Lamborghini Aventadord LP700-4
Lamborghini heeft haar topmodel een update gegeven, met ondermeer cilinderuitschakeling en een high-tech start/stop systeem.

De vernieuwingen situeren zich ondermeer bij de materiaalkeuze van diverse kleine componenten in het interieur, waarbij het duidelijk om de cosmetische waarde gaat. Verder werden ook de schokdempers onder handen genomen en werd het rijgedrag verder verbeterd.

Het belangrijkste is echter wat ze met de V12 achterin gedaan hebben. De wijziging die het meest tot de verbeelding spreekt is ongetwijfeld de cilinderuitschakeling. Onder lichte belasting en bij snelheden lager dan 135 km/u, is het motormanagement in staat een hele bank uit te schakelen. De motor wordt dan tijdelijk een 6-in-lijn. Die technologie is niet nieuw bij Volkswagen-Audi. Bentley, eveneens onder de paraplu van het VAG-concern, past dit systeem al toe op de V8-motor van de Mulsanne sinds zijn lancering in 2010. Opmerkelijk is wel dat het resulterende minderverbruik beperkt blijft tot 7%.

Tenslotte hebben ze ook een start/stop-systeem toegevoegd, maar niet zomaar een. In tegenstelling tot traditionele start/stop systemen wordt de energie niet uit de accu gehaald, maar wel uit supercaps. Die werken zoals de flits van een camera: traag opladen en dan heel snel de energie afgeven. Die zijn uitermate geschikt voor een korte piekactie zoals een startstroom leveren.  Dit alles zou de V12 in net geen twee tienden van een seconde moeten starten, vele malen beter dan courante systemen. Daarnaast volstaat nu een kleinere accu, wat een netto gewichtsbesparing van 3 kg oplevert. Verkeerslichten worden nu ook net iets leuker, want elke keer kun je genieten van het opstartgeluid!

Lamborghini Aventador