Jaguar F-Type 2013
Jaguar lanceerde in Parijs de dakloze productieversie van de C-X16, wij bekijken de nieuwe F-Type in detail.

De symboliek is ook niet min. Jaguar zet de F-type neer als de opvolger van de E-type, die in het vorige seizoen van Top Gear nog uitgebreid aan bod kwam. Maar 51 jaar tussen beide modellen is zelfs voor Jaguar a bit of a stretch. Aan de andere kant is het daarmee wel direct duidelijk wat voor auto deze tweezitter moet worden. Onontbeerlijk daarbij lijkt een smeuïg klinkende zescilinder. En die is er ook, zij het in een V-formatie in plaats van in lijn. De reden hiervoor is dat dit blok met 3-liter slaginhoud ontwikkeld is op basis van de 5-liter V8, die overigens ook in de F-type verkrijgbaar zal zijn wanneer de auto in productie gaat medio volgend jaar.

Jaguar F-Type

Qua type auto mag de F-type dan retro zijn, op designgebied is hij dat allerminst. De voorkant ziet er helemaal 2012 uit, de achterkant katapulteert je jaren in de toekomst. Ook de positie van de uitlaten (in het midden bij de V6-modellen) is gedurfd te noemen. Eén detail heeft deze revolutie niet overleefd, en dat is de oldschool antenne die de XK wel nog opfleurt. De deurklinken zijn – zoals bij dat andere Britse merk – ingewerkt in de deur, en moeten tevoorschijn gekanteld worden om de deur te openen. Exclusief? Jazeker.

Jaguar F-Type

Ook het interieur is vernieuwend en zelfs uniek te noemen, terwijl het Jaguar-DNA onverminderd aanwezig is. Opvallend is de schakelpook, een geslaagde referentie naar de luchtvaart. Grappig detail: de bovenkant van de middenconsole verbergt twee ventilatieroosters, die uitklappen als de airco het nodig acht. Verder is er ook een handgreep die naar beneden komt aan passagierszijde, wat de focus moet leggen op de bestuurdersgerichtheid van de auto. Ook werd er gekozen voor een stoffen kap, die in 12 seconden opent of sluit, en dit tot 48 km/u.

Jaguar F-Type

Op technisch vlak is deze wagen absoluut mee met zijn tijd. Qua motoren biedt Jaguar in eerste instantie 3 versies aan, uiteraard enkel benzineslurpers. Zo is er respectievelijk de F-type, F-type S en F-type V8 S. De eerste van het trio heeft dezelfde V6 met supercharger die in de XF en XJ verkrijgbaar is. Dat blok levert 340 pk en 450 Nm koppel. In de F-type S is diezelfde motor opgeschroefd tot 380 pk, en klimt het maximale koppel tot 460 Nm. En als het je helemaal niet kan schelen wat de buren denken, kun je nog kiezen voor de V8 S, waarbij de lichtelijk decadente – Jag  5-liter V8 in de ‘kleine’ F-type wordt gelepeld. Die is dan goed voor net geen 500 pk en 625 Nm koppel. De sprint naar de honderd werken ze in resp. 5.9,  4.9 en 4.3 seconden af. Rap, maar wacht tot je de topsnelheden hoort. Die zijn respectievelijk 260, 275 en 300 km/u. Jaguar laat daarmee het gentlemen’s agreement links liggen, van eigenzinnigheid gesproken!  Het verbruik zit met 9.0, 9.1 en 11.1 liter/100 km op hetzelfde niveau als de Duitse collega’s, wat vroeger wel eens anders was. Niet dat deze cijfers ooit zullen gehaald worden, maar de goede wil is er duidelijk.

Jaguar F-Type

De absolute koning van het aluminium chassis mag dan wel Audi zijn, Jaguar zweert ook al jarenlang bij het lichtmetaal. Zo is heel het frame, dat gebaseerd is op dat van de XK, bijna volledig uit aluminium opgebouwd. De wijzigingen zijn echter ingrijpend. De nieuweling is bijna 40 cm korter, en enkele centimeters lager en breder dan haar grote zus. Toch gooit deze cabrio een gewicht van om en bij de 1.600 kg in de schaal, afhankelijk van de motorisering. Daarmee weegt de F-type amper minder dan een 3-Reeks Touring, maar laten we wel wezen: er is voldoende power voorhanden om met de bulk om te gaan. In de aandrijflijn is er weinig keuze: elke F-type komt met een automaat met acht versnellingen. Het gaat om het succesnummer van ZF, dat inmiddels in bijna elke Jaguar, maar ook elke BMW, en allerhande VW producten ingebouwd wordt. Heeft het model een S in de naam, dan is er tussen de achterwielen een sperdifferentieel gemonteerd, waarmee de F-type ook op circuit zijn mannetje kan staan.

Jaguar F-Type

Waar situeert deze auto zich dan in de markt? Op vele gebieden doet deze wagen aan de BMW Z4 denken. Er is maar één probleem: de instapper van Jaguar heeft precies evenveel vermogen als de meest potente variant van de Beemer, de Z4 Sdrive 35is. Heel wat meer power dus. Dan kijk je misschien in de richting van Mercedes, waar zeker iets te vinden is met twee deuren, een open dak en evenveel pk’s. En ook bij Porsche zou deze F-type, met een verwachte vanafprijs van €90.000, wel eens brokken kunnen maken. Een ding is zeker: deze nieuweling geeft het imago van Jaguar nog maar eens een boost in de goede richting.