoering, met ondermeer LED dagrijlichten, automatische koplampen, SYNC, cruise control en automatische airco.

Test Ford B-Max

Conclusie

Ford valt het segment van de compacte B-segment MPV’s binnen met een duidelijke missie, zich onderscheiden van zijn concurrenten met enkele belangrijke innovaties. Zo vallen de voordelen van het deurconcept zonder fysieke B-stijl moeilijk te ontkennen, instappen naar de achterbank was in dit segment nog nooit zo eenvoudig. Daarnaast slaagt de B-Max er ondanks zijn beperkte buitenafmetingen in om binnenin erg veel ruimte te bieden, met achteraan zelfs genoeg plaats voor volwassenen. Het rijgedrag van de B-Max is allesbehalve anoniem, en overtuigt met een gezonde dosis dynamisme. Onder de motorkap zijn in totaal zeven motoren beschikbaar, waarvan de 1.6 TDCi en 1.0 EcoBoost ongetwijfeld de interessantste zijn. Wij zouden zonder twijfel de 1.0 EcoBoost durven bestellen, de motor van het jaar overtuigt door zijn prestaties en gematigd verbruik. Wie liever dieselt heeft met de 1.6 TDCi echter ook een prima krachtbron voorhanden.

Test Ford B-Max 2012

Overzicht

+ Prestaties 1.0 EcoBoost
+ Easy Access deurconcept
+ Prima uitgekiend onderstel
+ Communicatieve sturing, mét animo.

– Zware schuifdeuren, moeilijk van binnenuit te openen

Test Ford B-Max 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir