Mercedes CLS Shooting Brake
De Mercedes CLS Shooting Brake is van nature al stijlvol en allesbehalve traag, maar toch vond Brabus het de moeite om eraan te sleutelen. Het resultaat? Laat ons het houden op gewaagd.

Om te beginnen kreeg de CLS Shooting Brake een grondige facelift van Brabus. Vooraan vinden we een Brabus spoiler voor extra downforce, LED-dagverlichting en andere spatborden. Uiteindelijk krijgen we ook nieuwe zijschorten met het verlichte Brabus-logo. Omsingeld door rubber is er de keuze uit het Brabus Monoblock F, Q of R design 20″ velgen. Gelukkig maken deze velgen een mooi verschil, want de bodykit leek ons eerder het werk van X-Zibit.

Binnenin is het de persoonlijke voorkeur die het werk doet. De lijst opties is lang en je krijgt verschillende keuzes zoals deze van zetelbekleding, wijzerplaten, aluminium pedalen, schakelflippers en allerhande koolstofvezel accenten. Je krijgt ook een speciaal ontworpen multimedia systeem dat compatibel is met elk iDevice.

De grootste verandering vinden we onder de motorkap. Zo krijgt de CLS 250 CDI een PowerXtra D4 kit die voor een extra 31 pk en 60 Nm koppel zorgt. De CLS 350 CDI BlueEfficiency krijgt de PowerXtra D6 kit die veel dieper gaat dan de D4 kit en ook de versnellingsbak verbetert. We krijgen een extra 270 Nm koppel in ECO-modus en in elke andere stand komt er ook nog eens 48 pk bij. De sprint van 0 naar 100 km/u is zo 0,7 seconden sneller voltooid, al blijft de snelheidsbegrenzer vast op 250km/u. De CLS 500 BlueEfficiency ontsnapt evenmin aan Brabus’ aandacht en perst een extra 92 pk en 120 Nm koppel uit zijn motorblok. Het summum van deze reeks blijkt toch wel de CLS 63 AMG. Brabus koos voor de B63-620 kit, die de kracht van 447 pk naar 619 pk en het koppel van 900 Nm naar 1000 Nm brengt! De topsnelheid komt hiermee op 320km/u! Tot slot installeert Brabus een differentieel dat slipacties moet verminderen bij bochten aan hoge snelheid.

Ook het onderstel werd miniem aangepast. Hier is personalisatie wederom troef; je kan kiezen tussen verschillende opties, met als meest extreme een Brabus ophanging die de CLS 35 mm dieper laat zakken. Wat hand in hand gaat met de lage profielbanden.