Rijtest: Honda Civic 2.2 i-DTEC

Rijtest Honda Civic 2012
“De mooiste reis is die naar het onbekende.”, luidt de slogan van de nieuwe Honda Civic. Onbekend is onbemind, dus wij maakten één week kennis met de nieuwe Civic.

Een eerste blik op de nieuwe Honda Civic leert ons dat het uiterlijk een grondige verandering onderging in vergelijking met zijn voorganger, zonder er van te vervreemden. Deze witte Civic past perfect in de bloedlijn van zijn voorgangers, maar is iets minder radicaal vormgegeven dan de futuristische Honda Civic van de vorige generatie. Aan de voorkant vinden we deels hoekige, deels gestroomlijnde koplampen terug, iets wat achteraan ook het geval is met de achterlichten. Achteraan lopen de achterlichten door over de gehele breedte van de wagen en integreren ze zelfs een subtiele spoiler, vooraan moeten de koplampen een bumper in het midden accepteren. Langszij oogt de Civic dynamisch, niet alleen goed voor een sportief imago, maar ook voor een lage luchtweerstand. Efficiëntie was namelijk het kernwoord waarrond de ingenieurs van Honda aan de slag gingen. Dat de lage luchtweerstand ook voor minder interieurgeluiden zorgt, is aangenaam meegenomen. Het radiatorrooster van de Civic met 2.2 i-DTEC motor is zelfs dynamisch: bij hoge snelheden worden de luchtopeningen kleiner, om zo minder weerstand te ervaren. Op gebied van looks onthouden we na onze testweek dat de Civic slechts bij een bepaald deel van de bevolking scoort.

Rijtest Honda Civic 2012

Ook aan de binnenkant is efficiëntie troef. Dankzij de zogenaamde flexibele “Magic Seats” is het mogelijk in een mum van tijd de achterbank op te vouwen in een 60:40 configuratie en een ruimte van 1.210 liter vrij te maken. Wanneer je de achterbank effectief in gebruik neemt, is er nog ruimte voor 477 liter bagage, meer dan voldoende. Hou echter wel rekening met een hoge laaddrempel. Passagiers op de achterbank horen allicht minder graag dat ze niet groter dan 1,75 meter mogen zijn om comfortabel te zitten. Hoe praktisch de wagen ook mag zijn voor de passagiers, voor de bestuurder laat hij een sportieve indruk na. Dat komt door het cockpit-gevoel dat de Civic biedt. Alle instrumenten, wijzers, schermen en bedieningspanelen zitten vlakbij, zonder een gevoel van bekrompenheid na te laten. De versnellingspook werd hoog en tegelijk dicht bij de bestuurder gepositioneerd. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, geeft hij geen “busjes-gevoel”, maar voelt hij dynamisch aan. Niet alleen door zijn plaatsing, ook door het feit dat hij zich zeer kordaat en precies laat bedienen. Als we dan toch een puntje van kritiek moeten geven op het interieur, dan zouden we oplijsten dat het stuur misschien iets teveel knoppen bevat om overzichtelijk te zijn. Verder beschikt het centrale infotainmentsysteem over gedateerde interfaces, maar blinkt het dan weer uit in functionaliteit en bedieningsgemak.

Rijtest Honda Civic 2012

Rijtest Honda Civic 2012Rijtest Honda Civic 2012

Het sportieve gevoel van de cockpit trekt zich door naar het stuurgedrag van de Civic. Hoezeer het stuur ook bezaaid mag staan met knoppen, het is redelijk klein en voelt daardoor alleen al behoorlijk agiel aan. Een lichte draai volstaat om de Civic van richting te doen veranderen en dat hebben we graag. Jammer genoeg is het onderstel niet volledig afgesteld op het sportieve stuurgedrag. De Civic wekt steeds de eerste indruk dat hij zich in een bocht wil gooien, maar wanneer het onderstel dan in actie moet schieten, blijft het dynamische ver zoek. Honda veerde de Civic namelijk behoorlijk comfortabel af, waardoor het koetswerk niet altijd volgt in wat het stuur wil bereiken. Het gevolg is een redelijk incoherent weggedrag, iets waar Honda in de volgende generatie beter komaf mee zou maken. Ofwel sportief, ofwel comfortabel. Maar bij voorkeur geen compromis als bij deze Civic. Bij verkeersdrempels vertraag je best wat, want de neus durft al eens contact te maken met het wegdek.

