Audi Quattro
De VW-groep wil de grootste autobouwer ter wereld worden. In dat kader breidde vooral Audi zijn gamma de laatste jaren uit, op premiumwagens zijn de winstmarges nu eenmaal groter.

Het leek er even op dat Audi naast al die nieuwe klanten ook de puristen nog eens wou bekoren. Op het salon van Parijs werd in 2010 de Quattro-concept op basis van de A5 voorgesteld, met een lawine aan verwijzingen naar de gelijknamige coupé uit de jaren ’80, sindsdien bekend als de Ur-quattro. Die brak dankzij zijn vijfcilindermotor, maar nog meer door zijn vierwielaandrijving ettelijke records in de rallycross en ook de DTM. De marketingafdeling strooit echter roet in het eten: volgens studies zou een dergelijke wagen vandaag niet voldoende afzet vinden.

Oerquattro

Zelfs in de SUV-categorie is er bij Audi nu al vrij veel keuze, met de Q3, Q5 en Q7. Ze zullen in Ingolstadt wel raar opgekeken hebben toen Land Rover met zijn Evoque een nieuwe niche vond, goed voor 80.000 geproduceerde exemplaren na slechts 9 maanden. Concurrent BMW boort dit segment dan weer aan met allerlei afgeleiden van de Mini zoals de Countryman en Paceman. De geruchten gaan dat ook Audi nu de focus legt op een dergelijk model.

Deze Crosslane coupé, nog tot volgende week te bewonderen in Parijs, lijkt in ieder geval wat trekjes mee te hebben van Land Rover’s kleinste. Het zal ons alvast benieuwen hoe Audi zijn eigen stempel zal drukken op een dergelijk model. Suggesties hoe ze deze “stijl-SUV” zouden gaan noemen? (Via: WCF)