Rijtest Honda Civic 2012

De Honda Civic is aan de binnen- en buitenkant een uiterst efficiënte wagen. Rest ons nog het belangrijkste aspect van zijn efficiëntie: de motor. De 2.2-liter grote dieselmotor waarmee ons testexemplaar is uitgerust, levert 150 pk en 350 Nm. Het koppel is bewonderenswaardig, maar uit 2.2 liter slagruimte halen andere constructeurs meer vermogen. Het opgegeven verbruik van 4,4 liter per 100 km is dan weer haalbaar, zij het alleen wanneer de ECO-stand geactiveerd is. Bij normaal rijden haal je eerder een verbruik van 5,2 liter per 100 km, maar wie zijn voet goed van de gas weet te houden, kan ongetwijfeld het normverbruik halen. Eénmaal je de ECO-stand uitschakelt, wordt de Civic een dieselverslaafde en laat hij ongeveer een dubbel verbruik optekenen. En dat zonder dubbel zoveel prestaties te leveren. De ECO-stand activeren is dus de boodschap, zeker omdat de 1,4 ton wegende Civic in zijn milieuvriendelijke stand ook voldoende vlot aanvoelt. Sprinten van nul naar honderd kan in 8,8 seconden, zeker geen slechte prestatie. Blijf je het gaspedaal induwen, eindig je bij een topsnelheid van 217 km/u.

Rijtest Honda Civic 2012

Rijtest Honda Civic 2012

Naast de 2.2 liter grote dieselmotor biedt Honda de Civic aan met 2 benzinemotoren. De 1.4 i-VTEC vormt de instapper van het gamma. Goed voor 100 pk, 127 Nm en een sprint van nul naar honderd in 13 seconden. Zijn theoretische dorst van 5,4 liter per 100 km valt goed mee voor een benzinemotor, al moet je natuurlijk heel wat inboeten op gebied van prestaties. 13 seconden wachten eer de tellerpartij 100 km/u aanduidt, is namelijk behoorlijk lang. Voor meer kracht uit een benzinekrachtbron, kan je terecht bij de 1.8 i-VTEC motor. Die levert 142 pk en 174 Nm en klaart de sprint naar 100 km/u in 9,1 seconden. Al staat daar uiteraard een grotere dorst van 6,1 liter per 100 km tegenover.

Rijtest Honda Civic 2012

Wie het geluk heeft voldoende geld (minstens €27.440) op de toonbank te kunnen knallen voor een Executive-versie van de Civic, zal verbaasd zijn welke uitrusting hij allemaal krijgt. De opties waarover de Civic beschikt zijn uiterst volwassen voor het segment waarin hij verkocht wordt. Deze middenklasser krijgt namelijk beschikking over Keyless Go, een lederen interieur, sportpedalen, een USB-aansluiting, een achteruitrijcamera, bi-xenon koplampen en LED-lichten. Wie nog eens €4.190 neertelt, krijgt daarenboven een GPS-systeem, Adaptieve Cruise Control en een Collision Mitigation System, een systeem dat zelf remt in files. Helemaal full-option kost de Civic ongeveer €35.000. Veel geld, maar je krijgt er ook veel voor terug. Wie minder diep in de optielijsten duikt, heeft al een Civic op zijn oprit staan voor €16.990, een prijs die al stukken beter meevalt. En in die prijs inbegrepen zijn onder meer start/stop, elektrische ruiten, een centrale armsteun, een boordcomputer en 15″ lichtmetalen velgen. Let wel dat een radio niet standaard inbegrepen is. Tussen de basisversie en de Executive uitvoering, vinden we nog 2 uitrustingsniveau’s: Comfort (€19.490) en Sport (€20.990).

Rijtest Honda Civic 2012

Conclusie

De nieuwe Honda Civic heeft een vertrouwd gezicht. Hij lijkt op zijn voorgangers, maar neemt er toch voldoende afstand van om zich als een nieuw model in de markt te kunnen gooien. Zijn sportieve interieur is een uiterst aangename plaats om in te vertoeven, jammer genoeg slaagt het onderstel er niet in die dynamische aspiraties waar te maken. De Honda Civic trekt eerder de kaart van het comfort. De 2.2 liter grote dieselmotor is zuinig in de ECO-stand en levert tegelijk voldoende vermogen om de Civic aardig van zijn plaats te doen komen. Een goed uitgerust model heeft jammer genoeg – maar dat is bij de concurrentie niet anders – een hoge prijs.

Rijtest Honda Civic 2012

Overzicht

+ Cockpit-gevoel
+ Stuurgevoel
+ Praktisch interieur

– Onderstel niet in lijn met stuurgevoel
– Enkel zuinig in ECO-stand

Rijtest Honda Civic 2012

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...